Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 619 ggr
Karmatarerskanise
0

OT Jul och nyår.

Suck..

Vet inte om älsklingen ska jobba jul eller nyår, eller både och.
Blir problem för mig och hunden då.

Jag vägrar sitta här ensam, för familjen är viktigt för mig på dessa dagar. Och hunden där hemma kommer inte överens med Hades,
Alltså kan jag inte ta med honom dit.

Att lämna honom till svärmor, känns osäkert då de brukar dricka och ja, hon är lite speciell. Tusan också.. Känns som ett tungt moln.

Snäääälllaaa, låt honom vara ledig iaf en av dagarna !!!!!

SaraC
0

Jag har samma problem som dig :) Firar jul vartannat år hos min moster och vartannat hos min morbror och i år blir vi hos morbror och dit kan jag inte ta med Eros. Efteråt ska vi till farmor och farfar och dit kan jag inte heller ha med honom… Så det blir nog ganska mycket tid för mig ensam hemma med Eros :(

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

Usch vad tråkigt. Det är ju då det är så viktigt att träffa familj och vännermför mig iaf. Tradition sas.

Vi får väl hålla van´dra sällskap här inne ;)

kerstinjoh
0

Vi har haft för vana att aldrig ta med våra hundar på större tillstälningar som jul, påsk och liknande. Vi har alltid tyckt att det varit lugnare för hunden att vara hemma. Det har alltid fungerat bra eftersom vi inte åkt några längre sträckor.

AnneN
0

Jag har tur, vart jag än firar jul så kan jag utan större problem ta med Velvet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Jag kan ju lämna honom ensam, men sen tänker jag att det trots allt är jul. Känns inte bra då att bebisen ska vara ensam.
+ att vi brukar bara lämna honom ensam i tre timmar. Hinner inte med mycket på den tiden. Brukar ju se kalle vid 3 sen håller vi på till 7-8 tiden. Men jag får väl prioritera.

Liss
0

ja jag har väl med "tur" då.. hehe! Min familj är så jäla tråkig så vi firar typ inte tillsammans. Min bror firar med sin tjejes familj och min syster firar med sin sambos familj. Så de är alltid bara jag och mamma. Och Lufsen o Ecko funkar ju skit bra ihop, så de är inga problem. Men är de bara mamma och jag känns de lite i onödan liksom. Vi sitter ju inte precis och käkar julmat bara för att då!
Sen på dagen efter jul brukar bror och syster komma i 1 timme eller nått till mamma. Tacksamt!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

SaraC
0

Klart jag kan lämna honom, men inte längre än 4 timmar och längre än så tar ju ett julfirande på två ställen.

Ja, får väl se hur många som blir inne här på julafton :)

På nyår skickar jag Eros till moster på landet och går på fest! ;)

Karmatarerskanise
0

Jag e nervös för nyår. Vet ju inte hur Hades kommer reagera.
Kanske bör skaffa lugnande i förebyggande syfte?

Oooh vad jag önskar att killen inte jobbar båda helgerna.. Speciellt inte nyår. Då vill jag inte vara ensam med hunden om han blir rädd.

SaraC
0

Jag ska rådgöra med min vet. och se om Eros ska få lugnande till nyår. På själva nyårsafton går det bra, för då är han hos moster. Men alla dagar före och efter när de smäller.. De är en pina.

Jag tycker inte du ska ge något lugnande i förebyggande, vänta och se hur han reagerar först så får du skaffa till nästa år om det skulle bli aktuellt.

kerstinjoh
0

#6 Bry dig inte om julhysteriet, tänk vad skönt att slippa. Vad gott att du och din mamma kan vara ihop till julen.

Vet du vad jag gjorde förra julen? Jobbade till 16.00 och sedan skulle vi "jula" lite lätt med Elin. Men Elin blev sjuk och orkade inte komma till oss. Så jag packade en korg med lite gott och cyklade hem till Elin. Sedan låg vi i varsin soffa, myste, åt och tittade på TV. En lugn o go julafton.

