Att skaffa hund
Jag skulle behöva höra lite om hur det är att äga en hund.
Jag och min sambo brukar ibland passa en hund och vi har alltid sagt att om vi ska ha en hund så ska det vara han! Nu har vi chansen då han inte ska gå i avel mer.
Jag är eld och lågor och min sambo är mer praktisk i tänkandet och funderar på om vi kommer fixa det i det långa loppet. Hur ser er vardag ut? Hur löser ni det med arbete? Vad kostar hunden i försäkring, foder osv?(Barfar katt och skulle gärna barfa honom) Fördelar och nackdelar med att ha hund?
Vi är båda uppväxta med hundar men nu är vi ju vuxna, med arbete osv. En med kontorstider och jag med varierande tider (dag, kväll, natt och helg)
Det är en irish softcoated wheaten terrier på ca tre år.
Att vara hundägare är ett ständigt tänkande i att lösa problem inte bara om hunden men att vardagen ska fungera också, om man ska iväg på familje grejer och hunden inte kan vara med av nån anledning eller man har jobb längre ifrån hemmet, vad gör man med hunden då osv.
Jag som inte har fast jobb och kanske får de långt bort är det ständigt tänkande i hur ska jag göra då.
Min hund kostar cirka mellan 807 kr till 900 kr per månad, beror på om han behöver nåt annat som sele, koppel, ny borste, godis osv.
Men just 807 kr är bara försäkring och foder inräknat.
Just nu bor jag granne med skolan, jag går på heltid och går hem på lunchen, ut med honom, äter lunch sen tillbaka igen, när jag hade jobb så cyklade jag dit och hem, jag har haft rättså nära eftersom jag bor i en ganska liten by men även när jag bodde i större stad med 7 km avstånd från hem och jobb så cyklade jag helt enkelt fram och tillbaka.
Sen kommer det kanske nåt tillfälle då man får hosta upp 10 000 kr för att hunden käkade sopor och kräks blod eller om en sena går sönder i benet och måste opereras, två gånger dessutom, nu är min mammas hund en oturshund som inte har det så himla lätt men såna saker händer.
Annat man bör tänka på är vilken veterinär man vill gå till som dessutom vet vad dom gör.
Kostnaderna som ni kan räkna med varje månad är mat,försäkring,godis samt bajspåsar. Det man bör göra är att man ringer runt och kollar olika försäkringar vad dessa ligger på, vi har if på djuren (hundar/katter) men priserna varierar mellan olika bolag. Maten kostar olika beroende på vilket sort man köper men softis är mellanstor hund så tror inte det är så värst dyr i drift :)
Jag kan svara på hur vi har löst våra vardagar. Min man jobbar idag 8-15 rast 30 minuter då han går vid beroende på hur jag jobbar. Rasten brukar vara runt 11-tiden. Jag jobbar i butik och jobbar olika tider, morgon 06/07 fram till 14-16 rasten hinner man inte hem. Kvälls tid kan jag börja allt från 11.30 mellan 13 då hinner man gå promenad mannen behöver då inte komma hem på sin rast. Min man jobbar inte helger nu men jag gör det. Om han går tillbaka till sitt gammla jobb så jobbar han helg dessa helger brukar gå att lösa med hjälp av 14 årig dotter. Vi har dagmattar som kan ta hundarna vi brukar dela på dom eftersom det är äldre personer. Nu var det längesen men tycker det är skönt att ha dom om det blir tajt med gå hem.
Inte riktigt vad tråden handlade om men se till att ni skriver ordentliga papper, även om ni känner säljaren! Kolla också om ni kan ta över befintlig försäkring, i synnerhet om hunden varit skadad eller sjuk tidigare. Och, en lite tråkig sak, gör klart från början VEMS hunden är. Även om man tror att ens förhållande ska hålla "för evigt" så gör de ju inte alltid det och det är inte helt ovanligt att hundar hamnar i kläm eller "vårdnadstvist" vid en separation.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3 Det är sambons mammas hund och hon är uppfödare så det kommer vi lösa i så fall. Jo, det är en tanke som är sådär tråkig att tänka på. Vi har tre katter ihop varav den ena står på min sambo. Kan inte tänka mig att sära på dem.
