Sjuk hund?
Min hund verkar vara "under the weather" idag. Ja, jag oroar mig för om hon är sjuk.
Hon vill inte äta, vill inte röra på sig, just nu sitter hon med huvudet nedböjt och ser ut att sova sittande. Jag kollade tempen, men hon har ingen feber i alla fall. Hon ser allmänt letargisk ut.
Undrar om hon ätit nåt som fastnat i tarmen. Vad är symtomen på sånt?
Se till att hon får i sig vatten. Mat klarar de sig utan ett dygn men vatten är viktigt.
Om du är orolig så åk in till vetten.
Har hon spytt eller bajsat idag?
Min lilla valp hade fått i sig någonting olämpligt och var jättehängig. Hade diarré och när jag hjälpte honom att dricka så spydde han. Då åkte jag in akut. Det var ingenting som satt fast men han hade fått någonting i sig som inte var bra.
De behöll honom under natten och gjorde prover och gav honom dropp.
När jag hämtade honom dagen efter så var han som en ny hund.
När jag skulle hämta honom satt en annan hund i väntrummet som också var loj och vägrade äta. Dom trodde att någonting hade fastnad och hunden hade inte heller någon aptit.
Så det går att gissa, men om du är orolig så ring till vetten och fråga vad de tycker. Oftast så ger de även bra råd på telefon :)
EDIT då jag tryckte skicka lite för fort.
#1: inga kräkningar, men hon har kissat och bajsat idag.
#2 har hon bajsat lär det inte vara något som fastnat. Har hon ont någonstans?
Medarbetare på Skor iFokus
#3: det vet jag inte - men det är ju möjligt när hon helst håller sig i stillhet.
Eftersom allmänntillståndet är ändrat är det veterinär när dom gäller. Tänk på att det kommer massa helger nu.
#5: Jag sitter just nu i telefonkö till djursjukhuset.
#5 Vi håller tummar och tassar för er!
#7: tack.
Jahapp. Nu åker vi in akut, de sa att de har jättelånga köer och i värsta fall får vi sitta där till i kväll innan vi får komma in. Men sämst går först…
#9 Vi håller tummar och tassar för er!
Uppdatera oss gärna när tid och möjlighet finns.
// Harley
Bra att ni åker till. Veterinären :) har du otur så har hon livmoderinflammation och då behövs veterinärhjälp för att hon ska klara sig. Hoppas allt går bra för er!
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Lycka till! Angående storhelger så är det ibland mindre folk än man tror eftersom så många avvaktar. Jag var inne på midsommarnatten med Nikka - inte ett enda akutfall förutom oss under de timmarna vi spenderade där! Då tror jag faktiskt att det är värre före och efter, som idag med andra ord… Julen är ju dessutom lite lurig. Uppdatera oss gärna hur det går <3 !
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jaha, nu sitter vi i väntrummet. Sköterskan sa att det kan ta allt mellan 1 och 5 timmar att få komma in.
Hoppas det går bra med henne! Jag satt inne på djursjukhuset i Jönköping i flera timmar med min katt. Hon var så dålig så att hon inte klarade sig :( efter några dagar som inlagd fick hon somna in.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Åh vad trist med att hon är sjuk :/ Hoppas ni får komma in snart och att det går bra. Jag gissar på att det är magont eller något med magen, men det är en vild gissning. Styrkekramar 🌺
14, ❤️
Ja, vilken skitdag det här var då… jag har suttit 3,5 timme i väntrummet med hunden. Har gått ut med henne ett par gånger, andra gången bajsade hon. Sen kom husse med lite hundmat (som hon ratat i morse). Men nu gick det ner med en jädra fart. Sen fick hon hälsa lite på ett par andra hundar och då var hon plötsligt jättepigg. Så då bestämde sambon och jag att nu kan vi åka hem.
Ja, där gick det åt en massa tid till spillo, men bättre åka dit en gång i onödan.
Va skönt att hon verkar ha piggnat på sig! Väntan när man dessutom är orolig är inte kul. Och precis, hellre en gång för mycket än en för lite.