V-lang
0

Ja vi firar julen och nyår här hemma även när barnen var små och var hos sin pappa, då kom dom över hit allihop =) Nyår blir det oftas jag och Jonny som sitter här själv på kvällen om vi inte firar tillsammans med några vänner och oftast då här, så vi har aldrig haft det där problemet med Skorpis.

SaraC
0

Det spelar inte någon större roll vad man gör på julen, men man vill ju gärna vara med sina nära o kära och inte ensam.

Karmatarerskanise
0

Iof lär jag ju märka hur han reagerar på raketer långt innan nyår. Folk brukar vara rätt tidiga med att smälla. Så jag ser kanske varningtecken innan och kan isf köpa lugnande.

SaraC
0

Ja, för det lugnande ska ju tas innan de blir uppjagade.

Sen finns det ju DAP också, det funderar jag på att prova.

Karmatarerskanise
0

Vi har DAP. Brukar ha det i väggen då han är ensam, så han ska känna sig lugn.

Hade det i väggen då vi hade gäster + att han fick ett märgben, och han brydde sig nästan bara om benet.

I vanliga fall stressar han upp sig maximalt.

SaraC
0

Ja, men kör på det i år och se tycker jag :)

Eros har varit rädd 1 nyårsafton och 1 sista april, men har inte bestämt mig för lugnande förrän nu, man vill ju helst undvika det. Det är pga av att folk inte kan hålla sig till en dag, som jag insett att vi måste prova något. Och DAP blir det nog först att prova.

kerstinjoh
0

Med fasa inväntade vi förra nyårsafton. Vi bor intill kullen där kommunen skickar upp sina nyårsraketer. Vi mindes med fasa alla år med Bonzos skräck för alla raketer och smällare.

Vad tror ni Alfons gjorde? Jo, han stod på balkongen med oss och tittade på alla konstigheter som small och for i luften.

Liss
0

Hihi, Lufsen brukade följa med och kolla på komunens fyrverkerier när han var yngre.. han låg och SOV!:P Folk titta lite surt på oss, men förstår inte varför.. blir inte hunden berörd kan han väl få vara med ist för ensam hemma.

Ecko bryr sig inte ett dugg när vi är inne, är vi ute är de läskigt.. Men då är de bara att skynda sig och in igen så är de bra:)

Kerstin, joo men de var roligare förr när hela stora tjocka släkten var med. Nu kan inte mormor, för hon är senil.. Farfar och farmor är ju på pappas sida.. och dem träffar jag inte alls. Så likadant med hela hans sida då. Mammas bröder är ena svikare så dem ger jag blanka fan i:P Och så mina syskon då som sviker och ALLTID är med dem andras släkt. Så lite ledsamt är de faktist att sitta ensam eller bara med mammsen år efter år. Jag ser ju hur ledsen mamma är också när hennes andra barn i stort sätt skiter i henne. Vet inte alls hur de blir de här året.. ???

Tråkigast var ju när jag satt själv på både julafton och nyår och vänta på att mamma skulle komma hem från Thailand.. hum!

kerstinjoh
0

Just därför att jag tycker att julen kan skrotas lite. Den ger så mycket ångest och ensamhet. Så många måsten.

Får jag säga, fy fabian (&54%42%&) för dina syskon som inte innefattar dig o din mamma på julafton!!!!!

Usch, lilla gumman, inte ska du vara själv på julafton. Det gör ont i mig!!

Liss
0

Jo, de tycker jag med.. känns som om de är ett jäkla måste att köpa presenter till mina syskon som iaf inte behöver något. Men enda förväntar dem sig saker! Annars kan ju inte dem köpa nått åt mig;P Men så har de i stort sätt alltid varit.. de är jag och mamma som kommit närmast.. dem andra tar till mamma när hon behövs. Som när dem vill låna en film eller behöver låna pengar.. ;(

Jao, de gör lite ont i mig me faktist.. tycker de är skit tråkigt när folk börjar prata om julen. De är ju inte annat än att man lir avundsjuk när alla säger hur trevligt dem ska ha med släkten.