Jag och min sambo studerar och arbetar deltid, så vi har ofta väldigt flexibla scheman. Har vi långa dagar kan vi ta oss hem på lunchen då vi bor nära. När vi arbetade i somras såg vi till att lägga upp våra arbetspass så att någon alltid var hemma, eftersom att Fafner fortfarande var valp. Det är som #1 sa ett ständigt pusslande. Om du har förhållandevis flexibla tider och möjligheten att anpassa arbetspassen efter din sambos så är ju det suveränt. Annars bör man se över närhet/möjlighet till hunddagis, dagmatte samt hundvakt innan hundköp. Har ni någon som passar honom när ni reser bort? Vad händer om ni akut behöver slänga er till sjukhuset, har ni någon bekant som med kort varsel kan ta honom under tiden? En plan B för alla situationer är viktigt.
Jag har svårt att uppskatta vad min hund kostar i månaden. Genom att köpa större mängder mat får man ju ner kostnaden rejält dock. Hundbajspåsar, försäkring etc. är ju inte alls några stora mängder pengar heller. Men rent ekonomiskt skulle jag säga att en buffert är oerhört viktigt. Olyckor sker som sagt är.
Sedan är väl frågan vad ni vill ha ut av livet med hund. Jag älskar hundlivet, någon som "tvingar" ut mig på promenader lata dagar, som älskar en ovillkorligt, en kompis i vardagen. Man får aldrig tråkigt på samma sätt med hund. Den stora nackdelen för oss är det socialt begränsande en hund innebär. Vi har ingen bra möjlighet till temporär hundvakt, då behöver vi åka 1h för att lämna honom först. Inte så spontant alltså. Det innebär att vi inte kan åka iväg på aktiviteter tillsammans en längre stund om inte hunden kan hänga med. Men en social fördel är att man lär känna annat trevligt folk genom hunden.
3 Så om man har gemensama pengar och båda jobbar samt betalar för hund,katter,bil,boende,mat så menar du att jag står som ägare=mitt? Jag står på lägenhet,bil,katt,hund då är allt mitt?
Ts det är inte så att svärmor kan även vara dagmatte vid behov.
#6 Nej naturligtvis inte, men det är verkligen hans katt. Hon väljer honom framför allt utom mat :) En av de andra är verkligen min, han har valt mig. Den tredje katten har valt oss . Jag vet inte om det lät vettigt alls haha. Tyvärr inte då hon bor 40 min från oss. De flesta vi har bor en bit ifrån. Jag har en granne, vi brukar vara kattvakter åt varandra och hon hade säkert kunnat ta honom i nödfall. Men hon har personliga problem som gör att man inte kan bestämma att hon ska göra något en speciell dag i veckan så det fungerar inte som en säkerhet. Till er andra, jag ska svara på era kommentarer jag lovar, får sätta mig vid datorn i morgon :)
Katt och hund vänjer sig vid varandr aefter ett tag, kan ta 1-2 veckor.Här får hundarna vara själva när vi är på jobbet men vi jobbar så olika tider så det är inga långa dagar vi snackar om. Jag brukar säga att har man hund så har man valt det som livsstil och alltså alltid låter det å först, hunden vill ju vara med. Det som kostar varje månad är försäkring, mat, godis men kan juockså va bra att man alltid har lite undanlagtför oförutsedda kostnader om hunden skulle behöva suppsöka veterinär t.ex.
Hälsningar
Fredrika
#8 Det bästa är att vi har haft honom hemma i små perioder så katterna och han är någorlunda vana vid varandra :) Det jag kommer få tänka på är att eventuellt ställa upp katternas mat på köksbordet, men det använder vi ändå inte så det kan nog gå bra :)
Som alla skrivit så är det ett pysslande med tider och sånt, men bara man är beredd på det så brukar det fungera bra :). Jag studerar dock på distans så jag kanske inte har så mycket att säga till om på jobbfronten ;) Jobbar dock som vikarie ibland och blir det långa dagar då så har jag en underbar familj som hjälper till.
Det viktigaste enligt min mening är att anpassa ekonomin, innan man skaffar hund tycker jag det är smart att ha en summa undansatt för olyckor. Bara under det år jag haft min vovve (adopterad) har han kostat mig runt 17.000 i veterinärvård, dock täcks det mesta av försäkringen, men man måste ju lägga ut pengarna tills försäkringen betalat tillbaka.
