Dålig hundägare
Hejsan! Jag har stött på ett problem och vill verkligen ha era råd kring detta…
Jag har sett en hund som blivit kopplad runt en stolpe på samma plats flera gånger denna vecka. Detta är ju ganska vanligt, men redan första gången jag stötte på hunden hade jag mina misstankar om att någonting var fel. Det är när jag cyklar till skolan på morgonen som jag ser detta.
Igår kom två män ut ur ett ålderdomshem och de samtalade väldigt högt med varandra (lät som att de skrek) trots att avståndet bara var någon meter. Hunden som är bunden precis utanför hemmet började skälla och den ena mannen skrek och skällde "håll käften hundjävel" gång på gång. Jag hade bråttom till skolan, men när jag var en bit ifrån såg jag att mannen började knyta upp knuten runt stolpen.
Måste tillägga att jag stött på denna man flera gånger och varenda gång jag ser honom så försöker jag att undvika honom, eftersom han alltid försöker ta kontakt med mig. Jag menar ingenting illa, men jag tror att han har psykisk sjukdom som påverkar hans beteende och att vara i närheten av honom känns obehagligt.
Jag låter kanske väldigt dömande, men denna man är verkligen inte kapabel till att äga en hund, det är jag helt säker på! Men någonting som är oklart är dock vem ägaren är. Idag såg jag hunden igen och det är känns inte som att hunden mår bra, men det är svårt att sätta fingret på just varför. Jag tänker fortsätta hålla koll på hunden och försöka lista ut vem ägaren är. Hur tycker ni att jag ska agera om jag får reda på att det är mannen? Jag är 17 år, försöker att stå upp för det som är rätt, men denna man skrämmer mig verkligen…
För det första, ta ingen diskussion med mannen själv. Det är helt okej att avstå. Att du ifrågasätter honom kommer med största sannolikhet inte påverka hur han sköter hunden utan bara sätta dig i en riskabel situation :) Jordbruksverket har regler för hur länge hundar får vara bundna. Du kan anmäla till länsstyrelsen om hunden far illa.

Vad är det som tyder på att hunden far illa? Att binda upp hunden under en kortare tid är väl inte olagligt? Inte heller att skrika på hunden, även om det naturligtvis inte ser särskilt roligt ut. Jag tänker att mannen kanske var stressad, kanske har han en annhörig på boendet som inte mår bra? Kanske är han en odräglig typ som inte ska ha hund, men ingenting i din text säger egentligen någonting om mannens hundhållning.
#2 Jo jag vet att han inte gjort något olagligt ännu, eller iallafall inte vad jag har sett. Men vad jag har upplevt så är denna man inte fullständigt frisk (menar inget illa). Jag bor i en liten stad där alla känner varandra och flera har påstått att man bör undvika honom. Hur som helst, jag är bara orolig för hunden men kommer göra något förrän jag är säker på att nåt är fel.
Även om han är psykiskt sjuk gör det ju honom inte med automatik olämplig att ha hund.
Psykiskt sjuka eller folk som avviker psykiskt skrämmer er normala människor.
Jag har en hel del diagnoser och jag har fått höra massor av gånger att jag inte ska ha hund, då av folk som inte vet ett skvatt om oss - för folk som känner oss vet att min hund har det bättre än bäst.
Det är inte helt ovanligt att man ses som en olämplig djurägare så fort folk misstänker eller vet att en avviker från det normala.
Är det bara för att du anser att mannen är psykiskt sjuk som du inte vill att han ska hund? Det kanske är dina fördomar som skrämmer upp dig? 🙂
Men har du ett jätte dålig magkänsla får du helt enkelt anmäla till länsstyrelsen så får de göra en bedömning.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Anmäla för vad då? Att hunden var bunden vid en stolpe? Att ägaren skrek åt den att vara tyst? Att han svor? Good luck with that.