Andra hundägare
Hur har ni det där ni bor? Träffar ni mest på bra hundägare?
Hos mig är de flesta hundägare väldigt bra och hundar har kunnat hälsa, leka lite och så vidare.
Idag gick jag med hunden när en liten lös hund går skällande fram till min hund, hoppar upp mot min hund och verkar försöka hugger den. Ägaren ser inget eftersom hen är en bit ifrån. Den andra av hens hundar gick själv med sitt koppel på, den här var lös. Ägaren får till slut sin hund till sig… Min hund är snäll och reagerade inte på den lilla alls som tur var, tänk om han huggt tillbaka.. Han tittade mest undrande på mig som om "Vad händer?". Ställde mig emellan hundarna. Personen såg sen sin hund och ropade den till sig, sa inget till oss alls och bara gick.
Tänk om detta händer fler gånger och min hund reagerar negativt, speciellt på lång sikt. Det skrämmer mig att någon annans brist på kontroll skulle kunna förstöra min hund..
Vad hade ni gjort? Vill vara lite mer förberedd nästa gång. Hunden är väldigt liten så jag känner att putta iväg den med foten/benet känns inte helt okej..
1 trevlig hundägare på 10, men de trevliga och bra har jag och alla hundar mycket utbyte av.
Jag riktar in en ordentlig spark i alla lösa hundars huvud (undantag om det är en valp/hund mindre än 3 kg) om de kommer fram. Antingen det eller så blir hunden dödad av mina hundar, enkelt val för de flesta. Att hunden blir lite överraskad och skrajsen eller blir sliten i stycken, vad väljer du?😛
0% trevliga hundägare på Gotland.. Jag ropar åt ägaren att koppla sin hund om den är lös och kommer mot oss. Lyssnar inte hen tar jag mina hundar bakom mig och sparkar bort hunden i den mån det behövs.
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Hundarna som bor precis runt omkring mig (förutom två) är trevliga och dom enda som mina hundar från träffa och hälsa på. Om jag sen utökar området till där jag går mina promenader så stöter man på en hel del hundägare som bara släpper fram sina hundar..
Beroende på situation så behövs olika "verktyg". Om du känner att du behöver mota bort hunden med dina ben så gör du det. Om du känner att du behöver ta tag i hunden så gör du det. Om du känner att du bara behöver ställa dig emellan så gör du det. Jag hade gjort allt för att skydda mina egna hundar och om jag hade behövt sparka till en hund för att skydda mina så hade jag gjort det. Eller som Thea säger, för att skydda någon annans hundar.
Hoppas att det inte sparkas på hundarna "bara därför att" utan för att ni inte kan lösa det på annat sätt, det är ju inte hundens fel att ägaren inte tar sitt ansvar :-( Jag bor i skogen men de närmaste grannarna som har hund och som jag har mött har varit bra, det är snarare min hund som är problemet då han blir livrädd och sticker iväg för att gömma sig under trappan, haha. Han är tyvärr lite skraj för stora hundar. De hundägare jag mött kring mitt jobb har oxå varit bra, det var till och med en igår som kom med två schäfrar bakom mig som min vovve fick syn på och som han vart väldigt intresserad av som stannade till och inväntade så att jag fick med mig min vovve, det var snällt tyckte jag, så att han inte vara tågade på med sina hundar. Inte för att det säkert hade gjort något, men jag fick träna lite med min på att alla hundar inte vill leka och att man inte får hälsa på allt. Vart jag däremot upplevt problem är i hundgården i kommunen, där folk släpper sina hundar vind för våg, utan att stämma av med de andra som är där och utan att visa hänsyn och någon form av sunt förnuft. Usch!
#4 nä jag sparkar hundar för att det är kul!
Självklart finns det alltid anledning innan man sparkar bort en hund, och här i Visby har jag blivit biten både i armar och ben om jag låtit hunden komma fram men försökt ha mina hundar bakom mig. Min ena hund är sjukt osäker på andra hundar som är lösa, just för alla påhopp av hundar. Nu kan han lyckligtvis gå förbi hundar och vara lugnt att jag sköter situationen. Jag brukar dessutom varna ägaren att jag kommer göra allt för att hunden inte ska komma fram till mina hundar, om de då springer fram och tar rätt på hunden så gör jag inget mer än att hålla bort den från mina, men fortsätter ägaren att arrogant gå sina 50 meter bort från mig, ja då kan jag inte bara stå där som ett fån och bli tuggad på.
