Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3193 ggr
CayKantos
0

En typisk vecka

Hur ser en typisk vecka ut för er? Glad

Skriv gärna ras, ålder och träningsmål oxå! Skrattar

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

thea_thea
2

Måndag: soffhäng och promenader

Tisdag: soffhäng och promenader

Onsdag: soffhäng och promenader

Torsdag: soffhäng och promenader

Fredag: soffhäng och promenader

Lördag: soffhäng och promenader

Söndag: soffhäng och promenader

Blandras, 2,5 år, sällskapshund😃 Sen tränar vi trick nån sång ibland också🙂

Anonym783
0

#1 Det låter mysigt. Själv blir det mest mys och promenader här också :)

Hakuna Matata.

[Nirvana-music]
0

Måndag: Jobb/skola=sitter i hundgården till kl 13. Eftermiddag: promenad, drag med spark mest för att få springa av sig ordentligt. Utsläpp i skogen på baksidan av gården. Tisdag: Jobb/skola: i hundgård eller inne om någon är hemma (beror på jobbtider), utsläpp i skogen, promenad. Onsdag: Jobb/skola=hundgård eller inne beroende på jobbtider. Utsläpp i skogen, lydnadsträning och promenad. En eller flera hundar följer till jobbet den dagen. Torsdag: Jobb/skola=hundgård eller inne beroende på jobbtider. Utsläpp i skogen, dragträning med spark. Promenad och lite lydnad. Fredag: Alltid minst någon hemma på fredagar så då blir det utsläpp i skogen och promenad längre in i skogen, dragträning med spark och lydnad. Kloklippning och gå igenom pälsar. Lördag: alla lediga. Utsläpp i skogen, promenad, chilla, ligga inne och sova för hundarna. Promenad på kvällen byarundan. Söndag: alla lediga. Utsläpp i skogen, promenad i skogen, chilla resten av dagen innomhus, kvällspromenad eller drag med spark byarundan. Spanska vattenhundar är rasen, samt pekingeser som mest får vara innomhus under dagarna och gå promenader. Har 4st vattenhundar och 3st pekingeser.

Hogwarts
0

Rastning på gräsmattan på morgonen och när jag kommer hem från skolan, om det är fint väder tar jag ut honom i långlina och kastar boll en stund eller gömmer leksaker som han får leta efter. Sen efter middagen går vi en promenad på ungefär 1-1,5 timmar. Sen trickträning, gömma godis i toarullar eller leka med någon leksak. När jag är ledig blir det fler promenader, beror också på vädret.

Chihuahua/mops, 2 år.

Grodan
1

Måndag - fredag

• 07.30 - 07.45 rastning på tomten

• 07.50 - 12.15 ensam/vila

• 12.15 - 12.45 promenad

• 12.45 lunch

• 12.50 - 16.15 ensam/vila

• 16.15 - 18.15 promenad i skog o mark m aktivitet

• 18.15 - ca 21.00 div aktiviteter med matte, bus, lek, gos, vila mm

• ca 21.00-22.00 promenad

• 22.00 MAT

• 22 - 07.30 vila, gos, sova, lite bus

Lördag

brukshundsklubben/träning (i regel varje lördag annars längre stund i skogen) , långprom i skog o mark, gos, bus mm följer samma vardagsrutin men utan ensamhet

Söndag

långprom, utflykt, lek m andra hundar mm

.

Dobermann, svart, hane. snart 6 år, omplacering (ägt sedan 17 aug -15)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Johgud
0

En typisk vardag:

6-6.15 Rastning
12-12.30 Rastning
17.30-17.45 Rastning

19-20.30 Någon form av aktivering så som långpromenad, nosework eller lydnad. På sommaren kan det även bli apporteringsträning och drag.

Helger:

Någon större aktivitet och då oftast apportering om vi inte är iväg och tävlar eller på kurs. Utöver det brukar det bli en längre skogspromenad också. 

Jag har en 3 årig jaktlabbe

JoannaLi
0

Vardagar: morgonrundor. Varannan dag långpromenad (1-3 timmar) och varannan dag fysträning. 

Kvällstid eventuellt lössläpp, lydnadsträning, hobbyagility, rallylydnad, i mån av tid. Trickträning ett par kvällar i veckan/föremålssök. 

