Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1160 ggr
Svarttusch
0

Cavalier King Charles spaniel

Jag har lite frågor om den rasen :) Både jag och maken är lite förälskade i den och jag har lite erfarenhet av den rasen, men då inte av renrasiga (eller ja, den kanske var "rasren" men utan stamtavla och enbart avlad med vinstintresse…). 

Vi är en familj på två vuxna och tre barn som planerar att skaffa hund om kanske ett år. Då kommer barnen vara 8, 4 och 2 år gamla. Vi söker en hund som gärna ligger i soffan om kvällarna, bra med barn (vi kommer dock vara noga med att lära barnen rätt och fel med hundar så barnen ska uppföra sig!) och inte behöva gå flera mil om dagen. Vi kommer ha tid för två längre promenader om dagen (30 min till en timme räknar jag som längre) och flera kortare. Vi planerar att bo i hus då så en gräsmatta kommer finnas, men hunden kommer självklart rastas utanför denna flera gånger om dagen. 

Vi ser gärna att hunden kan tränas till att inte skälla mer än nödvändigt (har erfarenhet av hundar som skäller för allt mest hela tiden). Vi kommer jobba lite omlott så det är inte alla dagar vi är borta åtta timmar om dagen men det kan komma att hända. Självklart kommer någon isf hem på lunchrasten och går ut med hunden, men det kan alltså komma att bli vissa dagar då hunden är ensam under en stor del av dagen. 

Vi är ganska ovana vid hundar, jag har gått ut med en kompis hund i några månader nu, men jag VET inte mycket om hundar. Maken har än mindre hundvana. Men vi kommer ha minst några timmar om dagen till hunden och vill gärna gå på kurser samt träna någon form av träning med hunden (agility eller lydnad t. ex). 

Låter det som det här är en hund som skulle passa oss? Vad är viktigt att veta om rasen? Har läst om hälsoproblemet etc, så förstår att det är viktigt att göra efterforskning när man köper hund och vi kommer enbart köpa renrasig hund.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Nalle-]
3

Jag tror absolut det är en ras som skulle passa er! Men som du redan snubblat över ser det tyvärr inte särskilt bra ut med hälsan överlag. 

Vad är det som gör att ni fallit för just cavalieren? Finns ju fler små trevliga familjehundar att välja på, där det är betydligt enklare att hitta friska hundar.

Svarttusch
0

Vilka andra raser skulle du föreslå? :) 

Vi började med att kolla på grupp 9, sällskapshundar, och denna var den som jag och maken bägge gillade, men vi har ju inte kollat så mycket utanför grupp 9 så vi kanske missat något.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

[Nalle-]
0

#2, Det beror lite på vad ni vill ha :) En mjuk hund eller lite mer attityd? Vilken sorts päls? Kan ni tänka er att klippa hunden? Hur stor får hunden vara?

Svarttusch
0

#3 Vi vill nog ha en mjuk hund, även om den kan få ha lite attityd. Päls spelar egentligen ingen roll, men vill helst inte behöva klippa. Den kan vara långhårig och kräva borstning varje dag, men vill inte behöva klippa :) Liten till medelstor kan vi tänka oss.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

hemul
0

Cavalierer är jättetrevliga. Jag hade en när jag var liten. Men vi fick avliva den i förtid p.g.a. av hjärtförstoring. Redan då var problemen stora och de är inte bättre idag, så jag håller med Nalle -  tänk er för. Det är hemskt att behöva avliva en hund och för barn är det nog extra svårt.

russin
1

#5 - jodå, vad jag vet (som inte äger rasen) så har ett danskt hälsoprogram gjort stor nytta i rasen 🙂 Bara hoppas det kommer även hit.

Kom ut info senast häromdagen gällande cavalieren och hjärta - så förhoppningsvis kommer det ske även här

http://www.slu.se/avelhjarta

russin
0

Känner en del cavalierer - friska sådana och det är väldigt enkla hundar att ha - så vill ni ha en cavalier, så ska ni givetvis skaffa en 🙂

Se bara till att kolla upp uppfödare och se till att det är en seriös sådan.

taylor__lambert
1

Jag har bott med en cavalier, en ruby hane. Och man måste vara sjukt noga vad gäller uppfödare. Men annars så är det en väldigt trevlig ras. Det man också ska vara noga med är att den inte få gå  upp i vikt! Den jag bodde med var smal, älskade allt och alla, men dessvärre hade den en del underliggande stress som visade sig extra tydligt när chip kastreringen hade gått ur honom, skällde inte mycket (och när den gjorde det lät det som om den svalde tungan) men däremot gnällde en hel del när den blev själv. Denna killen han älska att göra allt, drag, lydnad, utställning, agility, freestyle (freestyle allra helst), parkour, ja allt. Men kunde absolut bara ta och chilla i soffan. Denna killen hade under ett år som jag bodde med dom, en del problem vad gäller hälsan, han fick en gång åka in akut till vet för han vägrade äta och allmän tillståndet var dåligt, han låg inne en vecka har jag för mig och jag har för mig att de inte kunde hitta något fel. Men sen hade han ju svårt att andas, hans ögon rann konstant (och att ägaren rökte gjorde det väl inte bättre).

Sen känner jag till två cavalier tikar, en ruby och en black & tan, båda något överviktiga, ändå hyfsat pigga av sig, den ena är extremt boll manisk av sig, den andra, gör inte så mycket. Dessa två har haft problem med ryggarna samt ögonen.

Så till den fjärde jag hade på ett hunddagis jag jobbade på, han var en aningen överviktig, ca 3kg. Jag lyckades få ned honom lite grann under mina 6 mån jag var där, men denna hunden hade även han problem med ryggen och sina ögon. Han hoppade en gång, hemma, ned från soffan och sträckte ryggen, han hade ont i några månader efter det och kunde knappt gå.

Att ni vill gå kurser tycker jag är jätte bra! Man lär sig så mycket på olika kurser, så är det kul och det ger bra träning för hunden. Något annat ni kan göra är ju att kontakta olika uppfödare, höra vad dom säger om sin ras, vad deras avelsmål är, ni kan få träffa fler individer och se hur rasen är över lag. Om du inte redan gjort det och du vill kolla efter andra raser så finns det tester online man kan göra, jag personligen tycker testerna är bra och man kan få lite hum om vilken ras som passar bäst, man kan läsa rasstandarden och få en överblick av rasen.

De tester online som är bra är Iams (engelska) samt Canis (Norska)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta