Köpa hund från blocket.
Hej, nu har jag och mina sambo äntligen hittat en hund vi tror passar oss. Vi har hittat henne på blocket och ska åka o träffa henne i morgon och om allt känns bra för oss alla då hänger hon även med oss hem 😊 Detta blir min första egna hund och min sambos första hund. Jag har haft hund hela mitt liv och har stor hund vana. Hur som hur har jag aldirg varit med och köpt en hund från blocket tidigare. Så vad bör vi tänka på. Jag har redan fått bild på vetrinärbesiktningen och fått reda på att hon har försäkring. Men hur går det till när man skriver över en hund och så vidare med alla papper? :)Mvh Mikaela
Tycker man kan gå efter denna http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/kopa-vuxen-hund/
Jag ser inte blocketannonser som negativt tvärtom man når ofta ut via blocket till många. Lycka till och hoppas allt klaffar 😉
Ägaren brukar ha ett eget kontrakt som du skriver på. Där det står att du tar över hunden, kanske priset o vad hunden kanske har för vaccineringar. Där kan stå att uppfödaren ska ha tillbaka hunden om det visar sig att ni inte kan ha den kvar osv. Det står lite olika. Det kan också stå nåt om att ni ska ha fortsatt kontakt med uppfödaren. Sen får du vaccinationskortet med dig. Det du ska göra när du kommer hem är att försäkra hunden och att du går in på jordbruksverkets hemsida och gör ett ägarbyte där. Hunden måste vara chipad då. Är den inte det så måste du göra det med. Ha koll hos uppfödaren så allt verkar okej, renlighet osv. Djurskötsel överlag. Fråga vilken mat hunden ätit. Kan vara bra och ge samma mat tills hunden vant sig vid sitt nya hem. Det kan bli en stress av att flytta, att byta mat då brukar inte bli bra… Lycka till med hunden! :)
Vet.besiktningen får max vara 7 dagar gammal om jag minns rätt.
SKRIV KONTRAKT/KVITTO!!
Jag har läst om alldeles för många som har hamnat i trassliga tvister för att det inte finns skrivna papper på köpet.
Om köpet går igenom och ni vill behålla fyrfotingen så får ni sen skriva över henne på er hos jordbruksverket och även hos SKK om hon har stamtavla.
Försäkringen ska även den skrivas över på er.
Håller tummarna!
// Harley
Skriv ett kontrakt på köpet så som både ni och säljer får en kopia på. Hör även efter om hunden varit försäkrad hela livet och aldrig haft några uppehåll i försäkringen, om det har funnits uppehåll så kan det vara mycket som inte går på försäkringen när hunden skadar sig.
Sedan när ni köpt så skicka in en ägarändringen så hunden står på er istället för gamla ägaren :)
Lycka till med vovven
Codeavalone.blogg.se
Nu köper man ju inte hunden från Blocket, utan från en säljare som annonserar på blocket 🙂 Det finns flertalet seriösa där, men även oerhört många oseriösa så det gäller att sålla ordentligt och läsa sin läxa före man tittar på hund.
Be om att få se på alla papper när ni kollar på hunden, allt från vaccinationer till vetbes, chipnr, eventuell stamtavla. Sen så skriv inte över hunden på er utan att ha fått ett köpekontrakt eller ett Köpekvitto. Har hunden stamtavla från skk så ska ni skriva på ett skk köpekontrakt, är hunden inte skriven i skk så skriv ett Köpekvitto där priset på hunden ska stå, ras på hunden, chipnr och förra ägarens signatur och eran signatur, samt datum och vars. Köpekvittot eller köpekontraktet är erat bevis på att hunden är eran, har man inget sådant är det svårt att säga att hunden är eran. Glöm inte att skriva ägarbyte på plats och skicka in det direkt så ni inte glömmer.

Man behöver alltså inget underskrift eller nått för att göra ägarbyte? :)
Ring försäkringsbolaget och kolla så att den verkligen är försäkrad.
Jag måste flika in och fråga detta med kontraktet. Måste det vara utformat på något speciellt sätt?
Lite ot men bara nyfiken på vad de är för hund? :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
9 Är det det renrasig eller blandras? På skk finns det klara kontrakt är det blandras så vet jag inte om det finns kontrakt klara men det kanske någon annan kan svara på.
#11 SKK:s kontrakt får väl bara användas av anslutna uppfödare?
// Harley

Det är en renrasig Landseer och ja hon har stamtavla. Men tack för alla svar :)
12 Så kanske det är, jag hoppas väl dom har något även för dom som behöver omplacera sin hund.
13 Spännande och lycka till, du får gärna uppdatera hur allt gick 😃

😍
// Harley

Vilken sötnos! Lycka till med henne :)
Grattis och hoppas vi kommer få se och läsa hur allt går för er. Hon var jätte söt :)

Ja då jag ska försöka hålla er uppdaterade. Hon är verkligen en jätte härligt hund. Hon är väldigt feg med för att ha så mkt vakt i sig som förra ägaren påstod ;) Livrädd för vår sköldpadda ;) Ska försöka klicka in henne men insåg att hon inte alls är lika lättlärd som vår golden retriever men de ska nog gå bra lite tålamod bara ;) Men vet inte hur jag ska få henne att fatta klickern ;)
19 Det låter som att hon är osäker mer än vaktig :) Förstår att det är lite anorlunda hund att träna tror med det kommer behövas mer tålamod :D Hoppas ni får bra kontakt med henne och att det går bra med övrig träning.

Tillslut bara släppte det och hon fatta klickar så ha lärt henne sitt, ligg, tass , pusa inte ta godis från tassaen eller vart som förens ett Varsågod 😊