Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2203 ggr
frost_schäfer
0

grönlandshund

Hej jag tycker grönlandshundar är så fina. Kan några lägga upp bilder på dem.Såg dom på Stockholms hundmässa.Undrar också hur dom är i tempramentet.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

thea_thea
0

Tuffa och alerta är min uppfattning.

frost_schäfer
0

Är en slädhund eller hur ?

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

thea_thea
0

#2 Japp, en väldigt krävande polarhund🙂 HÄR kan du läsa mer!

ClaudiaLuu
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min tjej. Dom är underbara, dock så hade den här tjejen inte en jätte bra start i livet men vi är på gång och funderar på att skaffa en kompis åt henne, dock inte samma ras men har grönlands i sig. Hon är väldigt lugn av är min första tanke. Mer grönlandshundar skulle man vilja se på gatorna!

[erika.tornlycke]
1

Min uppfattning är att om man kan tillgodose deras stora behov av arbete (både fysiskt och psykiskt) så är dem trevliga hundar :), men mindre trevliga om dem är understimulerade. Det är en arbetande ras så den behöver det för att må bra. En av mina drömraser, dock hade jag i dagsläget inte varit en lämplig ägare men hoppas att det ändras i framtiden :)

Herveaux
0

Håller med #5. 🌺
Själv skulle jag hemskt gärna utöka flocken med en Alaskan Malamute, men det är samma sak för mig, just nu passar inte den rasen in i min livsstil.

// Harley

Vattnadal
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag har en tik, helt underbar hund. Hon är snart 4 år, bor tillsammans med våra huskyn i hundgård, eller inne med oss. Hon går på promenader varje dag, då det är tillräckligt kallt ute (dvs under 12 grader) kör vi drag 3-4 dagar i veckan. Vi drar 8-80 km per dag om det är träning eller tur, kan bli mer om det är tävling.

Grönländare är underbara hundar. Vill man pyssla med drag är det husky eller grönis som gäller, om man vill få en rasren hund som jobbar utan att grunna så extremt på kennel och individer.

De älskar folk, både stora och små. Hanterar man dem rätt ska de funka fint med andra hundar oxå. Fast det gäller att inte gå på myten att de är så hårda att de behöver stryk. De tar ju gärna efter och blir hårdare själva då. De tar lixåm ingen skit i onödan.

Vi har ställt ut henne med fina resultat. I draget har hon bara hunnit med DP60 med 1:a pris än, och en start på PD160 där de bröt efter halva loppet då 2 av huskyna slogs och en skade sig illa i en tass.
Förutom detta och bara hänga med i vardagen, lägger jag blodspår som berikning åt henne.

Jag hoppas på valpar hemma om drygt 2 veckor nu!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ifoundnemo
0

Åh vad vacker hon är! :)

Vattnadal
0

#8 Tack, jag håller med. Det bästa är att hon är ruskigt trevlig, älskar alla människor, funkar med andra hundar, älskar att dra oxå. 

Jag lever verkligen på hoppet att det ska bli några fina valpar nu. Jag hade henne på foder, så uppfödaren skulle ha en kull. I våras fick hon 2 valpar som dog efter 4 dagar, i höstas gick hon tom, parad med samma hane igen. Uppfödaren skrev sedan över henne på mig, så nu har jag valt att göra ett försök till. Jag har valt en annan, yngre hane, och allt tyder på att det är valpar i magen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ifoundnemo
0

Härligt att höra att hon har ett sånt toppen temperament! Hon låter ju som min drömhund :). Vill gärna hålla på med drag i framtiden  och vill då ha en ras med ett härligt temperament.  Grönis är en ras jag läst om ganska länge och verkligen fastnat för men tyvärr aldrig träffat. 

Jo, jag följde den tråden från förra parningen och det var verkligen sorgligt:(. Håller tummarna att det går bättre den här gången! Hon kan ju verkligen bidra till rasen med den härliga personlgheten och det hade varit kul om fler fick upp ögonen för rasen!