Superaktiv ras som inte fäller?
Min hund (aussie/bc) fäller enorma mängder (all päls iprincip) två gånger om året - en egenskap jag helst skulle slippa. Har egentligen redan bestämt mig för att aussie blir min nästa hund, men är ändå lite nyfiken; Finns det någon likvärdig - väldigt aktiv, arbetssam, intelligent, självständig ras som INTE fäller? Ställer den här frågan av ren nyfikenhet, men vem vet.. Kanske ändrar man sig. ;)
"På natten är alla katter svarta"
Jag hade en kort hårig schäfer som inte fällde nånting, det var ytterst lite, även när vinterpälsen föll av så märkte man det knappt. Men det kanske inte e så med alla Schäfrar ja har ju bara haft en Schäfer så ja vet inte :) Men Rodigan ridgeback finns ju o dom e väldigt väldigt fina också!
Första jag får upp i huvudet är lakken men jag har ingen aning ^^
Myrtorpets Möss och Kaniner

Det närmaste jag kommer att tänka på är portugisisk vattenhund, har man tur med rätt individ där så kan de vara fantastiska hundar.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#3 dom e ju allergivänliga också :) ser lite ut som en Pudel men väldigt lojala :)

Tänker direkt på Riesenschnauzer och Rysk Svart Terrier, men då behöver de trimmas istället
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#2 Vad är lakken för ras?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#6 Antar att hen menar laekenois. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Pumi vet jag är en vallhund som inte fäller. har själv ingen direkt erfarenhet av den rasen, men vad jag har förstått ska den uppfylla de kriterier du nämner :)
#4 finns egentligen inga allergivänliga raser ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fråga till TS - har du hane eller tik ? Tikar fäller i regel oftare och mer än vad hanar gör, vilket inte många tänker på. Tikars fällning styrs av hormonerna och löpcykeln.
Tänker också på Riesen.
// Harley
#9 Min kompis e jätte allergisk mot pälsdjur katter, hundar hästar mm, det funkar bra utomhus men inne så funkar det inte alls har hänt nån gång att hon fått åka till akuten pga att hon inte kunnat andas men min morfars portugisiska vattenhund och min morbrors dåvarande ridgeback har funkat hur bra som helst, hundarna har kunnat vara uppe i knät o hon har nåra gånger varit hundvakt över en helg utan något minsta tecken på allergi så nånstans måste de ju finnas allergivänliga hundar för mina hundar ja haft Schäfer,husky,collie,golden,newfounland, o leeonberger har inte funkat.
#12 Vad Frida menar är att det finns allergivänliga individer, men bara för att någon t.ex. tål en Ridgeback så betyder det inte att alla allergiker tål alla Ridgebacks :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Någon vattenhund? Spansk vattenhund har störst användningsområde av alla vattenhundsraser.
Tänkte också på Riesenschnauzer! Vet att storpudlar normalt inte hör till den kategorin kanske av hund du söker men min storpudelhane passar definitivt in på det du beskriver. Vet flera stycken som använder sin storpudel till både agility Jakt och bruks. Det finns väldigt aktiva individer inom rasen även om den kallas sällskapshund. Finns de som även tränat skydd och jagat björn med sin Pudel :-) min storpudelhane är bra mycket aktivare än vad mormors schäfer är. Men som sagt så är det svårt att veta vad man får. Men annars så är definitivt riesen en perfekt ras om man vill träna aktivt inom bruksgrenarna.
#10, Å andra sidan funderar jag på om det är samma sak med hundar som med många andra sällskapsdjur, att hanar är mer allergena än honor? Någon som vet eller har känt av det själv?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#16 Min mamma är allergisk mot pälsdjur, hon känner inte av tiken men hanen känner hon av. Han luktar även mer än tiken tycker jag, mer hundlukt. Tiken luktar aldrig hund.
#17 är han kastrerad? Hanar som är kastrerade minskar på allergener
#18 Nej han är inte kastrerad men blev kemiskt kastrerad för ca 10 dagar sedan.
Pumi, briard, bouvier eller riesenschnauzer! Rysk svart terrier finns också men förutom att de är superaktiva så verkar de inte alls lika aussien i skallen. Perro agua espanol, lagotto och schapendoes kan du också hitta superaktiva kullar/linjer av, men är det en aussie du var ute efter från början så tror jag att de 3 raserna blir "för lite" hund för dig.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Enda rasen med ordentliga arbetsmeriter i aveln som inte fäller är Riesenschnauzer.
Tass Josephine
Mudi tänker jag på direkt.
#22, Mudi fäller - tänkte du på Pumi :-) ? Inte lätt med namnen på de ungerska vallhundarna…
TS, Är det av allergiska skäl eller "bara tycke och smak" som du inte vill ha en fällande hund? När det gäller begreppet "superaktiv", är det även det där lilla på gränsen till nervös (hittar inte rätt ord just nu) som många vallraser har eller mer att hunden ska vara snabb samt vilja och orka att arbeta länge? Lite luddigt formulerat av mig, hoppas du förstår hur jag menar… Riesen har definitivt lika mycket kapacitet som en aussie men även om de är alerta så är de coolare, har inte samma "nerv" - på gott och ont, beroende på vad man vill ha i sin hund.
Kolla in Irish softcoated wheaten terrier, en allsidig LYCKLIG hund som inte fäller =)
Poil Long fäller inte vad jag fattat det som annat än vid borstning, tror absolut du borde kika på den :)
-

Skaffa en furminator och lägg om kosten så kan du bli av med större delen av problemet.
#26 Berger des Pyrénées? Jag har träffat en del och nog fick jag hår på kläderna, men inte så mycket som man skulle tro när man ser dem. Det stämmer nog att de inte fäller så mycket utom när de byter päls då. Den håriga ras jag träffat som verkar håra minst är Schapendoes. Men det är subjektivt, utgående från hur mycket hår som fastnat på mig. 😉
Den ras som påminner mest om aussie/bc, men inte fäller, tycker jag är pumi. Aktiva små hundar som gillar att jobba, ger ett intelligent intryck och även är rätt självständiga. Hade också tänkt föreslå berger des pyrénées a poil long för även jag hade för mig att de inte skulle fälla, men kan nog ha misstagit mig ;) Många har föreslagit riesen, och visst är de väldigt mycket hund men de har ju en helt annan mentalitet än vallhundarna.