Munkorg för stor hund
Vilken rekommenderar ni då?
Som inte är så lätt att få av.
Vill ej ha plast!
Ska vara för träning av osäkerhet hos hund
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
I vilket syfta ska hunden ha den? De kan vara bra att veta. De är olika typer för olika saker!
#1 Olika typer för olika saker? Ja vissa sporter har men annars är det ju inte olika? =)
Tänker mer att som min tik kan inte ha en tyg munkorg hon får har en läder, plats eller metal som i kaplöppshundarna
#2 finns nätkorgar, gallerkorgar, plastkorgar, tygkorgar (som inte låter hunden hässja, som man oftast har på veterinärskliniker och bara har på korta stunder). Så kan vara bra att veta i vilket sammanhang! Tex om du ska ha när du klipper klor = kanske den i tyg eftersom det är en kort stund. Eller för att hindra att den äter grejer ute =läder eller plast med täckande fram osv osv
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#4 Ja jag vet att det finns olika slags munkorgar. Men var inte det jag skrev utan syftet :)
Utgå från #0, det räcker för mig :)
#5 men oj! var mer otrevlig vet jag :)
#6 Otrevlig? 😮 Hur får du #5 till otrevligt? 😕 Inte varit otrevlig överhuvudtaget, kliar mig i huvudet just nu hur du fick det till det för jag får inte ihop det.
Det går ju inte att utgå från #0 om man inte vet varför/när hunden ska ha munkorgen…
varför inte bara svara på i vilket sammanhangn du ska använda munkorgen?
"Olika typer för olika saker? Ja vissa sporter har men annars är det ju inte olika?"
Jag svarade detta, så skrev du att det inte var det du skrev. Klart man vill veta i vilka situationer hunden ska ha korgen för att kunna rekommendera.
#10 Syftade på att de du rabblade upp , kan användas i flera olika situationer :)
I detta fallet är det på promenader där det är folk, för att träna osäkerhet.
Och det tycker jag de flesta olika varianter fungerar till :)
#10 ja, men det verkade som att du inte visste att det fanns olika alls, utan endast en sorts munkorg.
mja inte den i tyg eftersom hunden inte tillåts att hässja..
har hört gott om Baskerville-korgen
#12 Hur fick du det till det?
Aja, jo jag vet att det finns olika slags munkorgar :)
Finns tyg som de kan hässja i också, det har jag haft :)
#13 ja just det jag fetmarkerade högre upp…….
Jasså, kan du länka en? det har jag aldrig sett nämligen
#14 Köpte den begagnad för flera år sedan så vet tyvärr inte vart den var köpt.
#15.
Alla här ger dig olika råd på munkorgar. Vi kan inte ge dig en speciell om vi inte vet vad du ska ha den till tyvärr. Vi kanske skulle gå dig råd om en sån veterinären använder men i detta syfte du vill ha munkorgen så funkar inte en sån.
Dom som är i plast är ett knäppe bak.
Är hunden ovan så kommer den försöka få av den och de är de lätt. Samt vissa hundar speciellt hundar med sporre/tumme. Dom kan lätt skada sina tummar. Den är jätte bra om hunden vill dricka, sniffa på något. Här läst och hört av veterinärer att vissa hundar kan få ut k9 tänderna men vet inte om de är vanligt.
Här får du två länkar. Dom är var jag kan rekommendera dig utan att veta hur din hund är.
https://www.arkenzoo.se/pro-dog-munkorg-c83640-6
https://www.arkenzoo.se/baskerville-ultra-munkorg-c75976-6
Tips.
Jag har själv en hund som älskar andra hundar men är osäker på dom. Jag går oftast sist helst inte hund bakom då dom kan känna sig trängda och vet inte vad dom ska hän. Detta är en naturlig reaktion av hund och handlar inte om hur du som ägare är. Sen går jag alltid med minst 2 meter mellan mig och dom andra hundarna. Är dom på höger sida går hon på vänster. Är dom på vänster sida går hon på höger sida! Detta för att minska att en hund ska 1 dempa in i mina ben/knän. 2 För att jag kan "blockera" henne om de blir för mycket på en gång.
