Är det sant att...
Är det sant att Staffar har en tendes att förstöra/tugga sönder saker i hemmet när den lämnas ensam?
Detta med att välja ras är svårt. Det står mellan en Staffe, Pomme eller Chihuahua. Antaglingen tänker ni att det är en ENORM skillnad på den ena hunden i mixen men grejen är den att jag kan och vet hur en Staffe ska uppfostras, har tidigare haft en Boxer så den biten är inte något problem, det som gör att jag funderar på småraserna är skadorna de kan ställa till med…
Egentligen är det Staffen jag vill ha pga det glada tempramentet dom har, har aldrig träffat så glada hundar som Staffar :) Men eftersom jag jobbar och vill att hunden ska kunna vara ensam max 6 timmar av dagen (när den är vuxen såklart) så vill jag inte komma hem till en uppäten soffa till exempel.. Har läst att vissa Staffar oavsett mängd aktivering biter på väggar, dörrar, matbord, sängar och allt möjligt.. Stämmer detta enligt er Staffägare???
Hur är det med små raser, typ Chihuahua eller Pomeranian? Kan dessa små raser också göra sådana skador? (låter kanske som en dum fråga men har ingen erfarenhet av små raser)
Alla raser kan förstöra inredningen om dom är missnöjda med att bli lämnade ensamma. En amstaff är inte värre än tex en boxer.
Jo, visst kan alla hundar förstöra.. Jag tänkte mer på att jag har läst så många skriva om att Staffar är MER benägna att förstöra än andra raser.. Det var det som gjorde att jag började tveka lite och titta på andra små raser.. Jag vill inte ha en stor hund igen, Staffen är max i storlek. Jag tycker även om Frallan men jag vill inte ha en plattnosad hund pga alla problem med andningen som ofta förekommer… Tittade också på Shiba Inu men den verkar vara mer som en katt, och jag älskar Staffe-personligheten så det känns inte som ett bra alternativ, trots att den är VÄLDIGT söt..
Min boxer var väldigt unik, under hennes 10 år förstörde hon endast 2 saker, 1 fåtölj och en dörr, annars var det aldrig problem med henne… ;)
Jag har aldrig hört att de skulle vara mer benägna än andra om man tillgodoser dess behov.
En Staff tuggar inte per automatik sönder hemmet för att den blir lämnad ensam. Det beror helt och hållet på hur den är uppfostrad och ensamtränad precis som med alla andra raser. Möjligt att dom har ett högre behov av att använda käkarna men det går att tillfredsställa utan att hunden äter upp hemmet. Angående småhundar. Jag har precis tagit hem en prazsky krysarik hane på 1,5 år (samma storlek som Chihuahua ) han är inte ordentligt ensamtränad så han tuggar på saker ibland bara av att han är ensam i ett rum och vi är i rummet intill. Hittills har han bara tuggat sönder ett par filtar och några kablar, inte strömförande Tack o lov… Men vill han så kan han säkert tugga sönder annat också. Jag har haft valpar i samma ras som tuggat sönder min soffa under tiden jag lagat mat. Så det kan gå fort även om dom är små
minavitas.wix.com/kennel
# 3 Hittade infon när googlade 🤔
#4 Bra att veta att de små även kan ställa till det. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av små raser så tänkte jag att en liten hund inte har samma styrka/käke som en Staffe och därför inte skulle kunna göra lika stor skada.. Iom att jag bor i en hyreslägenhet så hade det inte varit kul att komma hem till en halvt uppäten dörr hehe, finns måååånga bilder på nätet på exempel av just detta 😉
Hur funkar det förresten för er när ni jobbar/pluggar? Klarar sig Staffar bra själva under ca 5-6 timmar?
#6:
Alla dessa frågor du ställer gäller i princip alla raser,
En staffe skiljer sig inte ur mängden bara för att det är en "kamp" hundsras.
Det gäller bara att man lär hunden grunderna från början, allmänlydnad, ensamhetsträning, m.m. Har man en bra och stadig grund redan från tidig ålder så är det betydligt mindre risk att ni får dras med problem.
Jag skulle tipsa om att läsa på så mycket som möjligt, kanske låna hem någon bok om att skaffa hund från bibblan.
Kanske om ni har möjlighet träffa flera ägare av Staffar, eller om så möjligt åka ut till uppfödare av rasen för att få en mer stadig grund att stå på, om ni inte har möjlighet att träffa dem i verkligheten så kan ni alltid ringa till uppfödare av rasen och ställa dessa frågor, eller alt. ringa till rasens egna klubb.
Staffe ägare kanske generellt är sämre på att ensamhetsträna och tillfredsställa sina hundars aktivitetsbehov?, om man nu ska generalisera? En gissning, inte ett faktum.
Jag upplever inte alls att staffen skulle vara mer destruktiv när den blir lämnad ensam eller är svårare att ensamträna. Mina två har så gott som inte förstört någonting alls, inte ens som valpar. Det är precis lika vanligt med staffar som knappt har sönder något alls, som de som tuggar sönder skor eller liknande. Precis som inom alla andra raser. Dvs det hänger mer på individen än på rasen.
Alla hundar kan det, men det beror på hur lydiga dem är!
#11 en hund kan ju vara väldigt lydig men ändå tugga sönder saker när den blir lämnad ensam, oftast sker det för att dom är understimulerade eller för att som mår dåligt av separationen och inte för att dom är ouppfostrade :-)
Jag skulle vilja säga med våra tre små pudlar så nej dom kan inte göra samma skada som en staffe. Deras käkar är inte så starka som hos större raser.
Tack för alla svar, det uppskattas verkligen att ni tar er tiden och svarar på mina frågor 😃❤️
Min arbetskollegas granne har en Staffe, visst är den underbar men den har ätit ett hål i väggen!
Sen var jag på besök hos en vän som satt hundvakt till en 9 veckors Staffe och den bet i ALLT och HÅRT, har faktiskt ett ärr kvar efter den söta vovven..
Jag har redan haft en Boxer så själva hundägandet är inte nytt för mig, däremot så är raserna det. Har läst jättemycket på nätet men blir inte klokare. Jag tycker att jag hade tur med min Boxer som stannade hemma själv utan problem eller destruktivt beteende :)

Min staffe har aldrig tuggat sönder en pryl. Eller okej, min ena tumvantar fick sätta livet till, men å andra sidan var det jag som använde den som belöning först, och sedan tog jag inte den ifrån henne. Hon kan vara själv 4-5 h, men det beror mest på att vi aldrig låter henne vara själv längre. Det är sällskaplig hundar som älskar att vara med, så är det daglig lämning i flera timmar kanske ett hunddagis eller dagpassning hos någon varit ett bättre alternativ? Och apropå valpar! Alla valpar bits. Man får lära dem vad som är okej. Innan dess är det lätt hänt att man får små bit, oavsett ras. Valptänderna är som nålar!
#14 Vår svensk/danska gårdshund bet väldigt hårt och mycket som valp. Han var helt galen. Slet upp tapeter från golv till tack. Tog sönder en dörr mm. Det var när han inte hade berikats tillräckligt.
Valpar kan vara hemska med sitt bitande och är inget som handlar om ras.