#4 Jag sparkar på hundar som kommer fram för allas säkerhet. Mina hundar ser inte skillnad på en hund som är snäll och vill leka från en hund som vill döda, så om en snäll hund kommer fram blir även den sparkad. Jag kan inte hantera 100 kg hund som gör allt för att döda den främmande hunden och som tuggar på mig när jag bryter, så då sparkar jag på hunden innan det är för sent. Men om jag bara går ut med 5 kg snäll hund sparkar jag såklart inte, då går jag bara bestämt åt andra hållet. Sen om det är en ägare i närheten vrålar jag "hämta din hund annars blir den biten!", det brukar fungera. Om ägaren inte hämtar sin hund snabbt nog får hunden en spark. Hunden blir lite förvånad och kanske får lite ont, mycket bättre lösning än om den blir tuggad på av mina arga hundar.
#5 tack för trevligheten *tummen upp*
#6 Vet inte om du menar en hundrakiloshund eller flera på sammanlagt 100 kg, men oavsett det, borde inte den/de vara försedda med munkorg?
Du skrev ju att de försöker döda den främmande hunden och biter dig också om du går emellan och att du inte klarar att hålla dem.
#10 Ja, vissa av hundarna vill döda främmande hundar. Vissa av hundarna biter mig om jag går mellan. När jag går med 5+ hundar klarar jag knappt av att hålla om alla hundarna är i fullt utfall, utan då får jag säga till hundarna "nu lägger ni av" och sen väntar jag tills den mötande hunden passerar.
Jobbar du på hunddagis? Det är inte dina hundar alltså?
Har inte träffat alla hundägaren i byn, men skulle gissa på kanske 10 hushåll har hundar, vissa har flera hundar i hundgård. Många med jämthundar, kanske 2-4 jämthundar i varje hushåll som sitter i hundgård, sen ett hushåll med 15 st jämthundar i hundgård. Stöter nästan aldrig på dem, men ser dem ofta gå förbi huset med jämthundarna flera meter framför som nästan ser ut att dra av armen på föraren XD… Har mött någon enstaka men de säger inte så mkt, håller hunden tätt intill och visar respekt. Jag brukar ibland ta omvägar om jag ser att det är folk med flera hundar som går:
Man blir ju mörkrädd när man läser den här tråden. Sparka på hundar bara för att de springer fram till era egna hundar som ni inte kan hantera? Dags att köpa en munkorg till jycken och kontakta en instruktör kanske? Istället för att låta andra betala för att ni inte kan hantera eran hobby.
Det är inte bara småhundar som kan bli skadade av sparkar, risken är att den hunden får avlivas pga er.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#15 en spark för mig kan vara "mota bort med foten", och kommer det en stor berner sennen så är det inte mycket mer man kan göra (denna har attackerat ett x antal hundar här). Mina hundar skulle inte göra hunden som kom fram ett skit, det är hundarna som kommer som är otrevliga och vissa har även bitit mig. Sen finns et hundar som bara är nyfikna och de tar jag bara i halsbandet, förutsatt att de har något, och väntar på att ägaren ska ta hunden.
Skrev nog lite lulligt och förhastat förr då jag fortfarande är rätt skakad efter vårt senaste möte med två stora hundar som "såg rött". Självklart står jag inte och sparkar hej vilt så fort det kommer en hund.
tillägg: hade jag haft en hund som skulle bita en hund som kom fram, oavsett den framspringande hundens "avsikt", hade jag haft korgar på mina hundar.
#11 Jaha, jag trodde det var dina hundar och att situationen alltid var så där. Men ändå, är hundarna så aggressiva tycker jag ändå munkorg låter som vettigt. Varför inte liksom?
#17 För det är bara ibland det händer, så det känns lite dumt att gå med korg alla promenader😛
#18 Är det dumt att ta ansvar för effekterna av ens hobby?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#19 Nej…?
#20 Fast då ska du väl ha munkorg på dina hundar eftersom du skrev att dina hundar dödar andra hundar?
Tycker de flesta hundägare är trevliga här, det är få som går med hundarna lösa utan de respekterar koppeltvånget i kommunen.
Kommer det hundar däremot så försöker jag ställa mig framför mina hundar och hojta att de inte är snälla, det brukar fungera, de flesta är trots allt rädda om sina hundar.