Lördagar: ett par timmars sökträning, ofta även lössläpp och lek med bästa kompisen. 

Söndagar: Riktig träning! Lydnad och eventuellt spår. Hårdtrimning i hallen. 

Pga fysioterapi så blir det nu ganska lite mental aktivering, och mer fysisk aktivering. Vi fyller ut promenaderna med lite parkour och trickträning/lydnadstrim för att ha något att göra (och en jäkla massa bad!) 

Labradorhane, 2 år gammal.

Anibaz
0

Måndag-Fredag
07.40-08.05 Promenad till jobbet
11.30-12.00 Lunchpromenad i skogen där de springer lösa
13.15-13.40 Promenad hem
17.00 Promenad, 30 min - 1 h
22.00 Snabbrastning innan läggdags.

Helgerna ser olika ut, men långa promenader och träning brukar det bli. Tränar även vissa eftermiddagar under veckorna men har inga planerade träningsdagar utan det brukar bli 2-4 gånger i veckan. Jobbar 50% och pluggar 100% så vardagarna är inte riktigt tillräckligt långa om man säger så.

Har en tervueren som är 9 år och en aussie som blir 11 om ett par veckor.

Catta-
0

Alla dagar ser väl likadana ut just nu. Går upp vid 8-9. Rastas i trädgården undertiden jag matar djuren och släpper ut hönsen. Sen går vi in och äter frukost. Sen tar vi de mest lugnt under dagen och tittar till gårdsdjuren lite då och då. Försöker gå promenad FM och EM och hitta på nån aktivitet. Drag, sök, apport. Annars gör vi inte så mycket.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Changrila
1

Vardagar: ca 1 1/2 timme skogspromenad med lösa hundar. 2-3 rastningsrundor i koppel, varje rastningsrunda är ca 1km. Tre måltider. Helger: något som liknar långpromenad med möjlighet till lösspring, är ute 1-2 timmar. Någon eller några rastningsrundor. Några dagar i veckan tränas rallylydnad, lydnad och tricks. Någon gång i veckan får den vuxna hunden stretching. Jag har två salukis, ena är 4 år och andra är snart 8 månader. Till sommaren när tävlingssäsongen börjar och valpen är större så kommer det se annorlunda ut.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Joyous
0

Jag föredrar att planera veckovis. Vi har alltså inga fasta rutiner utan jag planerar vad som ska hinnas med under en vecka och sen tar vi dagarna lite som de kommer. Nu i vinter har det varit mycket fokus på tävlingslydnaden. Bokar inomhushallen ca fyra timmar i veckan, mestadels lydnad men även agility. Vi fysar tre gånger i veckan kätting och backträning. Lyckats få in ett spår i veckan och så kör vi nosework och detaljträning i vardagsrummet de kvällar då vi inte bokat in hallen. Utöver det så promenerar vi en hel del men exakt hur mycket kan skilja sig något enormt. Vissa dagar blir det mest nödvändiga rastningsrundor och andra dagar kan vi vandra i flera timmar. På sommaren ser upplägget annorlunda ut. Då skippar vi hallen och kör fler men kortare pass ute. Kör drag med cykel, spårar, badar och promenerar betydligt mer. Jag har en malinois på två år.

lisa90
0

Vi går alltid en långpromenad på förmiddagen, som är mellan 1-3h. Oftast 1,5 också nån dag i veckan 3 h. 

På eftermiddagarna kör vi någon form av mental aktivering. Godissök utomhus, klickerträning, rallylydnad etc. Oftast typ 30-40 minuter. Därutöver blir det oftast bara kortare rastningsrundor. Vi spårar cirka en gång varannan vecka. 

Vinterhalvåret (oktober - mars/april) ser ofta ut såhär för oss. När det blir lite varmare hänger vi på klubben 2 kvällar i veckan också och är ute och spårar mer.

