Egen hundmat!
Ni som lagar egen mat till era hundar, vad brukar ni laga?
Just nu kör jag 50/50 med kött och ris-morot-spenat och lite olivolja och persilja, vilket går hem hos min vovve för tillfället, men hon tröttnar så himla snabbt på att få samma sorts mat och vill gärna ha ombyte ganska ofta så hade varit fint med lite inspiration!
Kolla in på BARF i fokus, där finns massor med kunskap i ämnet :)
Blandar olika sorters kött, inälvor och kalciumkällor. Eftersom jag ger allt rått så ser jag det inte som att jag "lagar mat" till hundarna.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag blandar rått kött av olika slag. Oftast kör jag nöt en dag och lamm nästa och emellanåt lite gris och kyckling. Blanda i lite kokta grönsaker eller uppblötta Olewo-morötter. Ibland inget alls. Använder Standardts vitaminer och benmjöl. Mindre benmjöl dom dagar dom får köttben.
Tänk på att "hemmagjord" hundmat måste ha rätt proportioner av lever, kött, kalcium. Det är inte bara att blanda hur som helst, som det kan låta i den här tråden.
Så noga tror jag faktiskt inte att det är bara de får i sig lite lever och kalk och sånt då och då. VI klarar oss ju själva utan uträkningar och det gjorde hundar också förr.
Det får stå för dig i så fall #5.
Det räcker alltså inte att de får lever och kalk "då och då"! En viss % MÅSTE de ha, för att säkerställa så att det inte blir några allvarliga brister som ex. retinolbrist kan ge eller kalkbrist…. Eller riskera förgiftning vid överdosering av retinol….
Ja vem skulle det annars stå för? 🙂
*Tar fram popcorn*
Tass Josephine
Ha ha! Närå, vi ska inte bråka. Jag menar bara att så länge man håller sig någotsånär till den sammansättning på kosten som är lämplig för hunden så tror jag det är OK. Precis som det är för oss och som det var för hundar förr. Det blir lite överdrivet när man ska räkna på någon procent när hur mycket hunden, eller man själv, behöver av olika födoämnen, eller makronutrienter som är vanligare på människosidan.
Dessutom är väl juryn ute beträffande vad som är en optimal kost för både hundar och människor, så det blir ju ändå ett lite av ett lotteri. Tro kan man göra, men vet, det gör nog ingen.
Jag tror ju egen mat slår industrijunk med hästlängder, både för oss och för hundarna. Visst, torrfodret innehåller allt hunden behöver om man ska tro reklamen. Gör det säkert vad gäller mineraler och vitaminer, men från billigast möjliga källa givetvis. Syntetiska vitaminer, som "berikningen" säkerligen består av, är mycket omdiskuterat. Det kan vara så att de gör mer skada än nytta i vissa fall. Det är också stor skillnad på att få få i sig ett renodlat näringsämne från piller eller berikad mat och äta det i sin naturliga förpackning, ihop med andra ämnen som kanske spelar stor roll för hur det tas upp och fungerar i kroppen. Dessutom lär torrfodret för det mesta innehålla en massa kräp som hunden INTE behöver och det är inte bra det heller.
Så för mig blir det lite fel när man inte törs ge riktig mat istället för torrfoder. Som om vi skulle föda upp våra barn på Ekströms frystorkade för att vi är osäkra på om de får i sig näring i rätt proportioner om vi ger dem hemlagat från råvaror.
Kom på att det är ju det det flesta gör. Fast det är Sempers välling och Findus barnmatsburkar.🤫
Fast du kan inte jämföra människor med hundar, inte på något sätt. Vi har inte helt enkelt samma behov och vi äter heller inte samma sak.
Och jo, det är viktigt för hunden att få i sig rätt mängd av vissa saker och det finns folk som vet det och inte bara tror. Bla genom forskning.
Som jag nämnt ovan så behöver en hund en viss mängd retinol (A-vitamin) och det är direkt skadligt att både överdosera och underdosera det så ja, man behöver gå efter en viss %, beronde på vilken lever man ger hunden till och med. Och det är absolut inget man heller kan ge "då och då" eller hoppa över för att man inte själv gillar det.
Den behöver också rätt balans mellan kalcium och fosfor så ja, även här behöver man ge rätt mängd.
Och till sist så behöver man ge flera olika sorter av kött och delar för att olika djur innehåller olika näringsämnen som är viktiga för hunden (eller katten) och för att säkerställa så att det inte blir några allvarliga brister så behövs verkligen variationen.
Följer man Barf konceptet så kan man vara säker på att hunden får i sig de näringsämnen som den såväl behöver. Men laborerar man själv och ger som man tycker, ja, då kan det bli riktigt synd om hunden i det långa loppet.
Tänk på att brister syns inte på en gång. Det kan ta månader och ja, ibland år innan det verkligen märks. Den hund som mår bra idag - kanske inte gör det om något år.

Sen ska man också tänka på att hundar inte på samma sätt kan tala om huruvida den känner sig slö eller risig. Jag var själv iväg och tog lite prover eftersom jag kände att något inte riktigt stod rätt till, hade lite brister vilket var lätt åtgärdat men utåt sätt märktes det inte på mig. Naturligtvis behöver man inte beräkna in i minsta detalj och med barf ser man ju till helheten, hunden behöver inte få i sig allt varje dag men över tid är det viktigt att den får det den behöver.
Riktig mat är så klart bättre än livsmedelsindustrins foder. Min vovve älskar kyckling och annan fågel. Givetvis får den förutom det jag lagar till rått kött av olika slag och massor av tuggisar för tänder och välbehag.
#11 Det kan man visst det. Man kan jämföra men inte jämställa. Jag sa inte att hundar ska ha kost som är likadant sammansatt som vår. Det jag sa, eller försökte säga, är att de flesta människor klarar sig fint utan att man räknar på grammet hur mycket man får i sig av olika saker. Det tror jag funkar för hundar också. Men vi äter givetvis olika sammansatt kost. Även om min kost ligger ganska nära hundmat ibland… 🤫
#14 Exakt på grammet tror jag få Barfare med erfarenhet räknar, förutom att man är noga med just levern då man kan både över och underdosera det och det är skadligt åt båda hållen. Så det har du nog fått lite bakom foten. Att man anger exakta gram när man gör ett "recept" handlar mer om att hjälpa de som är nybörjare.
Jag kommenterade bara vad vi pratat om i den här tråden.