Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1114 ggr
poodlelicious
0

Dog defense spray

Någon som vet om den här sprayen är laglig att använda? Har förstått det som att den ska skapa obehag men inte skada. Om den ändå skulle orsaka någon skada skulle jag bli skadeståndsskyldig då?

taylor__lambert
1

j den är laglig, finns i flera djurbutiker. Den ska ju endast användas vid nödvärn så då kan du inte bli skadeståndsskyldig.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

poodlelicious
0

#1 Tänkte om man får en arg hundägare efter sig som hävdar att jag är ansvarig. Skitsamma. Tänker inte riskera vovvens hälsa bara för att något pucko tycker att deras hundar kan vara lösa.

taylor__lambert
2

#2 nä, det kan dom inte, den personen brister i första hand om tillsynslagen, sen att deras hund beter sig på ett sådant vis att du anser att den måste bort har du rätt att använda alla medel och där kommer nödvärns lagen in och stödjer dig. Självklart kan dom säga att dom tycker att du är ansvarig för att deras hund blivit skadad, men det är ju deras fel helt och hållet och du har ju bara skyddat dig och din egna hund och där har du lagen mer på din sida än deras. Iaf anser jag att det är på det sättet.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

hemul
0

Jag vet inget om den där sprayen, men vad som är nödvärn är en bedömningsfråga. Det räcker inte med att man själv anser att det är det.

russin
3

Den är laglig och jag kan upplysa om att det är stark menthol i den och inget skadligt.

hemul
2

Och etanol och propan och/eller(?) butan.
http://www.dogdefense.se/sprayen/

Det är lagligt att inneha den ja. Men jag kan nog tänka mig att det kommer att bli en del tvister om hysterska typer börjar spraya vilt omkring sig.

Det antyds ju lite försiktigt på sajten att man kan använda den mot våldtäktsmän också.

-Ursäkta damen, vad är klock… GAAAAH! 😛

LinaK
3

Tidigare när jag jobbade inom hemtjänsten på natten hade vi denna hos en vårdtagare med hund. Detta för att vissa i personalen var hundrädda och sen var väl inte hunden alltid pålitlig då den vaktade. Vet att den användes en gång mot den hunden med bra resultat :P blev ingen skada på hunden alls mer än att den backade.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

poodlelicious
1

#6 Tror att det gaser som används för själva sprayfunktionen.

poodlelicious
1

Hade för övrigt inte tänkt att spraya vilt omkring mig. Men det är folk som låter sina hundar springa lösa och attackera andra hundar här i området och jag vill inte behöva sparka eller slå i onödan.

hemul
0

Nej, det fattar jag ju. Men du undrade ju över ansvarsfrågan om något ändå skulle gå fel.

Det jag sa om hysteriska typer syftade så klart inte på dig. Menar bara att mindre balanserade människor säkert kommer att beväpna sig med sprayen.