Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2228 ggr
[Saltpinne]
0

Grönsaker till bantade hund.

Hej! Min hund bantar och får nu spannmålsfritt färskfoder som jag blandar med grönsaker. Han brukar få rå riven morot, vitkål, ärtor eller blåbär och hallon. Kan det vara rått eller ska man tillaga grönsakerna? Jag ger bara råa grönsaker nu. Och vad finns det mer som jag kan blanda i som är bra när han bantar? Tacksam för svar!

Bill&Bull
0

Det beror på hur känslig magen är, är skonsammare för magen om det kokas.

||My Love For Animals Is Immortal||

[Saltpinne]
0

#1 Han är inte känslig alls. Och han har perfekt mage som det är nu. Tack för ditt svar.

[AnimeV4]
0

Är kolhydrater så bra för hundar som ska bantas, undrar jag? 🤔

hemul
0

Det är inte mycket kolhydrater i det där. Men ger man rått ska man väl mixa va? Tror inte de kan bryta ner det annars.

[Saltpinne]
0

#3 det är inte mycket kolhydrater i grönsaker. Och det är inte mycket kcal i morötter.

[AnimeV4]
0

#5 Kollade upp morötter och det stämde bra: http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/289

Varför jag undrade var pga "Överviktiga hundar mår bäst av en kost rik på kött och animaliskt protein med en begränsad mängd kolhydrater för att bidra till en slank muskelmassa och minskat kroppsfett." --> http://acana.se/vara-produkter/acana-classics/light-fit/

Tack för svar! Jag överdrev antagligen i min tolkning😮

russin
0

Beror på vilka grönsaker. Broccoli t ex ska inte ges rå, utan kokas. Råa ärtor har en hund oerhört svårt att bearbeta i magen och det kan ge gaser.

[Saltpinne]
0

#7 okej men om jag kokar ärtorna en stund så ska de gå bättre?

Naviifax
0

Vad är det för färskfoder? I många färskfoder finns det redan grönsaker, och ska inte tilläggas. Isf blir det för mycket mat och man gör raka motsatsen mot att banta 😊

@adventuresofnavi | instagram

[Saltpinne]
0

Priima special nk

Achatina
0

Morötter innehåller ju endel socker så kanske andra grönsaker är bättre i längden.

hemul
0

De innehåller väldigt lite kolhydrater.

Lona
0

Jag ger morötter och vitkål rått, i rejält stora bitar. De blir då just bukfylla - och lite mer tugg vilket också ökar mättnadskänslan.
Råa morotsbitar går mer eller mindre opåverkade genom mag- tarmkanalen så hunden tar i princip inte upp något från dem, skall jag döma av hur avföringen ser ut så gäller detsamma med vitkålen.
En bra bieffekt är att det ofta hjälper analsäckarna till normal funktion och tömning.

Och gå för all del inte på myten att morötter skulle ge diabetes, det stämmer inte eller skulle i vilket fall innebära att man gett flera kg morötter per kg hund och dag.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[AnimeV4]
0

Ärtor är väl även något som ställer till det med hormonerna? Får inte hunden gaser av vitkålen?

[Saltpinne]
0

Tack för alla svar! Jag fortsätter då att ge råa morötter för han behöver gå ner ganska mycket (6kilo) och behöver inte ta upp något direkt från dem. De är bara bukfylla. Sen ska jag ge vitkål oftare än ärtor då för att skona magen lite. Broccoli kunde jag alltså ge kokt? Hur är det med bär? Just nu får han kanske en halv dl hallon/blåbär per vecka men kan jag öka lite eller är det onödigt socker? Han gillade nämligen blåbär väldigt i maten :) Är det okej att ge honom en burk tonfisk i vatten någon gång emellanåt?

Achatina
0

Man kan ge kummin när man matar med gasbildande foder. Fungerar även på människor. Det är inte giftigt men inte heller speciellt gott så max 1 tesked skulle jag tippa på om det är en normalstor hund.

russin
0

Kokt vitkål och kokt broccoli är det jag ger mest och som innehåller mycket få kalorier för en tjockishund. Inga gaser här av kokt vitkål (mina vägrar rå vitkål). Lite kokta morötter, men inga mängder då just morötter i kokt form ger fler kalorier.

ärtor ger jag i stort sett aldrig om det inte slinker med lite från en grönsaksförpackning. ärtor innehåller mer protein än nödvändigt och är dessutom svårsmält.

[Patricia1993]
1

Vill man ge grönsaker så skulle jag rekomendera att man ger morötter, vitkål eller broccoli och då ska det vara väl kokat, så mycket att de faller i sär, morot kan dock vara ok att ge rå. Hallon, blåbär och lingon är ingen fara att ge och är faktiskt mer naturligt för en hund än grönsaker eftersom många rovdjur så som varg, björn och räv livnär sig på bären ute i skogen. En del hundar har till och med kvar instinkten av att gå och beta av bären på buskarna när man ute i skog och mark.