Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3193 ggr
Killen
1

Hund som sticker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena hund "sticker" när han är lös, inte så han drar till skogs, men springer en bit i från, gör lekinviter (alt hittar något att nosa på) och springer runt så man ej får tag på honom och han kommer inte när man ropar på honom. Hur kan jag träna bort detta? Där vi brukar träna gör han såklart inte det men på alla andra ställen, även där vi tränar ibland och alltid på tävling.

kissmekate.blogg.se

oddahviing
10

Jag är ingen hundexpert, men jag skulle inte låta hunden gå lös på ställen han inte uppför sig, utan istället använda ett väldigt långt koppel och ropar på honom, då ska han stanna och komma tillbaka, gör han inte det så halas han in direkt. Gör så tills han fattar att han inte kan strunta i det.

'-Headlights on the highway-'

Fialialej
0

"På natten är alla katter svarta"

Killen
0

Måste tillägga att han gör så när vi tränar (eller tävlar). Han kan gå lös och kommer på inkallning om vi är ute och går. Han gör ej så om han har kopplet på (även släpandes på marken).

kissmekate.blogg.se

oddahviing
2

Ok, så hur ska du ha det, gör han så bara när ni tränar men inte när ni är ute och går? I ditt första inlägg var det tvärtom.

tillowin
1

Kan det vara så att han upplever press från dig? Jag tänker på att han gör det på tävling, då är man ju ofta lite spänd och nervös och det kan påverka hunden mer än man tror. Lekinviter är ju också lugnande signaler, och sen är det lätt att det blir en ond cirkel där man spänner sig för att hunden kanske kommer sticka, vilket gör att den gör det, så man spänner sig ännu mer, etc. 

Jag vet i alla fall att jag själv har varit så nervös eller spänd tillsammans med min hund att så fort hon skickas på lite avstånd så ser man hur hon slappnar av och tar en riktig glädjerunda, eftersom hon antagligen tyckte det var jobbigt att vara nära mig när jag var så sammanbiten :P (och det gör hon nästan aldrig i andra situationer)

Petmade.se - Handgjort för hunden

Karmatarerskanise
3

Ha honom inte lös. Använd lina och jobba med kontakten.

CayKantos
0

Fråga om du någon gång får vara med i en tävling med koppel på, alltså bara för tränings skull. Starta från 0 igen.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Killen
1

#4 jag skrev aldrig i första inlägget att det är när jag är ute och går. Kanske är jag som formulerade mig dåligt om det uppfattades så. #5 jo troligtvis är det så. #6 fast vi har mycket bra kontakt i koppel. #7 det skulle man säker få, men det hjälper inte tyvärr

kissmekate.blogg.se

CayKantos
1

#8 hur vet du det? 🤔

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Killen
0

#9 testat redan. Tävlat freestyle (lös) stack. Efter det rally nybörjare(m koppel) sen freestyle igen och stack . Även testat inoff freestyle där man fick ha godis och belöna på plan. Så med med händerna fulla m köttbullar gick det bra, men nästa tävling så stack han igen.

kissmekate.blogg.se

Fialialej
0

Hur beter du dig när hunden sticker?

"På natten är alla katter svarta"

Karmatarerskanise
3

#8 tydligen inte bra nog  

Med tanke på problemet.

Maja2
5

Släpp inte hunden lös överhuvudtaget förrän du har bättre kontakt och inkallning.

Catta-
0

Håller med övriga att inte släppa hunden. Min hund hade en likadan period när hon var runt året och det var lina som gällde tills hon mognade och vi fick bättre kontakt.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Joyous
1

Du säger att det alltid sker på tävling, kanske blir det för mycket för honom? Tröttnar han eftersom det inte blir lika mycket belöning? Agerar du annorlunda på tävlingar mot vad du gör annars?

Killen
0

#15 givetvis är man mycket mer nervösare på tävling än på Träning. På hemmaplan när vi tränar där ingen ser oss så sköter han sig, men jag har börjat spännande mig om jag ska träna på platser där andra kan se oss. Övrigt som jag skrev så sticker han inte på promenader , han kommer då på inkallning, även vid möte av vilt( som hare , rådjur och änder ).

kissmekate.blogg.se

Joyous
3

Min tanke är att ni måste träna mer tävlingslikt och träna upp hans uthållighet. Just det du beskriver med en hund som drar iväg några meter och gör lekinitiativ låter lite som en hund som blir frustrerad eller osäker på situationen, han får inte den belöning som han brukar få för liknande saker på träning och när han inte riktigt förstår så blir han lite splittrad. Säkerligen känner han även av att du är spänd och nervös. Det låter inte som att ni i grunden har problem med inkallningen utan mera att det hänger på situationen och att det är där ni måste börja!

oddahviing
0

Du skrev att han gör så här även när ni tränar, då ska du inte tävla, utan se till att han först lyssnar när ni tränar. Använd ett LÅNGT koppel, mer som en viktlös lina som gör att han känner samma frihet som i att vara lös - inte ett vanligt kort koppel. Var bestämd. Fortsätt träna på låg nivå tills ni båda förstår varandra.

tillowin
0

Framför allt tror jag det handlar om att du måste träna dig själv i tävlingssituationer, för att inte spänna dig så mycket. Undrar också hur du själv beter dig när han sticker?

Petmade.se - Handgjort för hunden

Reipas
0

Blir du arg, stressad eller till o med straffar honom när han inte lyder? Då vill man ju inte alls komma fram, när han läser de tecken från dig.

Han kan bli uttråkad om det är för många moment eller för många gånger upprepning. Orkar du själv hålla en lugn, glad och positiv utstrålning hela tiden? Eller blir du tjatmoster ibland = inte alls lika kul för hunden. Får den tillräckligt med belöningar av rätt sort, måste vara något som motiverar hunden.

Är det verkligen rätt gren för hunden? Backa en steg i träningen, nöt på grunder i olika miljöer. Öva på att själv bibehålla din glädje. Att tvinga hunden till något tjänar du inte något på. Hala in hunden skulle inte jag hålla på med, det måste vara kul att komma fram till dig!