Nu bits inte mina hundar, men de kan låta för jäkligt och är ju inte små så det har väl en rätt avskräckande effekt. Munkorg ser jag inte som nödvändigt, de låter som sagt mest.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#21 Nej, de gör dom inte eftersom jag inte låter dom😃Men skulle det komma fram en liten lös hanhund som bjäbbar och reser ragg när jag är ute och går med de största och jobbigaste hundarna vet jag vad som skulle kunna hända. Dock har jag koll på dom så det händer inte, och om det skulle göra det blir det skott i pannan för de hundarna, fast mest mig haha
#23 Du kan aldrig ha så pass med koll och du kan inte utgå ifrån att något inte händer med dig. Har man hundar med så dåligt psyke, så har man ett ansvar att se till att inget händer, man väntar inte till efter att det gjort det.
#24 Håller helt med dig.
#23 Med tanke på att det inte är dina hundar, är det inte väldigt dumt att riskera deras och andra hundars liv?
#26 Tack, har inte tänkt på det. Ska säga åt ägarna att jag inte kan passa hundarna nästa gång jag pratar med dom!
#27 fast det var ju inte det #26 sa…?
#28 Nej, men ägarna kan inte hantera hundarna och jag vill inte längre ha hand om dom
#27 ok för det var ju verkligen det jag skrev :))
#30 Sorry, ändrade mitt inlägg nu. Tack för vad du skrev förresten, har inte alls sett på det i den vinkeln innan :/
Har inte träffat på några trevliga där jag bor direkt. Folk som släpper fram sina hundar när man tydligt visar att mina inte ska få hälsa, folk som inte tar upp efter sina hundar, har hundar lösa, folk som knappt kan hålla sina stora hundar osv. Har mötte en liten tant några gånger med en labbe som hon knappt klarar av att hålla 🤐 En gång kom 3 lösa schäfrar springandes ut från en tomt, visade tänder, reste ragg och hade garanterat gått på min russell om jag inte stått emellan och visat på självsäkert kroppsspråk… Var beredd att sparka men som tur var behövdes inte det. Ägaren kom efter att ha stått och skrikigt på tomten ett par minuter 🥵Vi letar fortfarande efter en trevlig lekkompis 🙂
Här finns det ett par trevliga hundägare som man faktiskt kan låta hundarna hälsa och promenera lite ihop med.
Men här finns fler otrevliga eller jobbiga hundägare tyvärr. Vi har i alla fall två stycken som inte har någon koll alls när de är ute med sina hundar. Har dem alltid i koppel men alltid minst 3-4 meter långt med hunden längst ut hoppande och skällande på allt i kring. den ena skriker konstant på sin hund i stil med "din dumma hundj*vel" men tänker aldrig på att ta in på kort koppel. Den andra bara går i sin egen värld och verkar inte ens medveten om att han har en hund i koppel med sig. Sen finns de dem med lösa hundar som inte har kontroll eller koll, de som är otrevliga i hundgården och de som surt stirrar på mig och min hund eftersom han är osäker vid vissa hundmöten och vi då försöker gå åt sidan.
Hos oss är det oftast bra. Har väl varit några gånger då lösa hundar kommit fram, men det har lyckligtvis aldrig hänt något allvarligt och oftast har ägarna bett om ursäkt. När det hänt brukar jag försöka fånga in i den andra hunden och hålla den tills ägaren kommit fram. Ibland har jag släppt kopplet på mina egna så de kan gå undan. Enda gången jag skulle sparka är om hunden är mycket aggressiv och det inte finns någon möjlighet för mig att få bort den på något annat vis.
Här är de flesta hundägarna trevliga 🙂Har nästan aldrig varit med om att någon släpper fram sin hund i koppel utan att fråga och de flesta med lösa hundar har rätt bra koll på dem också.
När det kommer fram lösa hundar reagerar jag olika beroende på hur trevlig hunden ser ut. Om den ser glad ut pratar jag glatt i stil "Åh, titta vem som kommer här!", för att mina hundar ska tycka det är trevligt (även om inte jag tycker det). Om hunden inte ser trevlig ut ryter jag åt den "Nej! Gå till din matte/husse!". Har aldrig behövt sparka efter nån hund, men däremot dragit bort en i nackskinnet när den flög på min ena. Som tur var blev det inga skador.
Jag bor mitt i skogen så träffar aldrig främmande hundar(har inte hänt ännu iaf). De närmaste grannarna som har hund känner jag bra och de hundarna är snälla.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
När jag bodde i stan så hände det faktiskt väldigt ofta att det kom lösspringande hundar på gatan som attackerade våra mindre hundar av dvärghundsraser,
Minns tydligast en Rottweiler hane som korsade vägen och skulle hoppa på min Coton de tulear, tog upp henne och inväntade ägaren.
