Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6700 ggr
Dumpuck
0

Knöl i nacken

Har för ca. en vecka sedan hittat en knöl i nacken på vår hund - rottis på snart 2 år. Eller rättare sagt så är väl klump en bättre beskrivning? 
Det är ingen typisk knöl utan känns mer som en oregelbunden klump, den är varken hård eller mjuk, sitter fast i huden och är mycket svår att upptäcka.
Den är ca. 5cm lång och 2-3cm bred, oregelbunden. Inga tydliga kanter alls, inte heller rundad. Känns ungefär som om att han skulle ha ett-två extra hudlager där den sitter som tunnas ut, har känt många knölar/klumpar genom åren med djur och detta är ingen typisk cancerknöl men heller ingen typisk fettknöl. Därav min fråga här. 

Den sitter i nederkant av nacken, precis framför och mellan skulderbladen vilket också är en av anledningarna till att den är svår att upptäcka. Går inte att känna när han står, bara när han sitter med lite hängande huvud eller när han ligger rakt på sidan. Syns inte utan bara känns. 

Något hum om vad det kan vara?

Har valt att avvakta med veterinär, men veterinär kommer att kontaktas inom snar framtid såvida den inte försvinner.

Lona
0

Har han vaccinerats nyligen? Det kan ge knölar/klumpar ett tag efteråt. Sen KAN det vara id-chipet som blivit inkapslat, ren spekulation från min sida för jag har ingen aning om hur det känns, bara att det kan hända. Såvida han är pigg och glad, äter, dricker, kissar och bajsar normalt så hade jag avvaktat ett par veckor. Är knölen fortfarande kvar då så hade jag sökt veterinär. Om den växer, hunden blir besvärad av den eller om det kommer fler så hade jag gått till vetten tidigare.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Dumpuck
0

#1 Ingen vaccination har gjorts, chipet kollades i oktober i samband med MH och då hade det "ramlat ner" på hans högra sida och inte alls i närheten av detta ställe. Men en bra tanke, faktiskt inte tänkt på det! Har dock aldrig hört om chip som vandrat uppåt igen efter att det åkt ner på någon sida av hunden?

Pigg och glad, inte allmänpåverkad. 
Veterinär kommer att uppsökas om den förvärras eller fortfarande är kvar efter några veckor.

Lona
0

Neeej, uppåt har jag inte heller hört att det skulle vandra även om det förmodligen inte är omöjligt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

russin
0

Jag skulle få en veterinär att kika på det, för knölar kan vara otrevliga saker om man har otur - bättre då få besked snabbt och kan göra något åt det. är det en ofarlig sak, så är det ju bara en bonus 🙂 Vad gäller tumörer så finns så många olika, så det går inte att känna på en knöl för att utesluta en sådan.