Fasa till vuxenfoder?
Min vovve är inte så förtjust i valpfodret han ätit sedan han bodde hos uppfödaren, han är 9 månader och Iom att han ändå snart ska byta till vuxenfoder funderar jag på om jag redan nu kan börja fasa över, riktigt sakta, till vuxenfoder? Eller hämmar jag något i tillväxten då? Han äter så dåligt av sin mat och andra har sagt att han är tanig, vilket jag själv kan hålla med om. Nu pratar vi verkligen om att fasa i snigelfart, han har provsmakat det tilltänkta fodret och han verkar gilla det då han äter med god aptit.
Vi bytte till vuxenfoder redan vid 6 månaders ålder, fasade över några veckors tid. :)
Låter jobbigt att dels traggla på i 9 månader med ett foder som hunden inte gillar och sedan fasa över i snigelfart från det… Ge något som hunden tycker om och mår bra av. Klarar magen ett snabbare byte så är det ingen mening med att fasa över långsamt heller.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 har du möjligen en stor ras? :-) #2 jag tänkte mer på att man kanske inte bör ge fodret Iom att han ska äta valpfodret till ca 1 år, kan jag då redan nu börja fasa till vuxenfoder? Utan att han tar skada på något sätt? Det var lixom det som var frågan :-) Jag har inte traggla i 9 månader, har bar haft honom i ca 2.
Personligen tycker jag valpfoder är ytterligare ett sätt för fodertillverkarna att tjäna pengar. Jag bytte till ett "vuxen"foder vid 3,5 månad. Han är förövrigt en Collie med manke på 57/58 cm och väger 24 kg. Men för att svara på din fråga: Ja, du kan fasa över till ett vuxenfoder utan problem! Han kommer inte ta någon skada utav det.
Tack, då börjar jag fasa redan imorgon, så han kan äta upp sig lite :-)