Utöver det så tycker jag inte det är så besvärligt, visst man måste ju tvinga ut sig i ur och skur och spendera pengar på bajspåsar istället för kläder etc. Men det är det klart värt :). Min vovve kostar nog runt 1000 kr i månaden, men det beror ju även på om man vill gå kurser och sådant, då kan det ju bli dyrt, men på mat o försäkring räcker det med ca en 500kr för min i månaden :).
#1 Vilken tur du har som kunnat göra så, varken jag eller min sambo har så nära till arbetena, tar för mig ca en timme och för min sambo 30 min kollektivt. Ja tanken att något kan hända finns ju alltid, fick åka in med ena katten i augusti på grund av att hon hade ätit något olämpligt.
#2 Det blir förmodligen If hos oss också, har det på hemförsäkring och katterna så det är ju naturligt, om jag inte minns helt fel så tror jag att svärmor har det också. Vi ska dit i helgen så får prata mer om det då. Har känt honom sen hon köpte honom så skadefri vet jag att han är. Skönt att det är en hund där man faktiskt har koll :)
#5 Om jag har tur så kan det bli flest kvällspass och då är det ju inga problem, då är han bara ensam några få timmar beroende på när jag börjar. Jag kollade mitt schema nu och resten av den här månaden har jag två dagpass. Vi har önskeschema så jag behöver ju flytta mig från vissa kvällspass om jag krockar med kollegor men för det mesta brukar det gå bra. Jag såg att en hundrastare kostar en del, ca 200:- per promenad när jag kollade på två olika företag här i stan. Är det en gång i veckan är det ju ganska lugnt men pengarna tickar iväg om det blir mer. Om man inte använder sig av företag, hur hittar man någon man kan lita på?
#11 Härligt att det går att lösa så pass med jobb! Är det en hund som klarar att vara ensam hemma? Annars behövs ju en tid att träna in det också.
200 kr/promenad blir ju väldigt mycket till slut. Hur ser det ut med hunddagis i närheten då? Jag har själv rastat andras hundar men inte behövt "anställa" någon själv. Man kan ju börja med att vända sig till vänner, familj eller grannar om man har några som kan tänkas villiga i närheten. Annars är det väl att slänga upp en annons, vara noggranna med att skriva kontrakt och lita på magkänslan när ni väljer rastare. Ett tips kan ju vara att ha en "hunddagbok" i hallen där hundrastaren skriver upp hur långt de gått, vad de har gjort etc. så att ni vet att denne varit där och gjort det den ska.
#13 Ja det är perfekt om det går att lösa så :) Där han bor nu är han aldrig helt ensam utan har en hundkompis, men när vi har haft honom hemma har vi lämnat honom för att t.ex gå till affären och det har ju gått bra, så jag tror inte att det är några större problem.
Ja det blir ju det, jag hittade inga dagis i närheten och de jag kollade på var man tvungen att ha på hel eller halvtid, för ungefär 2-3000 i månaden. Nackdel med att bo i storstad?
Klart ni fixar det om ni är två. Jag bor ensam, jobbar heltid och har över 1,5h restid till jobbet och det fungerar bra ändå. :)
#14 HUR GÖR DU? :P
På tal om hund om katt. Han är artig, katterna förstår dock inte varför han ska vända den fula sidan mot dem xD Bild från förra vintern :)
#16. Vilken sötnos :).
#17 Visst är han! 😍 Jag har varit superkär i honom sen dag ett!
Jag kom på att en gammal vän till mig har flyttat närmre och hon gillar hundar och promenerade en del förr. Så jag chansade och frågade henne om hon skulle kunna tänka sig att promenera en gång i veckan på ett ungefär, och hon sa ja!
Ett problem är löst! Nu hoppas jag att min sambo ska säga ja :P
I morgon åker vi och hämtar hem honom!
#19.
Vad kul :D! Stort grattis!
Vad kul!! Grattis! !