Kazince
0

Självklart kan det variera/ändras men ser ut något sånär. Under träning kan det skifta mellan vad vi tränar. Men ja. 😃

Jobbdag: Frukost vid 05:30, sedan somnar hon om. Morgonpromenad vid 08snåret. Går ca 8 km då. In för min frukost, efter det blir det lydnadsträning innan lunch. Efter lunch blir det oftast en till promenad/skidåkning på antingen 6km eller 12 km beroende på hur mycket jag orkar skida. Innan det lägger jag oftast ett spår eller dylikt som vi går efter promenaden/skidandet. Efter det brukar jag vilja vila inför kvällspasset. Då är hon ensam hemma 16:45-19:30isch. Får mat när jag kommer hem och sedan går vi en kortare kvällsrunda.

På en ledig drar jag mig lite längre i sängen, åker kanske iväg till brukshundklubben, tar en ordentlig tur ut i skogen, lägger något spår och tränar. :)

Ambrose
0

Måndag: Slappar och någon enkel aktivering. Lite lydnad eller spår. Tisdag: Störningsträning i form av lydnadsträning inne i centrum eller liknande. Onsdag: IPO träning med träningsgruppen. Antingen lydnad eller skydd. Torsdag: Lydnadsträning med någon vän Fredag: Fysträning. T.ex. cykel, drag eller liknande Lördag: Spårdag. Åker iväg någonstans med en vän och lägger spår och fikar tillsammans Söndag: IPO träning med träningsgruppen. Oftast skydd Utöver detta (som inte nödvändigtvis alltid sker i denna ordningen) så tränar vi ibland mer spår, uppletande, lite nosework och fler små lydnadspass. Har en Rottweiler tik på snart 22 månader. Satsar på Rottweiler SM i IPO och även VM. Samt högsta klassen i Lydnad, Spår, IPO-FH, Rallylydnad och BSL.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

peafie
0

Alla vardagar tar sambon ut hunden i skogen på förmiddagen. Han har fria händer att göra vad han känner för då men för det mesta underhåller de bara grunderna, typ inkallning och fotgående. Ibland tar de med någon dummy och tränar lite och ibland ger de sig ut och springer. 

En kväll i veckan är vi på apporteringsträning i grupp för en tränare, två kvällar i veckan är vi i stallet. Resterande kvällar hänger vi hemma och gör inget särskilt.

På helgerna är vi ute så mycket vi kan och åtminstone en av dagarna brukar vi jobba för att köra slut på hunden genom en ordentlig apporteringsträning, viltspår eller liknande.

Jaktlabrador, 2 år, tränar för att de är roligt, för att må bra och för att någon gång i en avlägsen framtid kanske starta på prov om mina nerver håller.

Bloggen     ○    Instagram

fridarebecka
0

Måndag-Vila, endast korta rastningsrundor och resten soffhäng. Han behöver minst en sån dag i veckan, minimalt med intryck och ansträngning och maximalt med vila.

Tisdag- Ca 5-10 km dragträning på skidor/cykel. 5-10 st noseworksök.

Onsdag-Rallylydnad en timme med andra hundar som störning. Ingen fysträning.

Torsdag-Rallyträning  eller trickträning/detaljträning hemma, har oftast kommit på saker vi behöver träna på från gårdagens träning. Ca 5-10 km dragträning på skidor/cykel.

Fredag-Rallyträning eller trickträning/detaljträning hemma. Långpromenad eller vila, beroende på vad jag har för planer för lördagen.

Lördag-Kan se väldigt olika ut men är oftast aktiva. Kan vara allt från en lååångpromenad, en heldag på skidor, kortare dragträning med fokus på snabbhet/kommandon, dragweight, osv. Huvudet får lilleman vila på lördagar.

Söndag-Miljöträning på stan, träffar ett gäng andra hundar och leker, avslutas oftast med en promenad.

Hunden är en 2,5 årig mudikorsning. Ungefär så brukar veckorna se ut, kvällstid lägger vi ofta in hantering i soffan, typ massage(efter dragträning) eller hantering av tassarna.
Brukar tänka att vi ska ha minst 1 dag total vila, minst 2 dagar ordentlig mental aktivering, minst 2 dagar ordentlig fysisk aktivering.
Träningsmålen är en frisk och pigg hund och tävling i nosework och rally utan några större mål på hur långt vi ska nå.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[Nalle-]
0

Här varierar det väldigt mycket! Ingen vecka är nog den andra lik, och vad vi sysslar med beror helt på vad vi har lust med just då, och även vilken säsong. Jag läser vid universitetet så mina dagar ser väldigt olika ut. Men nu på vintern ser det ungefär ut såhär: 

Oftast en långpromenad om dagen, helst lös i skogen men vi tar en del koppelpromenader också. En gång i veckan försöker jag lägga hårda spår och en gång i veckan tränar vi lydnad eller rallylydnad i träningshallen. Några gånger i veckan kör vi också fysträning i form av drag eller pilatesboll tex. Och så kör vi enklare träning i lägenheten några gånger i veckan, tex klickerträning eller godissök. 

