Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2006 ggr
Boson
0

Tax, hälsa? + rastips

Hej. 

Funderar på en hund till och då har dvärg/kanintax väckt mitt intresse. Vill ha en aktiv sällskapshund till spår och utställning. 

Läst att det är en relativt frisk ras. Diskbråck är väl det som är det största orosmomentet även en ögonsjukdom som kan leda till bildhet, dock verkar den vara under kontroll sedan ganska många år tillbaka (tydligen helt avvecklad sen 2008)

Vad har ni för erfarenhet av dessa små Taxar?  Sen tänker jag på fler raser, den ska vara liten, lätt/medellätt pälsvård, aktiv men ingen arbetsnarkoman som MÅSTE jobba, Funderat på podengo portugues pequeno, Chihuahua, Staffordshire bullterrier (lite stor dock), dvärgpudel(utställningspälsen… tror ej jag pallar det), DK//SV gårdshund. Beagle och Appenzeller sennenhund är mina drömhundar men vet att jag inte har tiden/orken att uppfylla deras behov.

Vill även gärna pyssla med agility och då kanske Tax inte är optimalt men det är hur som Tax och Chihuahua som just nu leder. Sen Podengon som dock är ganska ovanlig. Även Staffen toppar eg listan men de är för stora, har lyckats övartala min sambo om en katt-sized hund och även där (dvs en liten hund till) känns lite ostabilt.

Har en cockertik på 6 år redan som jag spårar med, tränar lydnad med. Tanken var att ställa ut henne men blev totalt överkörda på första utställningen samt jag pallar verkligen inte pälsen så nu kör jag nerklippt

Vad har ni att säga? Rastips, tankar om raserna jag funderar på, Taxens hälsa, andra rasers hälsa?

Candy123
0

Funderat på sheltie :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Boson
0

Nja, aldrig tyckt om den rasen. Upplevt dem som ganska nerviga och lite skälliga. Samt gillar inte utseendet, för mycket päls…  Även fast jag ska aktivera hunden så anser jag att shetien kräver lite mer än vad jag är villig att ge.

Kanske fått en orättvis bild. Tror dock den går bort pga pälsen (verkar fälla en del, och kräva liite för mycket borstning) och något för stor eg.

[Forest]
1

Här har du en som alltid har gillat taxar :) Just kanintax har jag bara träffat på en äldre tik som jag känner mer andra bara mött. Denna lilla är 12 år ännu pigg envis och glad. Hur det är med agility och Tax vet jag inte. Det låter väl lite som du är ute efter en annan ras om jag ska vara helt ärlig. Men visst kan en Tax lära sig en hel del men helheten av det jag läser så tänker inte jag på Tax som rasen du är ute efter. 

Sen har jag tre pudlar, har haft två i utställningspäls och det är en del jobb men det var för att dessa skulle ställas ut. Har man inte det intresset så kan man ha sin Pudel kortklippt och kräver då minimalt lite pälsvård, inne på Pudel.ifokus kan man läsa en del och även se på olika klippningar. Jag och många andra klipper sina egna pudlar vissa rakar av allt medans jag vill ha huvud,lite ben o svans päls kvar, smaksak :) 

Jag hoppas på att det kommer flera som har Tax som kan berätta lite mer om deras :)

Boson
0

Jobbar med att frisera hundar så orkar inte ha en egen väldigt krävande päls att putsa på när man kommer hem från jobbet. Vill ju ställa ut så Pudel går bort. 

Det här med agility är inget måste, mer nåt jag kan och har tävlat i innan.

[tk1971]
0

Tax är definitivt en ras jag funderar på när vi flyttar till ett mer hundvänligt ställe och skaffar en polare till vår hund. Jag har alltid haft ett gott öga till dem, men jag är lite orolig för ryggproblemen som många av dem får. Vi får se, sambon lutar åt en annan ras så vi har lite olika preferenser där.

fridarebecka
3

Jag känner flera som jagar med taxar och nästan inga av dom har drabbats av ryggproblem, däremot upplever jag att "sällskapstaxar" har större risk att drabbas. Vet inte om det beror på att jakttaxarna måste hålla och därför så avlar man bara på kärnfriska individer, eller om dom håller bättre pga att dom får röra sig så mycket och bli muskliga. Jag vet inte ens om det stämmer att jakttaxar har mindre ryggproblem än sällskapstaxar, men så har jag förstått det utifrån dom som har jakttaxar + att jag känner en som har sällskapstaxar och 2 av de hon haft den senaste tiden har drabbats av ryggproblem. Det låter ju heller inte helt ologiskt heller att de taxar(och hundar överhuvudtaget) som får röra sig mycket i skog och mark och få starka muskler har mindre risk att drabbas av ryggproblem. Ser man till att välja en seriös kennel och sen hålla taxen i bra hull och musklighet så tror jag att man har stor chans att få en frisk Tax utan ryggproblem. Är själv sugen på en strävhårig Tax till viltspår och ev rådjursjakt i framtiden, hoppas att mitt resonemang om tax-ryggar stämmer någorlunda 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[Shettisar]
1

Taxar ska ju inte hoppa eftersom det är väldigt ansträngande för ryggen. Haft jakt taxar och kan väl säg att som jämförelse med sheltie och Tax så kan taxar vara minst lika bjäbbiga.Det är frågan om uppfostran.😉 Sällskaps taxar tycks lägga på sig mer än en arbetande Tax gör. Bara för att de är små så ska de ju ha motion dagligen.Annars väldigt trevliga hundar.Har inte haft kanin/dvärg  men normal Tax. Av alla de taxar vi haft är det inte enda som fått rygg problem *peppar*peppar.

Taxelina1
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TS

http://www.taxklubben.org/

Lyssna lite med rasklubben. Vi har haft flera jakttaxar, korthår normal. Ingen av dom hade problem med ryggen. Och inga problem med PRA (ögonsjukdom)  PRA,n har minskat så pass att det inte längre är obligatoriskt med ögonlysning innan parning. Men avelsråden vill ändå att den görs.

Att dom kan vara lite "bjäbbiga" kan nog vara på grund av aveln. Den ska kunna släppa skallet lätt vid jakten. Dom är väldigt mångsidiga. Glada goa och allerta. Störtsköna och jag saknar dom oerhört.

Flera som köpte taxar tränade lite agillity för skojs skull. Har man bara taxen i bra kondition och musklad är det inga problem. Men man kanske inte ska ha jätte höga hinder.

Hälsning från en stor djurvänCool

Boson
1

Blir det en Tax så lär jag inte köra agility.

Hundköpet blir inte av förens om typ 1 år så har tid att fundera

[Forest]
1

8 Vilken söt liten korv 😍