Hundfoder, ingredienser, de bästa och sämsta
http://www.reviews.com/dog-food/
En artikel om ingredienser i hundfoder och vilka märken som listas som de bästa och vilka man ska se upp med. Den bygger på en omfattande undersökning av åsikter och fakta från veterinärer, experter inom näringslära, folk inom foderbranchen, universitetssök, författare, hundtränare, hundägare m fl
De billigaste med anonyma köttråvaror ska vi se upp med. Det kan vara kött från veterinärkliniker med avlivade hundar och katter eller djurparksdjur. Avlivningsmedlet finns i köttet. Det kan också vara trafikskadade djur eller rester från matrestauranger. De här 10 torrfodren listas som de bästa. Acana/Orijen finns i Sverige. Övriga kan vara vara att få tag på här:
10 of Our Favorite Dog Food Brands
För den intresserade är det en läsvärd artikel.
Tillverkare efter tillverkare går bort av olika skäl.
Alla foder av tillverkaren Diamonds går bort pga deras stora foderåterkallningar pga bakterier i fabriken och hundar som blivit sjuka. Därför går deras foder Taste of the Wild bort. Ett foder som för övrigt ser ut att ha bra ingredienser.
Om ni läser i artikeln så ser ni att de här fodren går bort p g a ingredienserna:
Brands and Recalls
The original 2,223 dog food formulas we analyzed comprised 115 brands. But after reducing the number of formulas to 1,257, the number of brands dropped to 93.
Brands That Were Cut Because of Their Ingredients:
- Cesar
- Chicken Soup
- Eukanuba
- Fruitables
- HI-TOR
- Hill’s Prescription Diet
- Hill’s Science Diet
- Iams Veterinary Formula
- Nummy Tum-Tum
- Nutro
- Nutro Ultra
- Purina Pro Plan Veterinary Diets
- Royal Canin
- NRG
- Breeder’s Choice
- Natural Planet
- Now Fresh
- Nutro Natural
- Indigo
- Pet Naturals of Vermont
- Himalayan Dog Chew
Är alla av nordamerikanskt ursprung?
Fast i alla fall när det gäller svensktillverkade foder så är det INTE från djur som inte är avsedda för köttproduktion (jag tänkte skriva att de inte är avlivade men det är ju en definitionsfråga… ) eller korrekt slaktade. Däremot är det väl inte direkt fläskfilén och skinkan som hamnar i hundfodret.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#2 Ja, det ser ut så, men jag känner inte till alla sorterna. De som gjort den här sammanställningen har nog bara tittat på foder som framförallt säljs i Nordamerika.