Hundar och bajs
Vad är det med en del hundar och bajs egentligen? Stått och tvättat, torkat med hårtork och borstat i 1 1/2 timme så valpisen ska vara ren och fin imorgon inför hundträningen… Men såklart mot min förmodan får den lilla rackaren tag på soppåsen när inte matte ser på och hittar en smarrig bajsblöja, njam njam och en matchande brun kulör till pälsen har hittat sin plats i vovvens mun och skägg/ansikte! Någon annan som har eller har haft en hund som gillat att äta bajs? Alla våra hundar verkar ha en väldig aptit för just bajs, hästbajs är den självklara favoriten :-)
Hade en vän vars hund alltid käkade bajs.. Typ så var ute och gick med den i koppel och sen såg man att den mumsade på en bajs, mest hundbajs men även kattbajs.
Jag hittade denna artikel som faktiskt gav en del svar på denna frågan du kanske kan finna ditt svar där 🙂
http://www.dt.se/allmant/dalarna/varfor-ater-hunden-avforing
Harskit ser min hund nog som snacks som någon strösslat ut i gräset, men ännu bättre är en hög med rådjursskit. Det där har jag problem med när vi tränar spårning, för då stannar hon och ska ta sig ett mellanmål.
Kattbajs, rådjursbajs, rävbajs, älgbajs, harbajs, människobajs. Allt bajs förutom hundbajs faller våran odåga i smaken. Det är nästan omöjligt att gå på en gräsmatta.
Ropar jag på honom eller börjar jag gå emot honom så hetsäter han. Allt för att få äta så mycket bajs som möjligt. 😐
Kanin/har/degusbajs älskar våra. När dem var valpar åt dem även hundbajs men känns som om dem växt ifrån det nästan helt, är vääääldigt långt mellan gångerna nu så vi hoppas att det ska försvinna!
Harskit måste vara rena knarket - mina är helt galna i det och valpen har tagit det till en helt ny nivå, för hon är helt galen i det 🤐 I övrigt så äts sällan mer skit än just harskit……förutom valpen då, som haft en period där all skit varit populär men vi jobbar på det 😃
Min avskyr sådan tur är hund, katt och människoskit, hon blir rent äcklad om hon råkar stoppa näsan i det. Skit som tillhör gräsätare däremot…. buffé -.-
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Mina hundar äter Gräsätande djurs bajs. Ibland äter de sitt eget bajs fast inte lika ofta. Det gäller att städa noga i hundgården varje dag bara hehe.
Min ena hund hatar andra hundars bajs och lyfter högt på tassarna om det skulle råka komma i hennes väg. Hästbajs är dock värsta delikatessen… Vår andra hund blir också äcklad av andra hundars bajs men gillar att rulla sig i allt annat och kaninbajs är mumsigt.. så äckligt! 🤮
Eftersom jag jobbar i stall så lärde sig Tinja relativt tidigt att man inte äter ditt och datt som ligger här och var. Hovbitar, hästbajs, hönsbajs, kaninbajs, hjort- och rådjursbajs, gamla morötter och annat gott har hon en klar uppfattning om att det inte äts.. När hon är själv.
Kommer en annan hund och äter något så äter hon gärna det också, men jag behöver oftast typ bara harkla mig för att hon ska spotta ut det. En gång fick jag henne att spotta ut en hel korvmacka någon lämnat på marken, bara genom ett kommando, "Låt bli" :D
9# haha ibland när min tik får tag på något så säger jag till henne att låta bli… Fast då sväljer hon det så fort hon kan istället… Hon fick tag på en mört som hon låg och slicka på och när hon såg mig komma emot henne så svalde hon den hel🙄

Värst är människobajs. Hundbajs äter ingen av dem. Rådjursbajs är en delikatess och harbajs får man inte missa. Men jag hatar joggarbajs. Gamla hunden rullade sig i det. Ännu värre.
>>>Malum domesticum<<<
Finns de många männniskor som bajsar ute helt ..random??? #11 eller var får din hund tag i männskobajset? 😂
Ja, det gör det! Jag har klivit i sånt och kletat ner hela cykeln med det. När jag lyste med lampan såg det jag klivit i misstänkt mänskligt ut och när jag såg använt toappaer intill var det klart. Jag höll på att spy och fick hålla styret med fingertopparna. Tack och lov var jag nästan hemma. Och ute i naturen, vid rastplatser och så, händer det ju. Folk har inte vett att gräva ner det.
#12 tyvärr, kanske inte händer så ofta men hunden hittar det alltid. Vi var ute med Felix biskopen och han hittade människobajs och rullade sig i det… Kul att stoppa in den hunden i bilen sen :(

Ja det är rätt vanligt faktiskt om man bor där folk joggar. De borde skämmas och ha med sig hundpåsar. Som #13 säger så har de med sig toapapper så varför Inte ta med en påse också och plocka upp efter sig?
>>>Malum domesticum<<<
Min grabb äter som "tur" är "bara" häst och harlortar, allt annat är fy och blä, han hoppar gärna över annat hund/katt skit utomhus om det skulle komma nära på honom.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos