Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1355 ggr
nala_blecky
0

Hur klarar ni det?

Hej! Jag är en 16 årig tjej som länge har velat skaffa hund, då det isåfall kommer vara min egna hund så kommer jag stå för alla kostnader osv. Men sen måste jag också köpa grejer till mig själv som t.ex. kläder.
Har läst här ibland att det finns 16 åringar som har sina egna hundar och står för alla kostnader, hur klarar ni det? Med foder, försäkring, vaccinationer osv.

taylor__lambert
0

Antingen har man föräldrar med väldigt bra ekonomi som ger en högre månadspeng eller liknande.

Eller också så finns det dom som jobbar för att tjäna ihop pengar till sin hund.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

minbebis
0

Jag klarade första året på 1050 kronor/månad, men då stod jag inte för försäkringen utan vaccinationer, tillbehör, mat, kurs, veterinärbesök etc. 

Hade inte rekommenderat det dock, pengarna gick runt exakt men räknade enkronor nästan och kunde inte unna mig någonting alls :)

ipopuma
0

man kan alltid jobba och spara ihop pengar till framtiden ;) för att då skaffa en hund :)

nala_blecky
0

#2 Jag tror jag hade klarat det med mina 1050kr/mån. Men hunden kommer följa med mig till skolan och det kostar 400kr/mån och sen får jag bara 900kr för jag betalar min telefonräkning också själv. så då blir det bara 500kr kvar till hunden som ska ha foder, sen är det också försäkring och andra kostnader som t.ex. godis, ev. leksaker osv. När jag har betalt allt till hunden blir det nästan ingenting över till mig om jag skulle behöva köpa lite kläder t.ex. och så går man ju kurser och så, det går lixx inte ihop :/

nala_blecky
0

Jag kan dock kanske fråga mina föräldrar om jag kan få tjäna lite extra pengar om jag hjälper till med fler grejer och oftare hemma.

Corgitok
0

#5 Kan du inte be dom stå för maten och försäkringen så kan du betala övrigt?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

nala_blecky
0

#6 Nej, de är väldigt stränga med att det är min hund alltså får jag stå för alla kostnader

Lona
3

Du måste dessutom ha en backup om hunden blir sjuk eller skadad och behöver veterinärvård. Det kan kosta många tusenlappar trots bra försäkring. Hunden kan även behöva medicin, rehab och specialfoder.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

taylor__lambert
0

#8 Håller med!
Själv har jag ett backup konto som bara har 10.000:-, det kommer man ingen vart med i en nödsituation! En akutoperation kan gå över 20.000:- så det måste man vara beredd på.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

nala_blecky
0

Ja precis, det har jag också tänkt på

Em_
0

Tänk på att vi har strikt hundägaransvar i Sverige också. Om hunden rymmer och biter ihjäl grannens höns, hamnar i slagsmål eller bara kissar på någons soffa så är du skyldig att ersätta alla skador.

panini
0

Jag är också sexton men jag betalar varken mat eller vaccinationer utan det gör min mor. Försäkringen står min moster för. Se de största kostnaderna "slipper jag undan". Allt annat som råa ben/kött, godis, träningsredskap, utrustning, kurser och allt annat man kan tänka sig att behöva och inte behöva står jag för. Saker till mig själv som kläder och annat önskar jag mig oftast när jag fyller år/i julklapp då jag oftast inte har råd till något sådant själv.

Corgitok
1

Tror det blir för svårt att betala allt för en hund som 16åring tyvärr..

nala_blecky
0

#11 Ja, det vet jag. Men det är ju också en uppfostringsfråga.

