Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1226 ggr
CorneliaAndersson
0

Vad mer krävs?

Hej vänner!

Jag sitter konstant och tänker på att skaffa egen hund,
Jag växte upp med hund men när jag började första året på gymnasiet så var det  tyvärr dags att avliva vår sista hund, efter 12 år tillsammans.

Nu går jag tredje året och tar snart studenten. 
Under mina tre år här på gymnasiet så har jag gått en naturbrukslinje med inriktning hund och har därför jobbat en hel del om- och med hundar.
Men jag vill gärna ha koll på vad det i verkligheten kostar med försäkring, vaccinering, valpkurser och sådär.
Nu VET jag att det varierar en del. Men i genomsnitt ungefär.

Jag vill inte ha en hund ännu, utan nu planerar jag för något år framåt när jag fått jobb, fast inkomst och sådär.

Dessutom….
Under mina år här så har jag fått träffa olika hundraser och olika individer och jag har lyckats fastna för Västgötaspetsen.
En liten hund utan en MASSA pälsvård.
En glad men ändå sansad hund, som gillar arbete.
En ras som är sund utan någon direkt sönderavling.

Stämmer det?

Har ni tips på andra raser som skulle kunna passa?

Det jag söker är:
# En hund som inte kräver allt för mycket pälsvård
# En ras som inte har några kända sjukdomar för just rasen (helst)
# En arbetsglad hund, men som inte blir knäpp av att en dag eller två få ligga och mysa i soffan.
# En ras som ska funka lite som ''allround''-hund.
Ex. agility, spår, lydnad etc.
Dock endast för hemmabruk, då tävlingar inte är något som passar mig.

Är detta alldeles för höga krav?
Passar Västgötaspetsen in?
Storleken på hunden spelar inte någon direkt avgörande roll, då jag som sagt är van vid de flesta storlekar.

Vad tycker ni är bäst? Att skaffa en åtta veckors valp direkt från början, eller en som redan är några månader? Varför? 

Dela med er av er erfarenhet!
Allt tas tacksamt emot!

Tack! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[AnimeV4]
0

Står det inte här? Fråga uppfödare också, men kanske bara de som är med i rasklubben.

http://skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/vastgotaspets/

http://skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/vastgotaspets/?show=breeders

Ambrose
0

Tycker att en västgötaspets passa finfint, även om de jag träffat kanske är nååågot envisa, och gillar sin egen röst. Men de är stora hundar i liten förpackning, och väldigt allsidiga :)
Passar nog toppen som hemmabruk :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[ellenhellstrom]
0

En västgötaspets låter bra. Dom är trevliga och söta. Men skäller otroligt mycket och vallar en del också. skäller och vallar samtidigt för den delen också, haha.

När du säger att storleken inte spelar någon roll så är de svårt att ge ideér på andra raser, de finns så många 😂

Du har ju ett tag på dig att tänka efter, vem vet, du kanske hinner ändra dig. Lycka till!

CorneliaAndersson
0

Tack alla!

#1 Tanken var att jag skulle se vad ni andra hundägare tycker. Eftersom det som står i texter inte alltid ser ut riktigt so i verkligheten :)

#2 Ja, klart envisheten. Just nu ser jag inte det som något större problem, men det kan ju ändra sig med tiden. Det är just den milda (trots att jag vet att de också kan vara envisa) sidan samt den arbetsglada sidan som gjort att jag fått upp ögonen för rasen! Sen att den är otroligt söt också gör ju inte saken värre direkt :)

#3 Haha precis.. Men inte en Grand danois,, och inte en Chihuahua så att säga!
Bara ös på! Vill jämföra så många som möjligt.. Men har så svårt att själv hitta passande raser till mig själv *hopplöst*.
Haha ja,, men så länge hunden kan uppföra sig (såklart med rätt uppfostran) ute på
sa och sådär,, så anser jag inte att skällande vid arbete är något farligt :)

Ja precis,, jag har ju det. Men jag vill ju vara så väl förberedd som möjligt.

Gällande passning av hund medan jag jobbar så är det inga problem!
hunden kan följa med mig till jobbet (eftersom jag redan vet vart jag ska jobba och har fått grönt därifrån!),, ville bara påpeka det ;)

/ Cornelia Andersson,

luckysheltie
0

En sheltie skulle kanske kunna passa, ofta glada hundar som gillar att träna och följer med på det mesta. Det finns en del ögonsjukdomar och HD problem inom rasen, men om man är noga med uppfödare brukar det inte vara något problem. Pälsen räcker med att borsta en gång varje eller varannan vecka (förutom kanske vid fällning, då man kan borsta oftare). Bada när det behövs. Vet inte så jättemycket om västgötaspetsen, men av det jag läst/hört tror jag att den passar. Lycka till med hund letandet! :D

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

CorneliaAndersson
0

#5 Åhh tack!
Ja,, egentligen är det ju endast pälsen som sätter stopp.
Annars tycker jag att det är en helt underbar ras!
Får ta och fundera lite ang. det med pälsen! :)

/ Cornelia Andersson,

Oliviahack
0

Pembroke passar också. Min älskar att arbeta men ligger gärna i soffan o myser :) Västgötan o pembroken är ju väldigt lika varandra men den ena har högre ben o den andre har andra roligare färger.

[linda1989]
0

Japansk spets skulle också passa men om sheltiens päls går bort så är det nog lite samma där =) Men inga rasbundna sjukdomar och härlig allroundhund.

[ellenhellstrom]
0

Pembroke Corgi tänkte jag också på. Supersöta. Men jag har ingen erfarenhet av dom förutom att dom gillar att busa, haha.

Det är ju lite svårt när man ska bestämma sig för en renrasig. Det är alltid något som inte passar för det man vill ha. Typ att Bordercollie vallar, Schäfer har ofta problem med bakben, Husky måste dra en släde för att må bra, osv. (normer, men du förstår nog vad jag menar)

Men jag skulle säga att en Bordercollie blandning, låter som något för dig. Jag är själv inne på det, en som har lite kortare päls.

Belphi
4

#9 En BC låter inte alls som den skulle passa för vad TS vill ha. Och en blandning? Hunden kommer fortfarande vilja valla och vara oerhört krävande…

Belphi
0

#9 En BC låter inte alls som den skulle passa för vad TS vill ha. Och en blandning? Hunden kommer fortfarande vilja valla och vara oerhört krävande…