Inackordering av hund efter separation ?
Vet inte om jag lägger inlägget i rätt grupp, men vi får väl flytta om det är fel..
Försöker hålla det kort, men det brukar kunna bli långt..
Jag och X separerade i slutet på 2012, och jag har haft huvudansvaret över våran då gemensamma hund, skriven på henne hos SKK.
Förutom att hon jävlats med mig vid bodelningen, så har även barnen kommit i kläm, och mitt i det blandar hon in hunden första gången också. Ärendet med barnen har inte här att göra, men det är ett för just nu avslutat ärende i tingsrätten. Det betyder att hon kunnat fortsätta bråka om hunden, och utan att hon fått/viljat umgås och ta hand om honom när det behövts eller av egen vilja, och inte sett honom på ett halvår, så är hunden i ett "anonymt" ärende hos Länsstyrelsen igen.
Denna gång för att vi "går flera mil om dagen", den enda som kan "veta" det är X (sen är det inte riktigt så som hon påstår), och att han är "ben och skinn" igen. Vid förra anmälan som avslutades i slutet på okt 2015 hade hans hull bedömts som "bra, men behöver gå upp lite till, håll koll så inte vikten skenar iväg". På första besöket av tanten från länsstyrelsen idag, påstod hon att han var "något mager", revbenen går känna men inte se, som det står att det ska vara (i deras förra rapport), dessutom nämner hon att hunden har sådana raser i sig som gör att han kan få led och höftproblem om han blir för tung.
Den nya anmälan skedde ungefär då jag råkade avslöja att jag fått betala för hennes förra onödiga bråk. En kostnad motsvarande bra mat (Fodax) för minst ett halvår, nåt som hon då svarade med "ojjjj, det visste jag inte att det skulle kosta"..
Till saken hör att hon anmäler sin egen hund, som jag tvingats ta om han i över 3 år nu för att hon inte vill. Jag orkade och hade inte tid att ta strid om förra fakturan, men nu är jag verkligen less på alla hennes försök att förstöra för oss, har det lagom jobbigt ekonomiskt med att för tillfället vara arbetslös och betala fullt underhållsstöd till henne (via FK) för att inte få träffa barnen.
Hittade på SKK en fråga om en liknande situation, men inte något bättre hur man går tillväga, annat än vända sig till tingsrätten..
==
Jag har tagit hand om en hund i tre år. Äger jag den nu eller kan jag kräva ersättning av ägaren?
==
Har du hamnat i en tvist med en bekant som lämnat sin hund hos dig, exempelvis för att hon inte orkade med den för tillfället, och tiden går utan att hon hämtar tillbaka den?
Att du haft hunden hos dig länge, kanske flera år, innebär inte automatiskt att du äger den. Tvister av detta slag måste lösas i domstol om parterna inte själva kommer överens. Nekar du att överlämna hunden får den andre väcka talan i domstol som då får pröva äganderättsfrågan samt eventuella ersättningsanspråk. Visst kan du yrka på ersättning för den tid du tagit hand om hunden. Det är den part som påstår något som har bevisbördan för att styrka sitt påstående.
==
Nån som haft ett liknande problem får gärna komma med förslag om hur jag kan göra.. Vad är rimligt att kräva med dygnetruntpassning, den dagliga motionen på allt mellan 800 meter och 5km förutom när han gått med på att gå längre, hundhotell när jag inte kunnat ha med honom, inklusive mat såklart ?
Jag vet att SKK har någon form av juridisk rådgivning, men i mitt fall är det ytterligare en kostnad (1,5 mån mat till hunden) till den ansträngda ekonomin, och jurister som inte gör sitt jobb har jag fått nog av..