Nyårsafton-valp
Hej! Vi har en valp/unghund som snart ska få fira sin första nyårsafton. Hur rekommenderar ni att man ska göra? Sätta på musik eller bara vara ett lugnt stöd? Vi vet inte hur han kommer reagera, men vi har "övat" med höga ljud för att förbereda och det har gått bra! Vi bor mitt i Stockholm, dvs. mycket raketer.. Hur brukar hundar reagera? Man har ju hört så många skräckhistorier. Han är en 10 mmånaders (kastrerad) bichon havanais.
Reagera inte på smällfet och trösta inte hunden om den blir orolig. Då visar du att det är något att vara rädd för. Sätt gärna på musik.
När Roxy var valp, drog vi bara för med rullgardinerna och betedde oss som vanligt :) Hon bryr sig inte om raketerna, samma med Lillan, och tror att det beror på just detta att vi inte gör någon grej av det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ner med persiennerna, på med musik på lagom volym (inte för högt och inte för lågt), var som vanligt och var inte nervös själv - det kan smitta av sig. Det jag tycker många gör fel är att dom går runt och är nervösa för hur hunden ska reagera och fjåsar med den, ger den extra god mat o.s.v. klart hunden märker att det är något på gång då och jagar upp sig, så var som vanligt bara så brukar det gå bra. :)
Jag har också valp/unghund (snart 6 mån) och bor i Sthlm. Såhär kommer vi göra: Långpromenad på morgonen, därefter vila och lite trickträning. På eftermiddagen/tidig kväll kommer vi ta bilen till ett motionsspår där det lär vara lugnt och gå en längre rastningsrunda. Därefter kommer persienner vara nere, jag kommer ha en extra filt i fönstret för att dämpa ljudet och hundarna kommer ha fått äta grisknorr och lite annan "jobbig" mat till kvällsmat. Jag kommer sedan ha en skål godis till mig själv, musik på något högre volym än vanligt och så bäddar vi ner oss i sängen där jag kan spela spel på min iPad :p Så har vi gjort flera år i rad nu och det bruka gå utmärkt. Är dessutom noga med att inte släppa hundarna lösa där det kan smälla, ha massor av reflexer på samt rymningssäkra selar. Då minimeras risken att de kommer lösa OM någon idiot smäller fyrverkerier mot oss när vi är ute på kort rastning precis utanför dörren.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Min hund var 5 månader sitt första nyår, jag var hemma med henne och hade tvn och musik på osv, sen fick hon nått extra roligt/gott vid 12-slaget :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Och sen lite aktivering på dagen så hon skulle vara lite extra trött till kvällen :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
När jag fick min tik för 5år sedan och hon var en liten valp, så gjorde jag ingenting åt att det smällde. Däremot reagerade hon inte alls s¨å jag höll i henne i famnen medans vi kollade ut på allt pangande igenom fönstret.
Jag har aldrig gjort något annat än att totalt ignorera smällarna. För inget ska vara annorlunda än annars, så brukar du exempelvis sitta vid datorn på kvällarna, sitt vid den och stirra rakt in i skärmen. Har sett valpen i ögonvrån lyfta på huvudet och tita på mig, men eftersom jag utstrålar "Inget konstigt alls att reagera på", så lägger den ned huvudet igen.
Det är just det annorlunda beteendet som får många hundar att reagera, så dra inte för osv om du inte brukar göra det.
Har aldrig fått en smällarrädd hund någonsin och har ändå haft en hel del hundar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag brukar träna på fm, förra året både spårade och apporterade vi för att de skulle vara ordentligt trötta. Sen har vi en vanlig tv-kväll hemma och försöker vara ute så lite och kort som möjligt och kissa strategiskt för att slippa springa ut runt midnatt. Var lugn själv så kommer det gå bra. :)
När min hund var valp drog jag upp gardinerna och visade smällarna och började busa med honom, han bryr sig ingenting och vi kan gå ute också när det smäller.
Mina tips är att planera promenaderna väl, så ni slipper gå ut när det börjar smälla (brukar vara redan vid 22 i värsta fall. Sen är lite lugn musik eller tv alltid ett bra sätt att dämpa smällarna och såklart, gör ingen "en grej av det".
#8 - det kan hända ändå. Jag har haft en raketrädd hund av dom typ 15 jag haft under mitt liv. inget var annorlunda för henne jämfört med övriga hundar. En valp skulle jag ändå försöka dämpa ljudet lite för om det går och jag drar alltid för persiennerna för att dämpa lite ljus här - det är alltid rena världskriget här och även om mina hundar inte är rädda, så vill jag att det ska förbli så. Att dra för persiennerna är dock inget konstigt, då jag gör det ibland ändå.
Tack så mycket för alla bra svar! :) Jag tar en långpromenad på morgonen och sen tar vi det bara lugnt hemma. Det borde gå bra.
Det kommer det! :-) Lycka till.
Nyårsafton gick sååå bra! Vi tog en långpromenad på morgonen och sedan lite kortare promenader mitt på dagen. Vid 8-9 tiden somnade han och sov hela kvällen och natten. Inga problem här inte :)
Vad skönt :)
Det gick bra här med. Vi gick och la oss typ vid 23-tiden och jag låg och spelade på mobilen (gick ju liksom ändå inte att sova med typ krig utanför). Dom vuxna hundarna sussade som vanligt tills det brakade loss ordentligt - då lyfte dom lite på skallen och lyssnade tills dom kunde somna om igen. Valpen tyckte det blev lite läskigt först när det brakade loss precis utanför min sovrumsvägg och gick runt och pep lite - men det tog bara några få minuter tills hon insåg att det blev inte värre än ett jäkla liv och inget farligt hände, så då la hon sig ner igen och slappnade av och efter en kvart så sov hon igen 🙂
Jag är glad för detta, då det är otroligt lyhört ut där jag bor och folk skjuter precis utanför - det går inte ens att höra sina egna tankar när dom är igång som värst 🤐
#17 Vad skönt att det fick bra! :)