Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2645 ggr
Hogwarts
1

Hund som tigger

Hur får man sin hund att sluta tigga vid matbordet?

Hoseok
1

Först och främst: Hur gammal är hunden? För det gör stor skillnad.

Sen gäller det att tänka på att om man vill betinga ett beteende (eller släcka ett beteende) så gäller det att inte , någonsin, uppmuntra till det beteendet. Ge ALDRIG hunden mat när den tigger. Gör man det så förstärker man beteendet och gör man det då och då (även om man inte alltid gör det) så blir det mycket svårare att avvänja hunden. 

Med det sagt: Säger inte att det är Omöjligt att avvänja en hund man ger ibland när den tigger. Alla hundar är ju olika!

Sen får någon annan komma med förslag på hur man avvänjer en hund som har det negativa betingade beteendet redan, för det vet jag tyvärr inte.

Hogwarts
1

#1 Han är 2 år. Min mamma brukade mata honom vid bordet förut, fast sen sa jag åt henne att inte göra det och nu stör hon sig på att han tigger.

thea_thea
1

Lär honom "gå och lägg dig", och använd det när ni äter.

Scorpio97
1

vår hund tigger inte av mig men av övriga familjen. Helt enkelt för att min mamma och mina syskon ibland matar henne vid bordet, och då lär hon sig ju att det fungerar. 

Men mig har hon lärt sig att hon ändå inte får något, så hon kan lika gärna sova eller göra något roligare än att sitta och titta när jag äter. I början när hon fortfarande tiggde (hon började med det redan som valp) så ignorerade jag totalt när hon började tigga. Inte titta på henne, inte röra henne och inte prata med henne. Om hon gick iväg eller lade sig ner och slutade tigga, så berömde jag lite lätt med rösten och sedan fortsatte jag äta. Numera kan hon vara i samma rum, ligga och vila under matbordet eller liknande utan att tigga när jag äter. Så jag behöver inte ignorera henne totalt längre. 
Vill jag ge henne så får hon det i sin egna matskål när jag har ätit klart. 

Så jag håller med #1 helt enkelt. Uppmuntra/förstärk inte beteendet, så tror jag att det kommer försvinna.

//Jessie

Catta-
0

Be honom gå därifrån? Jag stör mig inte när min hund tigger men om någon annan gör det ber jag henne bara att gå och lägga sig en bit från bordet.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Zofia89
1

Jag tycker man kommer långt i att ignorera ett sådant beteende och så är det viktigt att aldrig ge mat vid bordet, inte ens så du sitter vid bordet (utan att det är mattid) och ger hunden godis eller nåt. Inget ätbart vid bordet och ignorera beteendet, är hunden sedan högljudd kan man kort säga "tyst" eller hoppar den kan man säga "gå ner". Ge alltså inte uppmärksamhet alls till att den sitter och stirrar, den tröttnar nog sedan och lägger sig ner ☺