Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3186 ggr
Fransu
0

"Sprätter" era hundar?

Vår 10-åriga shih-tzu hane är en riktig sprättare. Ofta när han har gjort ifrån sig så ska han stå en stund och sprätta i närheten. Vår storpudelhane har hittills i sitt snart tvååriga liv aldrig gjort så.

Så jag undrar om era hundar sprätter? Berätta gärna vad det är för ras, för jag undrar om det kanske är ett småhundsbeteende. Och om det är en tik eller hane, är det kanske bara hanar som håller på så?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fruktzallad
0

Min kastrerade Bichon Havanais-tik gör så. Hon är två år strax.

Haztparken
0

Familjens blandras hane (pudel/cocker spaniel/powderpuff) gör alltid så. Min äldsta storpudel tik gör också alltid så. Dom har också alltid gjort så. Min yngsta storpudel tik däremot har jag aldrig sett göra så. Den gemensamma nämnaren som mina två sprättare har är att båda lätt och ofta får problem med att tömma sina analsäckar, vilket jag aldrig tänkt på innan förrän jag läste det på internet att när dom sprätter så kan det hjälpa till att tömma deras analsäckar om dom inte lyckats vid t.ex. bajsningen. Men det är bara en tanke :)

[postmortum91]
0

Jag har en Eurasier, en rätt stor hundras och han sprätter. Tror snarare det är individuellt. De sprätter väl som en slags terretorisk markering. Min hund sprätter extra mycket om han ser en annan hund, men då är det nästan för att trigga den andra hunden och säga "haha jag är så mycket större och bättre än dig, din fjant".

Kallaterrier
0

Japp! Hon är en irländsk terriertik och har alltid sprätt. Hon är snart sex år.

[postmortum91]
0

#2 Jaså? Jag har hört att det har med markering att göra?
Min hane har inga problem vad jag vet att tömma tarmen, dock bajsar han gärna högt och ofta på promenaderna och revirbajsar. Han trycker sig upp mot träd och upp i slänter så bajset hamnar högt upp.

thea_thea
0

Min okastrerade hane gör så. Har läst någonstans varför, men kommer inte ihåg var jag läste det😕

isblixt
1

Båda mina tikar på 2½ och 3½ år gör det. Den ena gör det extra mycket om man berömmer henne efter att hon gjort nummer 2 tillsammans med några extra varv i full galopp av ren lycka. 😃

Catta-
0

Min storpudel tik gör så efter nr 2 ibland

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

smellcaramell
0

min tik på 10.5 år gör oftast så, har alltid gjort också. Ingen aning om varför men inget jag berömmer iallafall, hamnar ju grus/snö överallt. Hon är en 4 raskorsning(yorkshire terrier, shih tzu, lhasa apso och spansk vattenhund).

[Patricia1993]
0

Våran äldsta kines tik gjorde alltid så, de andra kineserna har gjort det nån gång och min storpudelhane gör också jämt det men inte Estelle.

Mysisa
2

Alla mina sprätter. En kastrerad hane på 6 år En intakt hane på 1,5 år Ett gäng tikar från 8 månader upp till 5 år Alla utom en är prazsky krysarik, en tik är en schäfer. Sprätter gör dom för att sprida sina dofter, samma grej som när dom försöker bajsa högt, på stolpar, stenar, buskar träd osv, eller att dom lyfter ena bakbenet när dom kissar. Alla mina tikar förutom schäfern och 8 månaders tjejen lyfter på bakbenet. En självsäker hund vill sprida ut sin lukt och berätta att "här är jag" "det här är mitt revir" osv Motsatsen är då en mindre självsäker hund, vill gärna gå samma runda för att kissa och bajsa, lyfter inte benet när den kissar. Försöker hitta ett undangömt ställe att bajsa på, under en buske tex

minavitas.wix.com/kennel

smellcaramell
0

#11 känns skumt att min hund som är livrädd för allt  alla och alltid är väldigt undergiven alltid har lyft benet när hon kissar och sprätt när hon bajsat.. Men klart intressant! Undrar varför hon visar sig självsäker när hon utför sina behov men springer och gömmer sig så fort hon ser ett annat djur och kastar sig på rygg så fort hon ser en människa … :)

[Patricia1993]
0

Jag läste förut att det berodde på att hunden vill sprida runt sin doft, trodde förr att det berodde på att de ville täcka över sin lukt så som katter gör att de gömmer men icke.

