Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1093 ggr
MarsvinsGrisarna
0

Aktivering huvudet

Hej, vår hund (Landsser på snart 1år) är busig. Hon tar saker från bänken osv när hon blir själv.  Jag vågar inte aktivera henne fysiskt ordentligt ännu. Så tips hur jag får henne trött i huvudet ;) Nu har vi varit ute och kört sökövningar och nu ligger hon trött men hur länge varar det hahah XD Jag ska snart iväg och jobba till 20.10 och min sambo sover och jobbar natt. Han kommer bara ta ut henne på promenad innan han åker sen blir hon själv i ca 3 timmar. o igår på dem tre timmarna hann hon med mkt bus-.- När kan man börja köra ordentligt fysisk aktivering och längre promander med henne? Vi går lagom lågt med henne n runt 20min, i hennes takt. Och sen vad har ni för tips för att få bort att hon drar till alla hundar, hon är nämligen väldigt stark.

Michiis
1

Du kan vara mycket längre ute med henne än 20 min ! 
Bara för att hon är ung så måste hon få röra sig och utforska saker och skaffa erfarenheter. 

Det jag tror dock varför hon tar saker från bänk osv när ni inte är hemma kan vara stress istället för understimulering. En understimulerad hund är deprimerad inte tvärt om, det är oftast en stressad som gör hyss och biter på saker och som inte kan ta det lugnt. Dagens samhälle vill att man ska aktivera sina hundar så himla mycket så det flesta hundar är faktiskt mycket mer överstimulerade och stressade än understimulerade. Träna henne på att vara passiv, Unghundar/valpar ska träna mycket mer på att vara passiv än att aktiveras med så mycket träningar och grejer. Det är väldigt viktigt att dom lär sig att slappna annars blir det väldigt lätt stress. 
En hund som dessutom ska vara ensam hemma ett tag måste ha gått ner i varv innan ni går , den ska förstå att nu händer det ingenting.. Kanske är ni borta för länge? Träna då mer med henne att vara ensam och börja korta stunder och öka sedan..  Så jag skulle tro hon behöver mer långa LÅNGSAMMA promenader , där ni jobbar mer på eran relation tillsammans och sen att ni jobbar mycket passivitet på olika miljöer och platser! Dra ut och ha bara mysigt tillsammans:) Det är vad jag tror i alla fall.

// Michis

Changrila
2

Har ni gått någon kurs med hunden?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

vapensyster
1

20 minuter låter allt för lite, det är ingen valp längre, det är en unghund. Jag och min 11 månaders blandis brukar gå 7-8 km promenader, sakta dock, och vilar in imellan

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

MarsvinsGrisarna
0

#1 Tack för svar.  Vi gick längre från början (Har haft henne i lite mer än en månad). Men sen blev jag rädd när en sa till mig att hennes leder inte är färdig vuxna och man ska ta de lugnt med henne. Går längre än 20 min i bland, och hon får leka med andra hundar ibland sat springa lös och då får hon springa hur mkt hon vill. 20 min per promande menade jag alltså (mins 3-4 gånger om dagen).  Vad jag fick höra är hennes leder inte fädrig vuxna förens 18mån därför blev jag livrädd att jag ska ge henne led eller höft problem eftersom hon är en sån pass stor hund. Men ska träna henna att va passiv i stället då. hon är oftast inte hemma mer än ca 3 h åt gången. och det har gått bra längre innan, det är nu senaste veckan hon börjat hitta på hyss.

#2 Nää har inte haft henne så länge, och hittar ingen bra kurs vi kan gå.

#3 Menade alltså 20 min per promenad ca 3-4 gånger om dagen eller mer. men ibland blir de längre, var ute 3 h häromdagen men då sprang hon runt själv på mammas trädgård samt lekte med grannens hund. Och lite med vår gamla golden. Min moster som skrämde mig, för att jag kan ge henne led och höftpromlem. eftersom hon är en stor hund och inte färdig vuxen förens 18månader. men de är alltså ingen fara?

MarsvinsGrisarna
0

Tips hur jag tränar henne att vara passiv?