Vi har ju fått "åh, de är så synd om er" inbjudningar också. Men de har bara kännts fel att tränga på i ens annans familj!

kerstinjoh
0

Varför ska det vara så mycket måsten på en julafton? Huvudsaken är väl att alla mår bra?

Varför ska det vara en så'n köphysteri? Vi har nästan slutat med julklappar, för det blev så mycket köpande för köpandets skull. Och inte blev väl någon mycket gladare för det.

Vi köper nästan bara till minisnorisarna och någon liten grej till tjejerna med respektive. Vi vill nämnligen kunna överleva efter jul också. Kunna vara glada på juldagen också.

Julmaten är vi också lite "tråkiga" med för ingen här är speciellt förtjust i julmat (nja, kanske hundarna) o min gubbe. Ungarna, snorisar o minisnorisar, skulle nog lika gärna äta kinamat.

Ups, vad tråkigt det låter i alla julälskandes ögon. Men jag är ingen traditionsmännisa och har väl överfört det till mina barn. Fast jag trivs ändå!Skrattande

V-lang
0

Usch vad tråkigt Lisette både för dig och din mamma, och det som du säger om tycka synd om inbjudningar det beror nog på vem det är som bjuder. Jag hade en jul min vännina och hennes dotter här för dom var ensam…och förrförra julen tog jag hem min äldsta dotters killkompis som har haft en riktigt svår uppväxt och aldrig varit med om en riktig jul, vi hade en riktigt rolig jul faktiskt och mycket tack vare honom faktiskt….så det beror nog alldeles på vilken det är som bjuder, det där känner man nog om dom som bjuder är riktiga vänner som är omtänksamma och bara tycker det är kul, för faktiskt kan det bli riktigt kul om det kommer någon mer en bara familjen…tycker jag iaf =)

kerstinjoh
0

Lotta du är väl för go o snäll i alla fall!

Liss
0

Jo precis. Iof är jag lite ego och vill gärna ha presenter.. för de är enda gången jag kan få något jag verkligen behöver. Som pengar till möbler eller liknande. Men så måste man ju som sagt försöka ge någon mina syskon blir nöjda med också.. och har ju inte mycket pengar för sånt.
Neeh, de blir bara skit tråkigt när allt är sådär. Jag älskar julmat och mamma brukar göra janson och lite sånt bara för min skull.

Så sitter vi där ensamma med maten framför tvn och de känns som vilken dag som helst. Inte ringer ens mina syskon och hälsa god jul! Så varför ens anstränga sig.. de är ju bara en dag i veckan liksom. Som vilken annan som helst.

Jo de är sant Lotta, men vi har fått av mammas ex, vilket hon viserligen fortfarande är vän med.. men han har ju ny och med hans familj kändes de bara .. förjävligt helt enkelt. En annan gång var de mammas dåvarandes familj.. Dem hade ju sina tradisioner osv och ville inte ens släppa in oss. Mamma och jag satt själva i ett hörn i princip.. vi tittade på varandra och sa de - Aldrig mer!

Karmatarerskanise
0

Anledningen till att jag älskar att fira jul med familen är för att det är en tradition.

Mamma, pappa, jag, max ( mammas hund) och min bror. Ibland kommer vår dementa farmor.

Har varit så sen jag föddes, därför blir det konstigt om det inte blir så i år.

Och jag älskar julmat.

Julklappar handlar jag under hela året. Försöker hitta så personliga saker som jag kan. Också en tradition.

Förstår att alla inte ser på julen som jag, och jag e ledsen för er som inte får en jul som ni vill ha :/

Liss
0

Jo, men så som du beskriver var de när jag var yngre hera.. men nu är det som det är. Och inte har jag råd med "bra" presenter heller

SaraC
0

Jag ser julen som en mysig tid och julafton som en väldigt rolig och glad dag. Presenters betydelse har försvunnit med åren, det är samma här, bara ungarna som alla köper till. Mamma har fem syskon och pappa två, både mormor och morfar har nya respektive, jag har åtta kusiner.. Och vi står varann alla nära, så då kan man inte hålla på att köpa grejer till alla. Viktigaste är att man är tillsammans och har roligt. Det är det som är det härliga med jul och födelsedagar nuförtiden för mig, för annars träffas man inte allihopa så ofta.