Under vår, sommar och höst brukar vi vara mer aktiva. Förra sommaren tror jag vi gick tre eller fyra kurser, dessutom spårar vi minst två gånger i veckan och är på brukshundklubben minst två kvällar i veckan. 

Jag har en storpudel som är 3 år gammal. Vi tränar i första hand bruks men även rallylydnad och lydnad. Tränar i första hand för skojs skull, såklart, men långsiktiga målet är att åtminstone bli uppflyttad till högre klass i spår.

Lathundarna
0

Vi har tagit ett sabbatsår (promenader med aktivering inblandat är fortfarande en självklarhet) då jag går en sjukt intensiv utbildning. Men den är över i juni (50 v lång) och då är det back to basic med träning varannan dag som gäller. Hur upplägget blir kan jag inte svara på nu, men lydnad, spår, canicross, rally och uppletande är det vi tränar.

IngaTrnqvist
0

På vardagar blir det mest promenader och slapp, någon klickerpass brukar vi peta in med. På helger och lediga dagar blir det oftast en långpromenad om dagen, omkring 1,5 h - hela dagen. Däri petar vi in dog parkour, rallylydnad, lydnad, trick och htm.

Kristall
0

Några strikta rutiner har vi inte… men utöver promenaderna blir det någon form av mental aktivering varje dag. Fysträning några dagar i veckan. Kurs en dag i veckan, nosework/lydnad. Fri lek med annan hund samt miljöträning i stan någon gång i veckan. 

Ja, och så busar han med katterna och skäller på grannen varje dag. 😂

1-årig hanhund (schäfer/lab/bc), inga specifika träningsmål än så länge.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Lona
0

Hur en vecka ser ut beror mycket på hur jag mår psykiskt men en normal-bra vecka kan se ut såhär:

Måndag: Slapparedag (mer för min skull än för hundens). Vi går bara rastningar och lite lugna promenader.

Tisdag: Stalldag. Nikka är med och dräller i stallet, jag brukar klämma in lite tricks och allmän träning när vi ändå grejar.
Någon av stalldagarna brukar vi gå minst en timme på crossbanan = backträning, ofta i kombination med apporteringsövningar.

Onsdag: Halvslapp dag, vi går en längre promenad (~7-12 km?) tillsammans med kompisen och hennes hundar.

Torsdag: Stalldag igen, se tisdag. Funkar det så får hon ibland följa med på ridtur, annars försöker jag klämma in lite apporteringsövningar.

Fredag: Vi dräller en del hemma, jag går någon av våra standardrundor som är runt 4-5 km. Lägger in diverse aktivering under promenaden + lite fysträning i form av att skritta över grenar, i djup mossa och liknande.

Lördag: Slapparedag, se måndag

Söndag: Jakt/apporteringsträning med kompisar

Varje dag blir det givetvis mer rastningar, jag brukar träna lite skojagility på tomten och så vidare.
Någon gång i veckan blir det massage och allmän genomgång.
När säsongen tillåter så blir det vattenapportering eller vattentrask i sjön 1-2 gånger i veckan, dessutom badar hon när hon själv känner för det om vi ändå går vid vattnet.

Förr så brukade jag gå minst en kurs per termin men sedan jag blev sämre för snart två år sedan så ligger det på is.
Totalt onödigt att lägga pengar på något jag ändå inte fixar att genomföra…

Jaktlabbe på 5 år, vi har inga direkta mål numera utan satsar på att göra det som för stunden känns bra 🙂. Jag gillar att göra tramsaktivering och ta det lite pö om pö.
Nikka ställer upp på allt även om apportering är nummer ett för henne.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com