# 19 Härligt ! Jag har haft wheaten dom senaste 16 åren, bästa rasen !
Tack! Jag får dock vänta en månad till 😂 Han är pappa till en kull som är fyra veckor så de ville ha honom hemma tills de åkte så köparna kunde få träffa honom :) Då hinner vi planera massor innan :) #22 Underbar ras verkligen! Sen jag träffade min sambo har jag varit fast. Vem vill inte ha en svärmor som är wheaten uppfödare liksom ;D
Man blir väldigt bunden, hunden ska vara hemma själv max 5 timmar/dag enligt rekommendation från skk, men jag tycker det är för mycket om den ska vara själv varje dag. Det kostar i både mat/försäkring/kurser/ev dagmatte eller dagis.
Kom ihåg att det tar lång tid för valpen innan man kan lämna den flera timmar i sträck! Men kan man lösa det med tiden och har engagemanget är det underbart att äga en hund! Men det tar mycket på både krafter och plånboken, men för mig är det värt! :) Sen så kräver såklart olika raser olika mycket, köp inte en brukshund om ni inte ska träna bruks eller en border collie om ni inte ska valla :)
#24 Han kommer vara ensam ungefär en arbetsdag i veckan och den dagen har jag en vän som går ut med honom eller så åker sambon hem från jobbet då han kommit fram till att han hinner det om han tar bilen :D Nu är det ingen valp utan han är tre år 😊 Hund och ras är vald, en Irish softcoated wheaten terrier som är min svärmors, k äntligen honom sen han var valp 😁
#25 Då är det mycket enklare om hunden redan är ensamhetstränad! Men den dagen hunden är ensam, räknar ni med att bara åka hem på lunchen? För när jag säger 5 timmar så menar jag inte att man lämnar den på förmiddagen, åker hem en snabbis och rastar på lunch och sedan lämnar den igen utan 5 timmar/dag totalt. Om den måste vara hemma hela dagen förutom en snabb rastning kanske ni kan hitta en snäll pensionär som kan ha hand om hunden en dag i veckan för någon hundring :)
Ja den dagen får det tyvärr bli så. Sen är det inte en dag i veckan riktigt utan någon gång i månaden om jag har tur. Jag lägger schema själv och kan ofta lyckas lägga kvällspass :) Det är en vän som kommer ta en timmes promenad med honom, så inte bara en snabbis heller.
#27 ok händer det så sällan som 1gång/månad tar nog hunden inte skada men sker det regelbundet hade jag fixat med passning!
Försök vara nyfiken, vilja lära dig mer och utvecklas hela tiden. Du kommer få många "goda råd" men lyssna på din egen magkänsla. Känns det inte rätt gör det inte!
Leksaker behöver man sällan köpa. Mina hundar föredrar det enkla - en gammal strumpa istället för dyra leksaker de strimlar på nolltid.
Jag har fått många nya vänner genom hundarna!
Lycka till!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Eftersom ni redan känner hunden så tror jag det kommer gå kanon, ni kan ha svärmor som hjälp med klippning och stöttning. Han är i bra ålder och eftersom han gått i avel antar jag att han har genomgått alla hälsotester. Men vad som är bra är att man/svärmor vetrenärbesiktar honom innan så man har det på papper att han är frisk. Jag kan bara säga grattis det är en trevlig ras, har vart dagmatte till en softis och haft själv en softis-blandras.
#28 Ja, målet är att han ska vara ensam så lite som möjligt, jag har även sökt nya jobb som är endast kväll/natt. Bara för hans skull 😊 Nu har jag en timmes resa till och från jobbet och det lockar ännu mindre nu när jag vet att han ska flytta till oss :)
#29 Ja jag tänker så också :) Tidigare har jag fått ha honom när svärmor har hundkurser, det är mycket möjligt att vi fortsätter vara med på det. Ja jag frågade henne i lördags när vi var där vad jag kan köpa för aktivering till honom, speciellt för ensamtid. Hon sa att han inte bryr sig om sånt och hellre ligger och väntar, men att hon har fått honom att pilla med toarulle med godis i :) Han har tre katter som lär aktivera honom också haha. Det med strumpan ska jag testa, läste också att man kan fylla den med knycklat tidningspapper :)
#30 Ja klippning ger jag mig inte på, än :P Ja visst har han det, hans kull är 4,5 veckor nu :) Vi får äran att ha honom på foder fick jag veta i lördags, det gör mig ingenting. Det kan hända att hon i framtiden vill använda honom en gång till men det får tiden utvisa. Ja det är en sån perfekt ras, jag är alldeles såld sen tre och ett halvt år :P Hur såg den blandrasen ut? :D
320kr varje månad i försäkring. + mat för kanske 150-300kr varje månad. Godis för kanske 200kr.
