Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 7972 ggr
Hogwarts
1

Varför ylar hundar?

Började fundera på det idag när jag lekte med min hund och han ylade två gånger, har aldrig hört honom göra det tidigare. Så varför ylar hundar?

Fransu
0

Finns kanske olika anledningar. Men vår shih-tzu ylar en stund när han blir lämnad ensam. Så vi tänker att han försöker "kalla oss tillbaka". Vi har pratat med våra grannar och dom säger att ham max håller på i 5 minuter, så tack och lov ylar han inga längre stunder.

Vår blandrashund vi hade i familjen då jag var barn ylade om någon spelade något instrument. Han ylade även på nätterna då det var mycket löptikar i området där vi bodde. Det var jobbigt… Så jag tror hundar kan yla av lite olika anledningar helt enkelt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

densomundrar
0

Haha, min hund och oxå börjat yla och jag tror att det kan ha olika orsaker men oftast att han är missnöjd på något sätt. Oftast ylar han när jag lämnar honom på undervåningen med gubben, för han blir ledsen för att jag lämnade honom :-P kanske försöker han "kalla tillbaka mig"? Sedan har han en gång ylat när jag hållt på med kött och han inte fick smaka, då visade nog han sitt missnöje om hur snål jag var genom att yla. Sen har han börjat knöla när han ska in, han vill oftast inte in. Då rejsar han ikring och/eller sätter sig och ylar. Haha, vilken knäppgök till hund jag har :-P

tillowin
0

Det är väl i grunden ett flockbeteende - man kallar på sin flock helt enkelt. Därför ylar många hundar när de är ensamma, sitter i hundgård eller vill ropa till sig en löptik ;)

Petmade.se - Handgjort för hunden

russin
0

Bara en av mina ylar och det är enbart av missnöje - nämligen när skolans larm går igång eller billarm som tjuter. Lagom kul när något larm går igång mitt i natten i området 😃

Kitten86
0

Min yngsta hund ylar vid lite olika, specifika, tillfällen. 

Han springer till/ håller sig nära och ylar om en viss melodispelande leksak startas och spelar sin melodi, om min mobiltelefon ringer "för länge" och han ylar även åt väckarklockan ifall den startar (om jag glömt stänga av den helt). 

Så i hans fall tolkar jag det som att han liksom säger till vid dessa tillfällena och ylningarna är även lite annorlunda vid dessa tillfällena…. Tillsammans med min brorsdotter som kan leka med den här melodispelande leksaken så är det precis som att han ska "sjunga med", tar hon fram leksaken blir han glad och liksom inväntar att den ska börja spela sin melodi 😃 Medans han med mobiltelefonen och väckarklockan har ett lite annat ylande och där verkar det mer vara för att markera objektet (då han står ganska nära) och tillkalla mig dit. Han har, iaf mig veterligen, aldrig ylat i några andra situationer som vid att bli lämnad hemma vilket är skönt att veta.

[Nirvana-music]
0

Våra hundar brukar yla när de sitter i hundgården, samt även inne när de vill ut. Tror de gör så eftersom att de vill att vi ska ta ut dem.