Kom gärna överens om vad som gäller innan ni går ut med hundarna så att alla vet sin plats eller vad man ska säga. Detta är bara ett tips. De är helt upp till dig vad du gör under dina promenader med din hund :) Detta är bara vad jag hade då jag själv har en osäker hund när de kommer till andra hundar. Speciellt musklade hundar. Efter en attack :(
#16 Läs #0.
Står "ej plast" och vad syftet är med munkorgen.
Så tyvärr fungerar inte dem i dina länkar tack ändå :)
Vi kan utan problem vara ute och gå och möta hundar och så. Men är när vi ska gå där det kan dyka upp folk hur som helst, komma nära osv som vi vill ha det för att vara säkra så att säga. onödigt att ta risker :)
Vi promenaderar iinte med andra med henne, bara vi och våra andra hundar är med osv :)
Aha du ska typ åka tex till stan och sociallträna henne typ! Kanske inte är så men något liknande?
#18 Ja gå t.ex i parken, och en bit från folk och så :)
Sitta på parkbänkar mm. Är mest för att det finns folk till allt, som ska gå i princip på en när man har hund med eller bara släpper fram sina hundar hur som helst, inte har koll på sina barn osv :) Man vet ju aldrig hur de kan reagera om de blir tex skrämda .)
Kan du komma in där?
#20 Yes, kollat där :)
Men har du provat? För undrar vad ni rekommenderar :)
Jag kan inte beställa så! Då jag har en blandras så de är lite fu. Därför kör jag plast. Men vi hade på min x hund en Briard. Och jag ÄLSKAR dom!
#22 I din länk är det massa olika sorter :)
Japp :) Därför är dom jätte bra! Men kan verkligen kolla.
#24 Fast säger ju inget om munkorgarna? hur dem är osv? =)
Jag tycker dom är bra! Dom kan röra sig men inte skada
#26 Vilken av sorterna? =)
Den modellen jag hade för 5 år sen finns inte kvar
Vad är det för hund du har? Kort nos? Lång nos? Rund eller platt skalle? Grov eller lätt runt skallen?
#29 Sankt bernhard.
Men de flesta modeller/sorter brukar ha för de flesta raser :)
varför vill du inte ha plast?
#13: Kan de hässja i en munkorg av tyg är den antagligen för stor och då är det ingen bra munkorg. :)
#32 det var det jag också tänkte på, eftersom de i tyg är gjorda för att hålla käften stängd ;)
#15 har du bild på munkorgen?
#31 Därför att jag inte gillar det i plast 🙂 Haft en men varken jag eller Lillan gillade det.
#34 Nej tyvärr inte, den är kastad.
#32 Den var inte förstor :) Hon kunde inte öppna munnen så att hon kunde bitas men tillräckligt för att hässja. Skulle aldrig ta på en förstor munkorg eller en munkorg som hon inte kan hässja i :)
#35: Alltså, det säger emot sig själv. Hunden måste kunna öppna munnen för att hässja. Kan de öppna munnen kan de absolut bita, kanske inte hugga men absolut nafsa.
#36 Nej säger inte emot mig själv. Den måste inte öppna så pass att den kan bitas nej. Nafsa och bita är inte samma sak för mig.
Denna var utformad som finns i läder fast i tyg istället.
Fast för att hässja måste hunden ha rätt öppen mun, inte bara "på glänt", annars är det inte så schysst mot hunden…
http://www.petster.eu/shop/7500/art0/h0167/12550167-origpic-a0f804.jpg
Likvärdig utforming som denna fast enbart i tyg
#38 Se #39.
I den kan de hässja och den var liknande den fast tyg.
Skulle återigen ALDRIG sätta på en hund en munkorg den inte kan hässja i!
(annat än kort stund hos veterinären men inte vid träning mm.
http://www.crtzoo.com/hund/brukstraning/munkorgar
där har du massor av munkorgar i metall
Frågar nu efter ERA rekommendationer, dvs som ni använt och tycker är bra :)
Sidor på nätet med munkorgar vet jag massvis men säger ingenting om hur bra de är osv 👍🙂
#41 Länken fungerar ej tyvärr
Nu ska det fungera
#43 Nu fungerar den. Har du provat någon av dem?
Nej men har hört gott om dem som är lite fodrade med läder. Var nära på att köpa en sån till min collie när han hade som svårast med människor, men det blev inte så.