Hon bad om ursäkt och sa att kopplet hade gått av, så jag accepterade det och gick iväg, hände inte någon mer gång.
Fast det var faktiskt en Jämthund som jagade mig och min Spanska vattenhunds tik när vi var ute och gick på byn igår, den skällde och morrade. Eftersom att min tik kan vara lite osäker mot vissa hundar så sprang jag med henne till byagården och då sprang hunden in på en skogsstig, sen såg jag hundägaren hundra meter bakom på bilvägen som försökte få fast hunden. Tur var att det inte hände någon olycka, antingen att någon körde över hunden, eller att hunden skulle skrämt ihjäl våran grannes travhäst eftersom att hon precis var ut och gjorde snabb jobb på leden där hunden gick lös…

#37 Köra snabbjobb på allmän grusväg är ju totalt livsfarligt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Vad är snabbjobb?
Ts jag har råkat ut för detta och du kanske har märkt nu att små hundar är betydligt snabbare än större hundar. Det är svårt att dansa runt och ha sin hund/ar bakom sig i samma takt som den lilla lösa/mötande hunden ska vara frömför än. Jag har alltid försökt hålla mig lugn vid dessa möten. Jag har dok mött större hundar som vart väldigt aggrisiva och med tre små hundar är det svårare att dansa runt :P Kort som jag är så får jag fatta snabba beslut, finns staket så har jag snabbt lyft över mina hundar. Finns inte det har beslutet vart lyft den stora hunden eller håll fast den stora hunden beroende på vikt/storlek på hunden samt vart man är. Det kan sluta med att man blir biten men det tar jag hellre än att någon av hundarna blir ihjälbiten. Har lyft upp även mindre hundar oxå men dom är lite svårare att få tag på.
Mitt tips ts. håll dig så lugn du kan vid såna här möten. Vid samtal med ägare så säg även små hundar kan råka illa ut, din hund kunde vart aggrisiv och skadat deras hund. Var trevlig men bestämnd. Med din hund efter mötet avklarat- låt glad gå vidare som planerat eller gå hem. Ruska av dig det om du kan eller du så prata med någon om det hela för spy ut allt ;)
Jadu. Här kan vågar man knappt gå på stranden och en gång fick jag gå in på en annans tomt pga en hund som såg verkligen ut att ni attackerar den. Det var inte kul. Har fått sparka bort hundar ryta till så de inte kommer för nära. Usch och jag HATAR det. Det blir en stress för båda hundarna för den ena inte kan ha koll på sin hund! Visst olyckor händer men då försöker man göra något åt det! Så här är det blandat. Vissa har jättefin pli på hunden. Vissa säger att de har det men nja . Vissa ja de bara erkänner att nej jag har inte pli men han är snäll
41. Vi möter mer glada lösa hundar som helt enkelt vill säga hej och vill leka. Jag ser inte alla lösa fram springandes/rusande hundar som farliga eller att dom vill skada hundarna. :) Vissa hundar är osäkra och har rest ragg men dessa brukar tina upp ganska så snabbt när dom märker att antingen våra är tikar eller är ofrarliga små hundar 😉
Här är nog hundägarna 50/50 mitt stora problem är att jag har en valp. Alla har världens snällaste hundar tydligen och eftersom jag har en valp kan dom ju hälsa… Jag får många sura blickar å kommentarer när jag säger nej. Ibland får jag även höra en lååååång utläggning om hur man tränar och tar hand om en hund. Ibland riktigt spännande ideer. Den vettigaste jag har mött var en dam som hindrade sin man att springa fram "-ser du inte att dom tränar, hunden kan ju inte tro att den får hälsa på allt å alla. Kom nu!" Då blev jag glad :D
Dom flesta här i närheten är trevliga, brukar dock inte låta Trassel hälsa på nån annan hund än den andra hunden som bor i trapphuset eftersom jag inte vill att han ska förvänta sig att han ska hälsa på mötande hundar.
Har mött en tjej som verkar bo i närheten som har den skälligaste hunden jag någonsin varit med om. Jobbigt för henne, men bra träning för mig och Trassel.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)

#39 Enkelt sagt: köra skitfort med travhäst. Tar upp hela vägen och stoppsträckan är rätt lång när man kör i 40-50 km/tim eller mer.
Skynda långsamt så går det fortare.
Oj!