Rävskabb, farligt?
Vår gamla tant som på senare tid verkar drabbas av precis allting började för ett tag sedan att klia sig, hon fick röda utslag och vi tog henne till veterinären som konstaterade att hon fått rävskabb. Hon fick första dosen medicin idag och verkar inte lida så fasligt tack och lov. Men jag hörde någonstans att rävskabb är riktigt illa och att hunden kan dö av det, stämmer det?
ja, djur kan dö av det. tex rävar som får det kliar sig så pass mycket att dagarna går åt av att klia vilket leder till att de inte får i sig någon mat och de dör då av svält.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#1 fast det gäller nog inte för de flesta sällskapshundar. Är det "bara" den faran så känns det lugnt.
Om hon är under behandling och det upptäckts tidigt ska det inte vara någon fara för livet.
#2 ja, risken att en hund dör om upptäcks det i tid är noll i stort sätt, men har man otur kan också det gångar som skabben gjort göra att djuret får nedsatt försvar och kan lättare få infektioner i huden. Sen har jag för mig, har hunden väl fått skabb en gång så har den lättare att få det igen.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Anledning till att t ex rävar dör av rävskabb är att dom inte blir medicinskt behandlade - dom får så svår klåda att dom miste det mesta av pälsen och kliar sig tills dom får stora infektioner. Detta i samband med svårigheten att skaffa mat gör att dom dör till slut.
Knappast något som händer sällskapshundar som får vård 🙂
#3 #5 Tack för svaren, jätteskönt att höra. Liten fråga till, smittar rävskabben även efter första behandlingen?
#6 - det beror på vilket medel som används. Badas den i t ex Sebacil så blir den smittfri typ direkt efter. Har den fått spot-on medel så tar det lite tid innan den är smittfri. vet ej dock hur länge.