panini
0

Den äldsta och kastrerade på 11mån sprätter inte, ofta så lyfter han knappt benet heller. Han är alldeles för bekväm för det 😉

Den lilla på 5mån sprätter ibland, han har dock inte börjat att lyfta på benet ännu 😛

Herveaux
0

Nuvarande hund:
Icke-sprättare
Irländsk Varghund, kastrerad hane snart 4 år

Förra hunden:
Mästerlig sprätthöna
Skotsk Hjorthund, kastrerad hane, sprätte hela sitt vuxna liv

// Harley

hemul
0

Har en teori om att skillnaden i sprättande har med dominans att göra, om man fortfarande kan använda det ordet utan att bli missförstådd. En mer dominant hund borde ha större intresse av att annonsera sin närvaro, så att säga.

Mlyy
0

Min hane sprätter när han har uträttat sina behov, framför allt efter kissning. Han är en liten blandis (Pomeranian/Sheltie/Tysk spets) 4,5 år, ca 38 hög, kastrerad sedan snart 1 år sedan, men han sprätte även innan kastrering.

nadilda
0

Vår okastrerade lagottotik på 3 år sprätter otroligt mycket. Min lilla schapendoestik på 9 månader har däremot aldrig gjort det.

AnnaCDSG
0

Båda våra okastrerade hanar sprätter. Långhårig collie och dansk/svensk gårdshund. De är 9 och snart 10 år gamla nu och om jag inte minns fel så började båda sprätta när de var ca 1-2 år.

Herveaux
0

#16 Där var min förra hund "undantaget som bekräftar regeln", han var väldigt ranglåg, men som sagt, det finns ju alltid undantag. :)

// Harley

thenewbreed
0

Min 7 månaders flatte sprätter ibland efter att han bajsat. Han är okastrerad :)

Medarbetare på bildredigering! :)

[tk1971]
0

Nej. Men förra tiken, av samma ras, sprätte gärna. Och lyfte på benet när hon kissade. Jag ser en stor skillnad på mentaliteten på de här två hundarna. Den nuvarande verkar vara lite skraj för att göra ifrån sig på ställen hon inte känner igen. Den förra kunde kissa flera gånger på samma promenad, men denna gör det oftast en gång i början och sen räcker det. Tror det har samband med att hon är mjuk och försiktig, hon är inte den som muckar gräl med andra hundar.

Fransu
0

Kul och väldigt intressant att läsa era svar. Verkar finnas många sprättare där ute! 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Zadeira
0

Daghunden började sprätta nyligen, kanske vid 1,5 års ålder… Förut hade han inte sprätt alls. Nu sprätter han då och då även om han inte gjort ifrån sig. Är okastrerad. Har börjat kalla honom för "Sprätthönan" 😉

Jag har tänkt att det kanske har nåt med könsmognaden att göra men vet inte. Känner flera hundar som inte sprätter. Färre som gör det. Endast hanar i min bekantskapskrets, inte tikarna.

TjockaBerta
0

Kastrerad dvärgpudel sprätter på bra med svansen högt över ryggen.

>>>Malum domesticum<<<

Mysisa
0

#12 Det skulle kunna vara ett sätt för henne att försöka hävda sig och inte visa omgivningen att hon inte är så självsäker egentligen. Lite som att en osäker hund morrar för att försöka visa sig tuffare än vad den egentligen är I naturen gäller att aldrig visa sig svag då den starkaste överlever. Jag bara spånar nu men i mina öron låter det som en rimlig teori

minavitas.wix.com/kennel

smellcaramell
0

#26 mycket möjligt då hon kan verka aggressiv vid hundmöten på långt håll, men när mötande ekipage kommer nära springer hon o gömmer sig bakom mina ben, så förmodligen försöker hon spela tuff..

Michiis
0

Min tik sprätter bara kring löpet annars inte..

// Michis

Fruktzallad
0

Min kastererade bichontik är väldigt undergiven, men sprätter som en hel snöslunga. Så det lär inte ha med dominans att göra :)

hemul
0

#20 Eller också håller inte min teori. Fast det låter ju lite väl otrligt att det skulle vara så. 😛

densomundrar
0

Helt normalt, dom vill sprida sin doft och dom har väl olika behov av det och därav variationen mellan olika hundar :-) Min har inte börjat sprida sin egna doft än, men sätt att han sprätter ändå, så någon doft är det väl dom han försöker sprida, haha