Möta uppfödare
HejHej!
Undrade om ni hade några idéer till vad man kan fråga uppfödare när man möter resp skriver med dom?
Inte bara uppfödare men även folk som äger den rasen man är intresserad av. Har mött en uppfödare förut och blev helt blank även om jag hade skrivit ner några, så kom jag helt enkelt inte på några bra frågor…
Ska möta Aussie och ägare till helgen samt två släthåriga kromisar och deras ägare i vecka 12. Utöver det skriver jag med en del kelpieägare och försöker få ihopp det. Men har även en del kontakter jag kan skriva med även om jag inte kan möta deras hundar, så vad kan man fråga om, känns som ajg har frågat allt jag kommer på, men ändå känns det liksom som om jag inte vet nog.. 🤦♂️
Ska ju i framtiden möta fler hundar och deras ägare samt uppfödare och deras hundar.
Har fått lite hjälp av en person på iFokus med vad jag kan ställa för frågor om parningen/föräldradjuren och själva kenneln så att man vet man väljer rätt parning/kull/kennel. Men fler råd tas gärna emot! Men är mest ute efter frågor jag kan ställa nu, då jag inte är kommit till stadiet att skulle skaffa hund helt än, tyvärr.😎
För summering..
Frågor att ställa uppfödare om rasen (Kromis, Kelpie och Aussie)
Frågor att ställa hund och ägare om rasen (Kromis, Kelpie och Aussie)
Tacksam för svar 😃
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag har berättat vad jag vill få utav en hund och sedan frågat uppfödaren/ägaren om de tycker att kullen/rasen passar in på min beskrivning. Det är standardfrågorna för mig.
Ja, men undrade lite mera vad man kunde fråga allmänt om rasen typ, om deras hundar då jag inte har kommat så långt med att leta efter kommande kullar/parningar än. Men det med rasen frågar jag, men där har fått att veta att dom skulle passa mig bra (Aussie och Kromis), det hjälpte inte så mycket då det är dom jag står mellan, den tredje rasen (Kelpie) har jag inte fått svar från uppfödaren än, bara kontaktat en än så länge.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
De brukar vara rätt självgående. Som poodlelicious sa, berätta vad du vill göra med hunden. Berätta så mycket som möjligt om dig själv, hur du lever och vad du gör förutom hunderiet, postivt och negativt, vad hunden kommer att få hänga med på för grejer o.s.v. Jag har fått lära mig att jag har massor med saker för mig som är positiva för en hund. Jag såg bara mina begränsningar innan jag träffade uppfödare (jag har en del fysiska sådana), men de fick upp mina ögon för att hur jag lever och mina intressen kan tillföra en hund mycket.
Sen kan du ju ta upp sånt du oroar dig för, egenskaper hos en hund du tycker är besvärliga. I mitt fall är det sånt som skällighet (lägenhet och har haft tidigare problem), rädslor och osäkerhet och i viss mån även hanhundsaggressivitet samt att jag inte ska klara att aktivera hunden tillräckligt.
Beträffande det sistnämnde har jag fått klart för mig att jag nog missuppfattat det begreppet lite. Har tänkt att det måste vara någon form av träning, men en uppfödare av en mycket aktiv ras förklarade att allt som ger mycket intryck räknas in, som skogspromenader eller en tur i city där de måste röra sig bland mycket folk och bilar och hantera alla intryck de får. Så hade jag inte alls sett det förut!