Men jag tycker också att det har blivit så otroligt centrerat nuförtiden. Det är sorgligt både för de som inte har råd att köpa dyra julklappar till sina barn, som "alla andra" och för de som kanske inte har någon att vara tillsammans med under julen. Man behöver inte göra så stor grej av det, utan det är upp till var och en vad man vill göra julen till tycker jag :)

kerstinjoh
0

Det är det som är det tråkiga med julen att man bara tänker på de som verkligen firar en glad tradtionell jul.

Men jag tror och vet att det är många som sliter sig halvt fördärvade inför julen. Det ska bakas, städas, pysslas, lagas mat i all oländighet, handlas så att lönen är ett minne blott. Alla dessa krav på en "perfekt" jul. Stress, stress. Alla ska vara så glada och nöjda.

Jag har sett så många baksidor av julen, men vem pratar om det? Vem vill erkänna att det kanske inte var så lyckat? Vem vill ens tänka på det?

Vem är det som inte går i taket över alla de krav som ställs, men vem vågar kritsera denna "heliga" högtid. Denna högtid, som egentligen har ett religiös ursprung. Vem minns det?

Jag tycker att det är ok att fira med mina närmaste, men även vi får dela upp oss ibland.

Har inte julgranen kommit fram, så inte är det hela världen. Vill minnas att den stod kvar på balkongen förra julen. Jag fick i alla fall inga barr inne.

Men Lisett, kan ni inte fundrea på att åka någonstans nästa jul. Till något ställe där de firar tradtionsrik jul. Vi funderade på att åka till Lundsbruns kurort förra året. Spa, dubbelrum, frukost, julmiddag och konsert  Brunnskyrka. Jag vill minnas att det kostade ca 800 per person. Så det finns ju en möjlighet att spara ihop det under ett år.

Oj, glömde era hundar. Men det måste fnnas fler alternativ utan att man liger över. Något att tänka på till nästa jul?

SaraC
0

Ja, det är klart det är så Kerstin. Därför jag menar att man bör göra det till vad man själv vill och inte titta på alla andra ;)

Karmatarerskanise
0

#26 Men en bra present behöver inte vara dyr.
Det finns ju ljus, badsalt och affärer med tio kronors artiklar.
Det finns annorlunda Thé, kaffe eller makaroner :)

Man får vara påhittig.
Jag har i princip INGEN inkomst, däröfr samlar jag långt innan jul. Säkert ett halvår innan börjar jag med små, presonliga presenter :)

Och visst är det hemskt att människor mår dåligt bara för att det "väntas" att man ska göra det och det, då och då.
Då gäller det att skapa nya traditioner :)

Som det Lis1, att du och din mamma träffas, kan väl vara mysigt :)

Jag hade nästan sluppigt, pappa och bror min på julafton. Dom ger mig inte mycket, inte mer än att det ska vara så..

Liss
0

Jo, vi har pratat många gånger om att bara åka härifrån. helst då till ett annat land där dem inte gör så stor grej av det.. Men de blir aldrig så.. Man har för mycket att tänka på..

Egentligen skulle ja inte vilja fira med min familj längre.. de är ingen som är tillräckligt trevlig att fira med;P
Måste tusan fråga mamma imorrn vad hon tänkt sig.. hon kanske blivit bortbjuden, vem vet.. så blir kanske själv igen??

Karmatarerskanise
0

#28 Alla stressar inte inför maten ;) Vissa ser vekligen fram emot det :P

kerstinjoh
0

Självklart. Men alla har ändå inte ens den möjligheten. Det kan finnas brist på anhöriga. Familjen kan ha splittrats på flera håll. Pengarna räcker inte till osv.

Ibland är det så att man inte ens kan göra det man själv vill. Det är väl inte för inte julen kallas de ensammas mardröm.

Karmatarerskanise
0

Sant.

Jag uppskattar verkligen det jag har, det måste jag säga!!!
Inte för att få någon annan att må dåligt, utan fär att det är så!

kerstinjoh
0

Och det får du så klart vara glad för!!

