"Apatisk" hund
Jag har en vän som har en hund på snart 2 år. Det är en labrador/bordercollie blandis och hon har alltid varit världens gladaste och knasigaste hund! Men nu har dom fått bebis (som nu är ca 3 månader) och hunden har börjat sitta inne i deras sovrum och stirra in i väggen. Om dom går dit med bebisen så vill hon inte ens titta på den.
Hunden är dock glad och busig när dom är ute med henne men så fort dom kommer in igen så rusar hon in i sovrummet och sitter där igen. Kommer inte när dom ropar på henne och har svansen mellan benen.
Äter som hon ska och är som sagt glad som vanligt när dom är ute med henne.
Någon här som har varit med om något liknande.
Kan tillägga att hunden har bott hos mig och min sambo i ca en månad när bebisen var nyfödd och då var hon jätte glad och lycklig.
Har hon fått bekanta sig ordentligt med bebisen?
Njae dom har varit ganska hårda med att hon inte får gå för nära och hålt bort bäbisen när hunden kommit för nära, så kan tänka mig att det kan ha lite med det att göra..
Brukar de vara så hårda mot henne?
#2 Då hade jag reagerat exakt som hunden. Be dom tänka sig in i det. Dom levde lyckliga i sin familj, all uppmärksamhet gick åt dom. Helt plötsligt flyttar man en månad till väldigt roliga människor, skitkul ju! Sen när man kommer hem, är det en varelse som tar all uppmärksamhet. Dessutom, så fort dom kommer nära varelsen, så blir dom utskällda. Då hade dom nog också hållt sig undan och blivit deppiga.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hårda är väl kanske fel ord men hon har inte fått vara nära bebisen så mycket 😐
Tror som #4
De måste låta henne lära känna bebisen som en ny medlem i deras flock!
Som sagt. Hundar är väldiga flockdjur, mycket mer än vi. Tänk då att bli bortstött så, ovh inte veta varför.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja dom har börjat uppmuntra henne till att hälsa på bebis nu och berömmer när hon är nära och luktar och slickar. Får hoppas att det hjälper!
#8 låter bra det! 🙂
När en liten kommer till världen blir det en stor omställning för alla i familjen
- både tvåbenta och fyrtassade. 🤪
// Harley