Jag jobbar inte, så min hund behöver aldrig vara ensam. Nackdelar är väl att man inte kan göra vad som helst när somhelst. Man kan ju inte bara gå ut och dricka, man måste ha hundvakt eller passa tider..Jag kan inte lämna min tik hemma hos min kille ensam heller t.ex så där blir det massa problem. Men annars är det bara underbart, min tik är en räddare i nöden och kan mig ut och in, och jag kan henne.
#33 Nu kommer svärmor stå för försäkringen så den behöver jag inte tänka på riktigt. Vad är bäst foder till hund? Vad skönt att kunna vara hemma med hunden på heltid :)
Nej det är sant, som tur är så har jag blivit sådär tråkig att jag är ute och dricker typ en gång i halvåret redan nu :)
Vad fantastiskt, de är riktigt bra på det mesta :)
#33 Jag skulle vilja ha färskfoder på min tik, men hon matvägrar allt förutom ett visst torrfoder och ica basic mat…. Så tyvärr är det lite "hon" som väljer maten eftersom allt annat dyrt och fint inte är lika gott som ica basic (hmm).
Ja när en hund väl lärt sig ens personlighet och ens beteende är det helt underbart, min tik var otroligt jobbig i 3år, en riktig problemhund, men sen slog hon om helt! Nuförtiden hindrar hon mig ifrån att få panikattacker, när hon ser att jag börjar andas och försvinna på ett visst vis kommer hon till mig, puttar bort mina händer (som jag oftast brukar ha i ansiktet) och kollar så jag inte gråter eller annat. Jag skulle i dagsläget inte klara mig utan henne faktiskt!
#35 Okej, ja jag är ju inne på barf. I dagsläget äter han torrfoder(vet ej vilket) och kycklingvingar ibland, lite annat kött på torrfodret brukar det bli också, jag funderar på om jag ska fortsätta med det eller gå över till barf helt, jag får nog kanske diskutera det med svärmor haha :D
Det låter alldeles fantastiskt, då hjälpte du henne först och nu ger hon tillbaks, resten av sitt liv <3
#35 det kan ju vara bra med torrfoder också ifall man måste resa bort eller hälsa på någon, är mycket lättare att ta med sig än barf ;)
Precis, det är något underbart!
#37 Det tåls att tänka på :)
barf är absolut det bästa, torrfoder är bara massa skit och helt onaturligt för hunden. Du kan köpa färdig barf om du inte vill göra själv, mush har 3kg kompletta påsar. Färskfoder är något sämre än barf (beroende på köttmängd och vad det annars innehåller) men fortfarande bättre än torrfoder. En 3kg påse hos mush kostar 179kr.
#38 Jag gör eget till mina katter, om jag har förstått det rätt så är det till och med mindre komplicerat att göra det till hund? :)
#39 till hund ger man 80% muskelkött, ca 10% ben och 10% inälvor, varav 5% lever. Vill man räkna och göra allting själv går det men jag tycker det är praktiskt att kunna köpa klart och slippa väga allting :) Men har man en större hund och kan köpa billiga råvaror kan det löna sig att göra själv så klart!
#40 Det är ju inte någon jättestor skillnad jämfört med till katt, där är ju taurin(hjärta) superviktigt. Skönt att det finns bra alternativ till färdig barf till hund :)
#41 Finns färdig barf för katt också, mush har :) Men självklart kan man komma undan mycket billigare om man gör själv!
#42 Jo det vet jag, men mina äter det inte :p Det finns lite tvivel om det också, tyvärr. Ja visst kan man det, ger du färdig? Till både hund och katt? Vad ligger kostnaden på för dig i så fall? Och vad har du för hund? 😀
#43 Jag har ingen katt, hunden är en blandras av storlek mindre! Men en normalaktiv hund på 18kg som jag kan tänka mig en softis väger äter 450g/dag. En 3kg påse kostar 180kr :) Här kan du räkna ut själv hur mycket din hund ska äta! (skrolla längst ner) http://www.mushbarf.com/sv?gclid=CNP717eau8oCFSvncgod7TwFEg
#44 Tack så mycket! :)