lära att dra spark
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hellu.
Har ni några tips på hur man får en hund att vilja dra framåt? Jag har nämligen en hund som antingen springer bakom eller bredvid mig när jag är ensam och åker på sparken.. När jag försöker hetsa upp henne med rösten för att få henne framåt så blir hon bara mer fokuserad på mig. Det enda sättet jag kan få henne att dra är genom att ha ett "lockbete" längre fram, dvs att någon annan får gå med den andra hunden och jag får först springa med sparken åt motsatt håll för att hon sedan ska dra mig fram till dom. 😃
Men hur ska man gå från att ha lockbete till att hon ska vilja framåt själv? Jag har testat en gång att "köra" båda hundarna tillsammans, men det blev bara mer kaos, dom började leka med varandra och hanen var allmänt dryg, stannade och skulle lukta på kissfläckar osv. Eftersom jag inte alls kan få upp någon fart när dom håller på, så kan jag heller inte öka farten så att dom är tvungen att springa och inte har möjligheten att stanna när dom känner för det. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Har ni några tips?
"The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
but in developing the capacity to enjoy less."
Hjälper du till att sparka något?
Ju fortare det går, desto mer taggad blir Arrak, och drar därmed hårdare och blir mer fokuserad.
#1 Ja, men det är då hon bara springer bredvid eller bakom. Men jag klarar inte av att få upp en jättesnabb hastighet direkt. Vilket kanske beror på att sparken är gammal, rostig och rätt ostabil, väglaget har inte varit det bästa och jag är svag och orkar inte särskilt mycket.. Det jag har märkt är att hon verkar tycka det är roligare om jag springer med sparken, än om jag sparkar.. så hon kanske tycker att det obehagligt på något vis? Jag vet inte.. men även när jag springer med sparken så springer hon bredvid, men då är det mer att hon tittar på mig och blir lite skuttigare och busigare i sina steg. Så jag borde kanske bara få henne att vänja sig mer vid sparken? Jag har inte testat jättemånga gånger direkt.
Sen när hon drar för att springa till den andra hunden så är det en blandning av att hon får dra själv, och att jag får sparka vissa sträckor. Men så fort vi kommer fram till dom så är det omöjligt att köra om.
Jag har egentligen inget krav på att hon ska dra mig, det är mer att jag vill att hon ska klara av att hålla linan sträckt och inte stanna.
Har funderat på om det vore enklare att försöka få dom att dra med cykel, för jag kan iaf cykla rätt snabbt. Men då blir det till att vänta till sommaren.
"The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
but in developing the capacity to enjoy less."
När du har lockbete, lägg in ett kommando (typ "Dra!") när hon gör rätt. Och får du som sagt upp farten, så kan du börja köra dom tillsammans, för ju fortare det går, desto mer taggade blir de och då har de inte tid att ens stanna för att bajsa (jag har alltså hundar som bajsat i farten, jag bromsade dock när det började trilla ut därbak 😎).
Ett "Lägg av"-kommando angående leken är också bra att ha.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hahaha! Det är som på Tour de France! 😂
Har aldrig gjort det här, så det är bara en spontan tanke. Jag skulle nog ha börjat med att inte stå på sparken själv utan lasta den med något för tyngd och stabilitet och sedan gått bredvid hunden och väglett den, kanske sprungit lite före och lockat när det behövs o.s.v.
Men jag vet inte, blir det fel om man gör så? Att hunden förväntar sig att man ska vara bredvid eller framför?
Hej! Jag lärde min Puli att dra genom att husse ställde sig längre fram på vägen och lockade med favoritleksaken men också genom att han åkte på en egen spark en bit längre fram så att han fortsatte dra och jag hejade på så mycket jag kunde för att uppmuntra tempot. Men inte bestraffa när han slutar dra och vill gå bredvid utan se det som att han nog behövde en paus. Det är högintensiv träning för dem! :-D Otroligt kul!! Men jag tror också att hunden behöver ha lite draginstinkt i sig själv för att det ska gå riktigt bra, vissa hundar vill nog inte helt enkelt <3 Lycka till!!