Vill inte komma
Jag har nyligen (i Söndags) adopterat en 6-månaders JRT tik. Hon är jätteduktig på det mesta men kommer inte på inkallning. Jag har provat det mesta men hon skiter fullständigt i mig 8 gånger av 10 när vi tränar. Jag har inte vågat släppa henne lös på oinhägnat område ännu eftersom vi inte riktigt känner varandra än. Antar att problemet kan bero på vår hittills korta tid tillsammans men det vore intressant med lite tips på vad jag ska prova härnäst 
Hur tränar du nu? Så vi vet om vi kommer med nya förslag eller gamla ;)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lek "hit-leken", gärna med koppel i början, sen lina, innan du kör med henne lös.
När hon tittar bort, låt till, så att hon tittar på dig, kör med ett väldans glatt Hiiiit, med en godis i handen, när hon kommer (för det ska hon göra, tillräckligt nära, tillräcklig rolig matte och extremt gott godis) så kastar du godisen bakom dig, och tar några glada snabba skuttande steg åt andra hållet. Så fort hon tagit godisen, ett väldans glatt Hiiiit, med en godis i handen, när hon kommer så kastar du godisen bakom dig, och tar några glada snabba skuttande steg åt andra hållet. Så fort hon tagit godisen, ett väldans glatt Hiiiit, med en godis i handen, när hon kommer…
Kör så flera gånger varje promenad. Det nöter in hit, så att hon vet att hit betyder skoj, och att hon alltid ska komma. Om hon är lös, och du ens misstänker att hon inte komer att lyssna, använda aldrig det ordet. När jag är en aning osäker på Vuidar, så ropar jag bara till, eller hans namn. Om han då inte genast ser ut som att han kommer att glattr usa mot mig, använder jag inte kommandot hit. För farje gång det misslyckas lär de sig att man inte behöver lyssna. Därför är hitleken bra, då den tjatar in det, fast glatt.
Vimsigt, jo, jag är trött och borde sova. Fastnade bara på dumma facebook igen!!!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Skriver och raderar om och om igen, det låter så fånigt när jag försöker förklara
Jag laddar upp med "belöning" och går en bit ifrån henne, sedan kallar jag på henne, om hon inte kommer då så sätter jag mig på huk och kallar igen med mer "lekfull" röst och kroppspråk. Ibland kommer hon men oftast inte. Idag hade jag henne lös på ett inhängnat område och då brydde hon sig inte alls hur jag än ropade. Testade att springa ifrån henne och då kom hon som ett skott och fick massor av beröm så klart.

#2 Det ska jag prova….
Vattnadal gav dig ett jättebra svar :)
Det enda jag kan tillägga är att belöna varje gång hon tar egna initiativ till kontakt med dig. Jag berömmer alltid Eros när han tar ögonkontakt under promenader, kommer till mig utan att jag ropat osv. Försöka göra sig själv så rolig o spännande som möjligt alltså, så han vill komma till roliga matte istället för att springa åt andra hållet.
Jag tränade jättemycket med långlina, på så vis kan man ju enkelt testa om hunden kommer trots olika distrationer. Bara att leta upp ett ställe där det finns något som kan tänkas distrahera, t.ex. där andra hundar går förbi.

Lina är toppen, för då kan man trampa på den och hindra dem från att sula iväg. Viktigt är dock att man har koppel på samtidigt som linan, och sen kopplar lös, för att ge en illusion av att de faktiskt är lösa…
Jag brukar alltid börja en promenad med att "binda upp" hundarna till mig med uppmärksamhet. Kan tex börja med ett "sitt-stannakvar", sen göra en riktig inkallning, eller gömma godis. Sen gör jag ofta så att jag går och kastar ut godis i diket/skogen. Så fort de kommer till mig och ser förväntansfulla ut, så ska det hända något. Just godiskasten är bra. Kräver inte så mycket av mig, men ger dem nosarbete oxå. Hoppa upp på stenar eller andra balansgrejor är oxå bra att göra när de kommer på en inkallning. Man ska lära hunden att man är så sabla kul, att om man ropar betyder HIT inte "Hundar I Terrängen" som herr Hallgren säger, utan öhhhh, hur säger man det på de bokstäverna, "Himla Intressant Tur-att-hon-ropade" kanske…
MVH Elin
Jag brukar låsas knäppa upp haken till linan, då rusar han iväg. Tycker lina är super, hemskt stor nytta av den!
Vi tränar fortfarande med den. Eros har lite problem med att komma på en gång.. "Först nosa klart, sen kan jag komma till matte.."
mycket bra tips överallt, jag har alltid tränat med fart och fläng i rösten och i gesterna, mycket kasta gotta nosarbete och inkallning med direkt efterföljande kommando hopp eller liknande….och det har lett till att varje gång jag säger hit,så kommer snodden och blir fullständigt överlycklig på en gång, det riktigt lyser skoj i ögonen på honom,och därför använder jag inte hit varje gång utan eventuellt namnet eller annat ljud handtecken eller så…

Ja när jag tränade Nikita på inkallning så slänge jag mig på marken och var allmänt flamsig. Självklart kom hon ju då och tittade på mig "Vad fan håller du på med mamma? Jag skäms ju!"
Men nu går det jätte bra.
Tack så mycket för alla svar. Envishet är bra att ha och hjälp av andra med erfarenhet 
Lycka till med vovven! :)

# 11 Fast om man misslyckas med inkallningen på en husky behöver man inte skämmas! Rätt raser i en alaskan kan hjälpa till, fel eller en sibbe, så är det svårare…
MVH Elin

#14 Haha nä, jag brukar skylla på att mina husky är 50% vilda och därför kommer dom inte.