2 hundar i bil?!
Funderar på att skaffa vovve nr 2. Vi har en Finsk lapphund och vill nu ha en kompis till honom. Frågan är hur vi ska få plats i bilen med 2 hundar, 2 barn och packning… Vi har en V70 nu och 2 hundar kommer ju ta upp hela bagaget. Tänker TAKBOX… Kan det funka? Vill inte ha en minibuss…
Behöver ni få plats med barnvagn eller är barnen större? Takbox funkar men är lite bökigt (eller så är det jag som är lat :-P ). Om ni kan tänka er att byta bil så finns det en hel del modeller som är ganska höga utan att jag skulle vilja kalla dem för minibussar. Jag tänker på till exempel Citroën Berlingo som har många motsvarigheter hos andra märken, vet dock inte vad de heter där. Själv är jag väldigt förtjust i VW Caddy som är rejält rymlig! I bagaget får det gott och väl plats en bilbur passande V70 och då finns det lite plats på sidorna + att man kan stuva massa packning ovanpå buren. Är man lite händig kan man fixa till en snygg lösning med lådor under eller över buren. En annan sak som är väldigt praktisk är att det är skjutdörrar för passagerarna på de flesta av dessa bilmodeller. Lite minibussvarning kanske men ruskigt smidigt! Ok, Caddy & Co kanske inte är så flashiga eller sportiga men jag tycker att de är bra och trevliga att köra, i synnerhet om man lägger till några snäpp över standardutförandet. Caddy har dessutom ett bra rykte, som en tålig och pålitlig bil. Citroën däremot är det många som inte gillar men jag är mycket förtjust i min Berlingo och den har funkat bra hittills - har haft den i 8 år nu :-) .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Man kan ju ha bilsele på hunden också, behöver ju inte sitta bur. En hund i bur och en i sele? ;)
V70, A6 eller i40 är bilar vi kan tänka oss. Barnen är 4 och 1 år så två bilstolar i baksätet. Så enda alternativet är att ha dom i bagaget. Får nog bli takbox i så fall för vagnen måste med oxå. Dock en city mini så väldigt liten vagn ;)
Mina hundars uppfödare har V70 med takbox, det fungerar utmärkt för dem :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tycker nog också att takbox verkar vara en lösning för eran del 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#4 Ja det får nog bli så :)