Karmatarerskanise
0

:) Nu ska jag nanna.
Natti natti!

V-lang
0

Man ska ta det lugnt till jul…jag har slutat stressa, när barnen var yngre och man skulle stressa runt till farmor och mormor och gud vet alla usch och fy. Nej det är så skönt att vara hemma, laga all mat själv, göra sin egen godis som "ungarna" gillar, och julklappar brukar jag köpa lite småplock under året sedan brukar dom vilja ha en slant och handla kläder på rean så lätt och behändigt =)

Själv kan jag tycka ibland att julaftonskvällen kan bli lång, barnen börjar bli stora inte vill dom sitta och spela olika spel som vi gjorde när dom var mindre….så där sitter man proppmätt framför tv, då kan det faktiskt vara mysigt om nån kom över och tog lite glögg och lite risala malta…

Jag lider verkligen med dom som sitter helt ensamma på julen, och tänk alla dom som inte har hem eller anhöriga….usch vad hemskt..

Liss
0

Kerstin, jag tog upp de där med spa och grejer med mamma ikväll. Hon tyckte de lät som en bra ide. Bara att vi måste hitta ett sätt att fixa för Lufsen. För ecko kan säkert exet ta hem till någon av sina föräldrar.. de tycker han säkert bara är kul.
Men har du någonstans där man kan kolla upp de?? Vad de kostar, vart de ligger, vad man får göra osv?:) Vore kul att komma bort lite faktist. Slippa sitta och blyga framför tvn bara för att!
Mamma sa de, "usch de har jag inte ens tänkt på, julen ger mig bara ångest!" Håller fullständigt med henne.

Vore skit trevligt att komma över till dig Lotta och dricka glögg och ris ala malta, men de är ju lite långt för de:P

kerstinjoh
0

Googla på julresor, helgresor osv och se vad du hittar. Det måste ju finnas något i eran närhet så att ni inte behöver resa något särskilt. Jag ska kolla.

SPA i Tranås, badhotellet?

Någon som har tips??? Biobio?

V-lang
0

höö ni kan ju stanna några dagar =)

Liss
0

nehe du! inte kan man komma och våldgästa någon på julafton och dessutom stanna över.. snacka om besvär:O

Jag trodde du visste om de där stället kerstin, eftersom ni tänkt åka dit. Tyckte de lät så billigt bara. För spa brukar annars kosta runt 2000:-

kerstinjoh
0

Lundsbrunns Kurort utanför Skara. Men då tillkommer ju resan Kolla på  www.lundsbrunn.se

2. Klassisk julbord med övernattning och spa på Lundsbrunns Kurort

För endast 1285:- ingår allt detta:

• Lundsbrunns stora och gemytliga Julbord
  • Julkonsert i Brunnskyrkan
  • Välkomstglögg
  • Boende i dubbelrum i ett av våra vintervackra parkhotell
  • Stor frukostbuffé med färskt bröd från vårt eget bageri
  • Entre spa med tillgång till:
    • Bubbelpool
    • 33-gradig varmvattensbassäng med undervattensmassage
    • Ång- och torrbastu
    • Relaxavdelning
    • Gym
    • Förfriskningar såsom Juice, frukt, kaffe och te.
V-lang
0

Åhhh det är nästan så man blir sugen själv =)

Lika ¨så kan man beställa en mysig 40 timmars båtresa med smörgåsbord…det säger dom ska vara jättemysigt och att många brukar göra. och på dom båtarna har dom ju också spa avdelning med bubbel och bastu och sånt =)

kerstinjoh
0

Brukar man inte ha så stort julfirande, så är det en jättebra ide. Mysigt och avkopplande till ett humant pris.

Karmatarerskanise
0

Ja hemskt vad det lät mysigt :)

V-lang
0

Undrar om man kan lämna ungarna själv hemma och rymma över jul…Lisette here we comes =)

Liss
0

Tack kerstin. ska visa mammsen de här.. Men vart ligger tranås annars då? Iof hade ju inte dem något specielt julaktigt .. Men får se. Mammsen vet inte alls hur hon ska lösa med Lufsen isf.