hund utomlands
Lyssnade precis på vår bästa vän: att resa med hund avsnittet och fick då lite funderingar 🙂
Är de någon här som har tagit med sig sin hund utanför Sverige och har lust att berätta lite?
hur reste ni, bodde ni på hotell och hur gick de? om man behövde lämna hunden någon gång, hur hantera ni då de?,
vad var likheter och skillnader mellan att ha hund i Sverige och vad man skulle tänka på i de landet, fanns där gatuhundar och hur hanterades de? hur var de landets "hundvett" helt enkelt :P
Tycker också de är intressant att höra hur olika länder ser på att tex ta med hunden in på affärer och restauranger, i lokaltrafiken? Berätta de ni kommer på helt enkelt 😃
Inte direkt heeelt utomlands, men tog min hund till Åland och har haft honom i Finland också. Åkte båt så det var enkelt. Bodde på hotell, mycket fint sådant, gick att lämna honom kortare stund men hundar är mycket mer välkomna in i affärer, restauranger och dylikt i Finland än i Sverige så vi hade med oss honom nästan överallt.
Vi har planer på att ta med oss honom till typ UK eller Frankrike, meeen än så länge är det bara tankar.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Jag har bilat 2 gånger till Spanien med min tösabit. booking.com är underbart verktyg då man kan se om hotellen välkomnar hundar eller ej. I Tyskland är det i stort sett inte ett problem att hitta trevliga hotell som tar emot hundar. I Frankrike och Spanien är det lite svårare. Speciellt att hitta bra ställen där man kan gå ut och gå med hunden. Vår hund är tyst när vi lämnar hennes så det var i princip inga problem alls att lämna henne en stund på rummet medans vi åt. Vi var dock aldrig borta några längre stunder. Väl i Spanien har vi hyrt en lägenhet.
I Spanien finns det en super super irriterande sak. INGEN tar upp hundskit och en stor majoritet av hundarna skiter mitt på gången. Nästan alla har sina hundar lösa oberoende på om de kommer på inkallning eller ej. En del spanjorer släpper ut sina hundar helt själv. Har dock inte mött en enda aggressiv hund, utan hundarna är mycket trevliga och säkra i sitt ''hundspråk''.
Något som är hemskt är att här i Spanien säljs hundar i affärer. Tänk dig en liten 8 veckors valp sittandes i en stor 1x1m ungefär glas ''bur'' alldeles själv. Har den tur kanske den har en hundkoja att ligga i. Det hugger till i magen när man ser dem. Spanien har också ett stort problem med att folk överger sina hundar. När de tröttnar på sina hundar lämnar de antingen in dem på ett shelter, som dödar hundarna efter ett tag om ingen organisation som tar han om hundar tar hand om den eller om de inte blir adopterade inom en viss tidsram. Många hundar släpper helt enkelt ut hundarna en bit från hemmet, många gånger vid motorvägar. Detta öde drabbas främst hundar av jakttyper när jaktsäsongen är över och de inte lyckats ''prestera'' tillräckligt bra. Galgos (en greyhoundliknande ras) och Podengos finns det ett enormt överflöd av.