Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1416 ggr
Sasmal
0

Ensamhet och valpar

Hur länge var ni hemma på heltid med er valp? Hur gammal ska en valp vara för att börja på hunddagis? Hur gammal måste hunden vara för att vara ensam en timme eller två? (Jag vet att vissa är tränings frågor.)

[linda1989]
1

Olika mellan hundar hur lång tid det tar innan de är ensamma. Beror som du säger på träning och hunden. Alla hundar klarar inte att vara ensamma. Innan 4 månader får valpen bara lämnas korta stunder. Min valp är 5 månader och bara blivit lämnad 30 min som längst, vi ensamtränar fortfarande. Jag är hemma på heltid och pluggar på distans. Har för mig att hunden skall vara 6 månader minst för att vara på hunddagis men kan ha fel.

alltidnordin
0

Var alltid någon hemma med honom i två månader iaf, innan han lämnades korta stunder. Innan de lämnades han bara när jag slängde sopor, ner till tvättstugan och liknande. Han kunde även lämnas i bilen medan jag handlade och liknande. Nu är han 6 månader och kan vara ensam ca 3 timmar, säkert längre också, men inte utsatt honom för det. Så länge man sköter ensamhetsträningen så brukar det gå bra, men man får inte gå för fort fram. 

Angående hunddagis är det väldigt olika, men det brukar ligga på allt mellan 6 månader till 12 månader.

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

HildaSvensson
0

Min är 6 månader och kan vara ensam över tre timmar om de skulle behövas. Dock har han varit lätt att ensamträna så kan absolut tänka mig att det tar betydligt längre tid för vissa valpar.

tulinia
0

Felix är snart 5 månader och har under en veckas tid varit ensam i tre timmar. inga problem alls, utom att man kan få vissa överraskningar när man kommer hem (posten är uppäten osv…) 
Ett tips är att börja ensamträna tidigt. Valpen kanske inte behöver följa med ner i tvättstugan jämt. 
Prata med grannarna också och lämna ditt nummer. Om de hör någonting kan de rapportera till dig :)

[AnimeV4]
0

Det varierar gällande hunddagis. Praktiserat på hunddagis med både 4 och 6 månader.

Sasmal
0

Tack för alla svar!😃

Fisherling
0

Min Tinja är nu 1 år och hon har aldrig varit ensam mer än en timme. Hon kan säkert, hon är helt obrydd när man lämnar henne, men jag vill inte lämna henne under för lång tid än så länge. Från mitten av Maj till slutet av Augusti så var hon med mig 24/7 för då var jag ledig. Sedan började jag jobba på en gård fem dagar i veckan, så då var hon med mig förutom på ridturer då hon fick stanna på gården när hon var yngre, men snart kunde hon följa med, så vi har liksom hängt ihop hela hennes liv so far :P