Vår veterinär gillar mig jättemycket. Hon vet att jag alltid kommer in akut med en frisk hund :D Senast så hon att det är rätt ovanligt. Oftast åker folk in på tok för sent vilket gjorde mig ledsen att höra.
>>>Malum domesticum<<<
Idag är hon sitt vanliga jag. Skönt, jag blev riktigt orolig igår. Ett tag såg hon så eländig ut att jag trodde att hon skulle försvinna bort… och när hon vägrar att äta är det verkligen nåt fel.
Nu är vi back to business igen. 🙂
#19 Härligt att höra! 👍
// Harley
Skönt att det gick bra med henne!
Vad skönt att hon mår bättre!
Skönt o höra.
#19 Tänker ni inte försöka ta reda på vad som hände? Det var ju allvarligt.
#24: nej.
#25 Väldigt märkligt enligt mig. Du var rädd för hennes liv men bryr dig inte om att ta reda på felet? Hur tänker du?
#26: säger du det. Jahapp..
Det behöver faktiskt inte vara något fel. Hon kan likaväl haft gaser i magen som gjorde ont…
Skönt att det gick bra TS!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#28: Hera vet ju alltid bäst. Hon bokar säkert tid hos läkaren efter att hon blivit frisk också. Bara för lusten att få belasta sjukvården i onödan och få betala lite extra för inget.
Jag går definitivt till läkare om jag varit så dålig att jag varit orolig för livet ja. Självklart!
Precis som jag hade gått till veterinär om min hund varit så akut dålig att jag var orolig för dens liv. Finns inget alternativ för mig. Det betyder inte att jag vet bäst. Det betyder att jag bryr mig om mitt liv och mina djurs liv så mycket.
#28 Något var ju garanterat fel. Gaser i magen säger du. Och om det inte var det? Har för övrigt aldrig hört talas om att allmänntillståndet på en hund förändras så kraftigt för gaser. Men varför chansa? Nästa gång kanske hunden dör för att det inte utreddes och hade kunnat förhindras.
Jaja. Som vanligt är det inte hundens ägare som vet bäst, utan utomstående människor som aldrig ens sett hunden.
Det finns väl nästan ingen chans att hitta felet efteråt!? Konstig åsikt! Aa.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
#32 Beror helt på vad det berodde på. Många sjukdomar går att finna även efter att hunden verkar frisk. Så nej, logisk åsikt menar du nog :)
Det jag finner ytterst märkligt är denna motvilja till att försöka finna felet på en hund som varit väldigt sjuk. Förstår inte hur ni tänker alls.
Hunden var hängig under några timmar. Inte feber osv. Allvarligt sjuk? Nja…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#34 Läs #19. Tolkar du Verkligen det som "hängig"? Åker du in akut med en " hängig" hund?
Jag har gedigen erfarenhet av hundar och veterinärvård samt akut sjukvård. Var uppfödare av dvärghundsras under tjugo är med stort utbyte i England och Holland , så jag står för mina åsikter. Men tycker fortfarande att det är ett konstigt sätt att se på sjukdom hos hund. När nu hunden blev frisk utan åtgärd är det ju underbart och inget att gräva ner sig i. Bara att glädjas över. Aa.
Oscar Wilde.
#36 Bara att konstatera att vi är oense.
Jag har själv varit med om att en till synes frisk hund var dödssjuk. Detta uppdagades eftersom hunden ändå togs till veterinär och man kunde rädda hundens liv genom operation.
Med din erfarenhet borde du ha sett detta många gånger.