LyQa
1

#5 Du får vara tråkig helt enkelt. Ta med henne på en promenad och ställ dig, eller sätt dig, någonstans och bara va. Strunta i henne helt och hållet några minuter för att sedan fortsätta promenaden som vanligt. Gör så under en promenad varje dag så ska ni nog fixa det. :)

CayKantos
0

Ett tips är att ta med lite fika, en bok eller likn då det kan ta våaldigt lång tid för vissa hundar att lugna ner sig. Och poängen är ju att stanna där ett tag och inte bara gå så snart hunden slappnar av :) Vissa ger lite godis när dom slappnar av för att stärka beteendet och visa att det är bra att dom bara vilar lite, vissa bara gosar, klappar och röstbelöner och några gör ingenting. 

om du bestemmer dig för att belöna ska det göras när hunden är lugn. Detta är inget beteende som ska "tränas" men som ska komma naturligt. Därför kan du bara belöna med tex lugna klapp när hunden vart lugn ett tag för att visa, det här det är bra. Det är mysigt. 😉

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Michiis
1

#4: Om du bara haft henne i lite mer än en månad så tror jag du kan ha lämnat henne ensam hemma för länge för tidigt .. Jag menar inte att hon inte klarar det men nytt hem/ny miljö/ny människor och allt där till det tar ju några veckor bara för hunden att göra sig hemma stadd och bli bekväm i sin nya situation och då lär man vänja små steg i taget och då kan 3 timmar som låter så kort var mycket långt. 
Sen lederna och det, ska man vara riktigt petig så ska man nog inte göra något med sin hund , för allt kan innebära risker och det kan hända när som helst! Led problem är oftast genetiskt och skulle hunden ha problem med leder så är den förmodligen född med det, jag tror det är ett fåtal fall som verkligen beror på miljön. Sen såklart ska man vara förnuftig man kanske inte går med en ovan hund flera mil om den är bara vara van gå nån km och det är alltid bara att värma upp innan man ska göra något som kan belasta leder osv. Det är en unghund du har och det är bara bra för henne att röra sig, bygga upp muskler, gå på olika underlag och miljöer . Jag tycker då inte du ska vara rädd ! :)

// Michis

Emouse
1

Var inte rädd för att ta ut henne för motion, hon behöver det! Min tik är 16 månader och vi går eller cyklar några km varannan dag utöver prommisar och övriga dagar tränar vi rallylydnad och bruks. Ta med henne ut i olika miljöer och låt henne utforska och upptäcka. Gå i skogen, åk tåg, åk buss, sätt er i en park i stan, sitt i en tråkig tom park, åk bil, gå till en sjö, testa på lite aktiviteter och ta kurser! Låt henne få uppleva olika saker så hon lär sig att alla miljöer är okej. Finns många olika sätt att träna en hund att inte dra mot andra hundar, skulle mycket starkt rekommendera skvallerträning till det!:)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Michiis
0

Har du dessutom bara haft henne så litet tag så bör ju ni verkligen jobba med att lära känna varann och bygga upp en stark relation !  :) 
Så jag tror långa sega promenader där du lägger in passivitet och sen att ni tex jobbar med kontakten varje gång hon tittar mot dig så beröm och ge nå gott eller gör nå annat roligt som  hon tycker om, så lär hon sig fort att ge dig uppmärksamhet är bara KUL! 
Sen så kan ni ju även låta henne jobba för sin mat där hon använder sin näsa och huvud! Så hon inte bara får sin mat i matskål :) Nos övningar är lugnande och hon får tänka vilket gör henne trött och nöjd.

// Michis

MarsvinsGrisarna
1

Tack för alla svar. Vi håller på l träna förfullt med lydnad och trix o så vidare. Och ska i nästa vecka åka ut till en uppfödare o träna hund möte med alla hennes hundar 😊 Men bra då ska jag inte va så orolig för hennes leder. Men kommer någon inte våga träna fysiska ändå fören hon är höftledsrönkad. Men promenader kan vi ju ta då lite längre. Hon springer nästan lös varjw dag och igår kom de en katt (hon älskar katter och vill fram till alla då de förra ägaren hade katt). Men hon valde mig i stället för katten igår vilket Känndes bra 😊

MarsvinsGrisarna
0

O den första veckan va hpn inte själv överhuvudtaget. Och vi började med korta stunder när vi åkte o handla o så vidare. Och utökar de sen 😊

CayKantos
1

#12 det ska mycket mer än en vecka till ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Michiis
0

#12: Har ni testat filma henne när hon är ensam hemma? :) gör det annars så kommer ni nog se hur lång tid hon klarar av att va ensam . Jag tror i alla fall 3 timmar är för mycket och därför hon börjat med hyss, ni har nog gått för fort fram..

// Michis