Att pejla läget
Vi har ju rätt starka planer på att skaffa en till hund. Vi har valt en ras som vi tycker är intressant och även varit i kontakt med en uppfödare som kommer att para en av sina tikar i vår. Vi kommer så klart att besöka dem lite senare. Jag har sagt att vi är ute efter en tikvalp. Hon kommer att behålla en tikvalp, resten ska säljas om jag fattat rätt.
Men hur är det brukligt att bete sig när det gäller andra uppfödare? Säg att den första inte får några valpar alls, eller får bara hanar, eller att vi känner på nåt sätt att vi inte vill ha nån valp därifrån. Kan man kontakta en eller att par andra uppfödare samtidigt, bara för att pejla läget och presentera sig? Eller ses det som ett fult beteende när man då måste säga nej till nån - för vi ska ju bara skaffa EN valp?
Kanske konstig fråga, jag har ju varit i detta läge två gånger tidigare, men då visste jag inte vad jag vet nu.
När jag skulle skaffa min senaste hund så hade jag kontakt med 3 uppfödare samtidigt för att försäkra mig om att jag skulle få en valp. Jag var ärlig och sa till uppfödarna att jag hade kontaktat fler och att jag inte helt hade bestämt mig om vem jag skulle ha ifrån.
Så absolut hör av dig till flera så du vet säkert att du får en valp som du vill ha :)
Codeavalone.blogg.se
Det är helt okej att vara i kontakt med flera uppfödare samtidigt. Jag var intresserad av tre kullar innan jag fick erbjudande om den valp jag helst av allt ville ha och det var inte alls konstigt. Jag bokade in besök och sa helt enkelt som det var, "jag kan inte komma på lördag eftersom jag besöker kennel xxx då, men jag kommer gärna på söndag eftermiddag". När jag sedan blev erbjuden valpar ur de andra kullarna som jag var intresserad utav och berättade vilken valp jag valt så gratulerades och lyckönskades jag av de uppfödarna som nu inte blev "mina" uppfödare. Jag har aldrig upplevt någon prestige eller stolthet som sårats.
Åh, det funderar jag också på. Jag har haft kontakt med en uppfödare i några månader nu och den planerade kullen är precis vad jag vill ha, dessutom är uppfödaren så himla trevlig och hjälpsam, och vill att vi ska hälsa på och allt känns så bra. Enda nackdelen med denna kull är att den inte kommer att vara leveransklar då jag hade tänkt skaffa valp, vilket fått mig att fundera på om jag ska höra av mig till andra också. Känns så dumt när jag och den här uppfödaren skrivit så mycket, men ändå känns det ju som att h*n borde förstå om jag kontaktar andra kennlar också…
#1 Upplevde du att uppfödarna var tillmötesgående och hjälpsamma trots att du var öppen med att du hade kontakt med andra också?
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#3 Ja alla uppfödarna var tillmötesgående och ingen tog mig på mindre allvar bara för det utan var lika trevliga som första gången jag hörde av mig till dem.
Codeavalone.blogg.se
Tror att de flesta (seriösa) uppfödare har full förståelse för att man kikar på flera kullar och har en back up-plan. De vill ju förmodligen heller inte sälja till någon som tar "första bästa kull" utan tycker förmodligen att det till och med är rätt positivt att valpköparen tittar runt. Däremot skall man givetvis vara öppen med att man är spekulant hos andra också, om inte annat så är det många uppfödare som har kontakt med varandra och då blir det rätt konstigt ifall man helt säkert sagt till allihop att man vill ha valp från just dem :-) . Men så länge du kör med öppna kort ser jag inget problem - man kan ju dock vara lite taktfull till dem man sedan tackar nej till. Tänk också på att höra av dig till de kennlar du varit intresserad av och be dem stryka dig från listan så att de vet att du inte är aktuell som valpköpare längre!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com