Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4152 ggr
TildaDolly95
0

Min hund har ont!

Jag har en Chihuahuahane som har väldigt ont. Han har bajsat mindre än vad han brukar göra sen någon vecka, och igårnatt blev han väldigt dålig och andades stressat/kved. Åkte till veterinären på morgonen, och de trodde direkt att det handlade om bukspottkörteln, och tog massa prover. Han vätskades upp samt fick smärtstillande. Efter ca 3 timmar måsta vi åka tillbaks, då han började få mycket ont igen och vill knappt gå. Han har sedan en tid "kollat mot rumpan" ibland. Hos vet hade alla provsvar kommit tillbaks perfekt och de tyckte inte det var så farligt med hans allmäntillstånd. Han hade alltså inget problem med bukspottkörtel, njurar eller lever osv. De hittade att hans analsäckar var lite fyllda så dessa tömdes(var tydligen lite som byggs upp, troligen pga att han inte bajsat som han ska senaste tiden. kanske pga kylan. Han fick mer smärtstillande som skulle räcka 24h. Han har dock rätt ont nu igen, och kan inte slappna av. Han var pömsig i ca 2 h och kunde då vila lite. Vad tror ni detta kan vara? Kan analsäckarna vara så ömma efteråt?

AnnaKarin
3

Kollade de så att han inte är förstoppad eller har något främmande föremål i tarmen?

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[Lummer]
1

Hade en hund som vart trög i magen och vet sa att jag skulle hälla kallpressad rapsolja eller liknande på maten eller ge han smör.Det gick bra o magen kom igång. Detta var rätt länge sen så det kanske inte alls rekomenderas idag. Hade även en annan jycke som stal 500g smör och åt upp allt. Jippi tänkte jag men det hände ingenting……

TildaDolly95
0

De kollade magen och tyckte inte att han var förstoppad eller så :(

TildaDolly95
0

Och hjärtat slog bra , det glömde jag nämna

TildaDolly95
0

Kissar gör han bra, men vill dock inte bajsa (han har nog ine bajsat sen i förrgår) Antingen gör det ont i analsäckarna, eller ryggen eller så funderar man ju :/

TildaDolly95
0

Läste någonstans om diskbråck.. ska fråga vet. om det när vi kommer tillbaks imorgonbitti

VildaVittra
1

Det är inte så att det finns en löptik i närheten?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TildaDolly95
0

#7 nej han är kastrerad och bryr sig inte om tikar , önskar att det vore det :( tack för era svar!

TildaDolly95
0

Har gått runt med honom inomhus i koppel, för att han ska slappna av och inte kvida och flämta hela tiden. Försöker få honom att bajsa men utan resultat, han bara spänner sig, går och står konstigt. Att det är typ 20grader kallt ute hjälper ju inte direkt :(

VildaVittra
4

Inget ridhus ni kan åka till? Jag har hyrt sådana någon timma för att motionera och träna  rymmarhundar. 

Och min hanhund är också kastrerad, men han påverkas ändå av löptikar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TildaDolly95
0

Tyvärr inte tillgång till något ridhus , dock ar vi promenerat runt inomhus somsagt, och jag tror det fick honom att slappna av i kroppen, för nu halvsover han äntligen, och kvider inte. han har aldrig reagerat på löptikar förut, och man ser liksom i ögonen att han har väldigt ont :-( nu trots smärtstillande (24 timmars verkan)

TildaDolly95
0

Han skriker till när man lyfter honom också :-( det har han gjort sen kvällen innan vi åkte in på morgonen

kamiis
1

Vet inte om det är helt uteslutet med nå prostata problem med hanhundar som är kastrerad? :) men våran han hund (okastrerad) har haft förstorad prostata. han kunde inte bajsa då. I början innan det blev helt stopp på att få ur sig var bajset som hårda runda kulor som han fick kämpa ut för att prostatan låg och tryckte mot. Men som sagt det kanske är uteslutet då dom brukar rekommendera kastrering för att lindra sådana problem. Hoppas veterinären hittar nått ! 😊

hemul
1

Hade en hund när jag var liten som hade mycket problem med analsäckarna. Han blev bra så fort de tömts. Vet inte om det alltid är så.

Ny kontakt med veterinären?

TildaDolly95
2

Tack alla för eran hjälp!! Har varit hos vet i ca 2timmar på förmiddagen, efter ännu en natt helt utan sömn :( Där konstaterade dom att det troligen är en kombination av ömma analsäckar och att han även har ont i ryggen. Vi gjorde en röntgen, och där kunde dom se att det är ryggen inte riktigt var som den ska. Han fick två sprutor smärtstillande samt muskelavslappnande tabletter som även är antiinflammatorisk som han ska få morgon och kväll. Smärtstillande funkade knappt nu heller, dock så är han redan flera resor bättre pga de muskelavslappnande tabletterna!, dricker äntligen, och har kissat två gånger redan :D Han har dessutom kunnat sova, det har han inte gjort på 2 dagar :) Är såå glad, troligen kunde ryggproblemet hänga ihop med kylan, likaså att han håller sig från att bajsa = fyllda analsäckar. Nu håller vi tummarna att det fortsätter såhär bra :-D I värsta fall kan han ha diskbråck, men vi avvaktar och hoppas att det blir bra ned hjälp av medicinen samt strikt vila :)

[Lummer]
1

Så gott. Har tänkt på er sen igår. Önskar er det bästa 🌻

AnnaKarin
1

Skönt att ni fått reda på vad det är och att han har fått hjälp.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

TildaDolly95
0

Tack snälla ni underbara människor! :)