Låtsasgråta?
När jag låtsasgråtit (av någon anledning…) så har min hund lyft på huvudet och blivit fundersam. Han har nog aldrig sett mig gråta, för jag går undan för mig själv dom få gånger det händer. Är det fler hundar som gör så?
Mina två hundar gör också så. Den ena tiken hon kommer alltid och lägger huvudet i min famn om jag gråter och tittar på mig med världens största och tindrande ögonen.
Jag har ingen hund, men min katt brukar reagera om jag är arg/ledsen/upprörd. Mest tröst vill hon ge när man är arg.
Min pappa hade en hund förut, och om man låtsades gäspa så gäspade hunden också. Det hände varje gång, såg så roligt ut. Om jag härmade en ledsen hund, det där visslande ljudet, så såg den så bekymrad ut och kom fram och skulle trösta.
jag låtsasgråter när Felix biter för hårt, då blir han helt förskräckt och pussas istället :)
Om jag låtsasgråta blir daghunden först fundersam, sen kommer han fram och ska gosa och pussas.
Jag tror inte alls att det är ovanligt. Djur reagerar ju på känslor och energi mer än på vad man utåt visar. Gråter man på riktigt förstår hunden snabbt att något är fel och vissa vill trösta medan andra går undan. Gråter man på låtsas har jag upplevt att många hundar blir fundersamma och har lite svårt att läsa av vad man håller på med.
Jag ska börja på en verksamhet med hundar som utbildas till terapi-hundar och de hundarna är verkligen fantastiska på att läsa hur man mår. Man behöver inte ens visa utåt att man är ledsen så kommer de och tröstar.