Em_
0

#15 Det gäller bara att hinna uppfostra den innan den ställer till med något 😎

Tillägg: Sen är man även ersättningsskyldig om ens kopplade hund skadar en lös hund som hoppar på den. En hund som blir sjuk kan plötsligt kissa på en matta. Grannen som från dag ett uppmuntrat valpen att hälsa som en tok blir inte alls lika glad när hunden sätter ett par leriga tassar på de nya märkesbyxorna, osv. Tror inte det är så vanligt att man råkar ut för sånt, men det är bra att ha i bakhuvudet.

nala_blecky
0

#13 ja tror faktiskt det är så.. Men jag tror att om jag får lite extra pengar så skulle jag klara av det, dock inte om det skule hända något akut. Men det kan jag kanske också prata med mina föräldrar om, de borde ju förstå att en 16 åring inte kan lägga ut över 20'000kr. Om de säger nej får jag helt enkelt vänta tills jag har råd.

Corgitok
0

Lycka till så mycket! #16

nala_blecky
0

#17 Tack :)

Lona
0

Dessvärre är det ju så att veterinärvård relativt lätt kan gå på 10 000:- även efter att försäkringen ersatt sin bit. Skroffans magsjuka förra året med diverse röntgen/ultraljud, provtagningar + fyra dygns stationärvård gick jämnt upp när jag fick ut livförsäkringen på 10 000:- , då betalade ändå min mamma några tusen på räkningen. En buköppning som det var tal om hade gått på en redig bit till. Det går väl an när man får hem sin hund igen, oftast har man väl vänner och släktingar man kan låna lite här och där av - men att stå med ett relativt stort lån (om man har kass ekonomi) och åka hem med ett tomt koppel hade känts förjävligt :-( .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hildgrim
1

Att vissa står för kostnaderna själva går ju att tas med en nypa salt. En 16-årings pengar kommer väl huvudsakligen från föräldrarna ändå oavsett om det är månadspeng, betalning från sysslor, studiebidrag eller om de betalar hundens utgifter vid sidan av.

Det är väl bara om personen i fråga har ett eget jobb som denne helt kan stå för hundens kostnader.

Wellcraft
0

Min mamma står för försäkring, foder och veterinär.
Tillbehör, träning & uppfostran samt inköpspriset för hunden stod jag för.
Oavsett vad, om du har råd med månadskostnaden, så måste du fråga dig om någon har råd att lägga ut 10.000 en natt på en röd dag då hunden råkat ut för något och behöver akut jourveterinär m operation?
Extremt scenario, men det kan hända. Därför är det så viktigt att ha backups i form av pengar samt skjuts - när som helst på dygnet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hildgrim
0

#21 Det där var inte alls extremt. 10 papp gick det på för mig att dra bort två tänder och skrapa resten från tandsten på min hund. Händer det något väldigt allvarligt och det ej finns tillgång till direktreglering så kan man behöva betydligt större summor.

Joyous
2

En 16-åring ska inte skaffa hund om inte föräldrarna är beredda att ta över om det behövs. Med andra ord är det enligt mig enormt oansvarigt av en förälder att säga till sitt barn "Du får skaffa hund men jag tar inget som helst ansvar för den om någonting händer". Det är verkligen inte ett bra sätt att lära ut vad ansvar är för någonting. Vänta tills du har en mer stabil inkomst! :)

[Clifford5sos]
0

Utan min mamma hade jag aldrig haft råd med veterinärkostnader, eventuella försäkringar och foder. 

När jag var 16 år så hade jag ju dessutom inte någon speciell "ekonomi", så det var mamma som betalade allt och mamma ägde även min hund under den tiden. 

Nu när jag är några år äldre så står jag som ägare på mina "egna" hundar och jag bidrar även med att betala vissa kostnader som t.ex en del av röntgenkostnader innan vi tar valpar och mindre kostnader som t.ex. något nytt hundkoppel och märgben lite då och då.   Men det är ändå mamma som betalar det mesta. 

När jag har fått ett jobb kommer jag dock betala det mesta själv. 

Vill inte dina föräldrar bidra och inte själv vill eller kan hjälpa till med hunden så tycker jag man inte bör skaffa en hund, då ska man vänta tills man har mer pengar i plånboken och har all tid som behövs för att hunden ska få ett ärligt liv.