Min pojkman var riktigt, riktigt sjuk en gång och ringde tillslut 112. När de kom blev han piggare, men de tog med honom ändå. Han hade matförgiftning och var påväg att svimma av vätskebristen (han orkade inte stå och ta sig för att hämta vätskeersättning). Ville bara inflika ett fall där det hänt (dock människa, men ändå) Eller vår hund som spydde och hade diarré så det kom blod. När vi kom till djursjukhuset med henne var hon glad och frisk, men de gav henne ändå dropp och la in henne. Nu visade det inget, men hon blev i alla fall inte sämre hemma Säger inte att det äe fallet med TS hund, men bara att det händer
Oense? Vi har olika åsikter helt enkelt. Respekterar dina åsikter men jag vill åxå respekteras för mina! Vad jag reagerade mot var ditt angrepp på en annan hundägare, "ansvarslöst" tror jag du sa. Jag tycker det var omoget och respektlöst mot denne. Vet av erfarenhet att det är mkt svårt att säga efteråt vad som var fel några dagar tidigare. Jag ville säga att jag har kunskap nog att stå för mina åsikter, men har inget intresse alls av att lägga mig i dina egna upplevelser Det du refererar till hör till undantagen som är mot svårt att förutse. Man kan jämföra med människor som får smittsam hjärnhinneinflammation, Där man kan dö inom några timmar efter insjuknandet. Och visst är det farligt att leva! Man kan faktiskt dö!
Oscar Wilde.
Hoppas hon mår bra nu! Gör hon det?
#40: Ja, hon mår alldeles utmärkt. Framgår inte det av tråden?
#41 Jo, men tänkte så att hon var fortsatt pigg🙂
#39 Vilket inlägg skriver jag att någon är "ansvarslös"? Anklagar du mig för att ha skrivit det så hänvisa till vilket inlägg också.
Ja, vi är oense. Det är det det heter då man har helt olika åsikter och man inte håller med varandra.
Och du har fel. Det jag refererar till hör inte till undantag. Varken för hundar eller människor.
Jag tror mer på att det var magont det har vi haft på ena hunden och hon får det än idag ibland. Det som hjälper är att man håller strikt i vad man ger dom sist vart hon dålig av torkad nötlunga.
#43 Oj oj oj då du ska visst alltid ha rätt! Kan du någon gång respektera andra människors åsikter eller uttalanden? Jag önskar att man här på I FOKUS oftare kunde använda en trevligare ton i sina inlägg, vänlighet är mycket värdefullt i en diskussion liksom respekt för vad andra säger. Beklagar, men jag tycker faktiskt så! Jo jag hade fel beträffande ditt ordval! Nöjd? Lämnar härmed denna diskussion.
Oscar Wilde.
#45 Att konstatera att man är oense är väl ändå att respektera.
Att jag sedan påpekar att det inte är undantag är väl lika rätt att skriva som när du påstår motsatsen?
Dags att sluta anfalla mig utan anledning .
#46 Du bryr dig om djur mer än de flesta och det är toppen. Men ärligt talat, du blir väldigt fort skarp i tonen när du svarar djurägare som inte agerar precis så som du tycker man ska. Om du upplever att folk "anfaller" dig är det nog oftast för att de känner att de blivit "anfallna" först - eller åtminstone oförtjänt påhoppade för att vara slarviga djurägare.
#47 Visa gärna var jag varit skarp i tonen i tråden.
Om min hund hade varit sjuk, så pass sjuk att jag befarar för hans liv. Så hade jag åkt in till veterinären och kollat allt basic även om han skulle friskna till innan vi fick komma in. Det skadar verkligen inte att ta med sin hund på ett veterinärbesök i onödan, snarare tvärtom. Det kan skada hunden att ta med den till veterinären en gång för lite.
Men hey, det kan bara stå för mig.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
#48 Jag tänker t ex på #24 och #26 där du ställer korthuggna frågor på ett sätt som kan uppfattas som bryskt och ifrågasättande.
Mycket riktigt blir några inkl TS provocerade och svarar vresigt. Du å din sida går också går i försvar och skriver saker som - hur man än vänder och vrider på orden - går ut på att du inte tycker de gör/gjort allt de borde som hundägare.
Och så får man ännu en tråd i ett djurforum där folk mest munhuggs fast alla egentligen vill djurens bästa och några till slut ledsnar och lämnar tråden. Det är det jag reagerar mot.
Alla har olika sätt att uttrycka sig och en del, som du Hera, har lite starkare åsikter och tuffare diskussionsstil än andra. Det vore trist om alla var lika och tyckte likadant. Men ändå… jag håller fast vid att på såna här sajter där människor söker stöd och hjälp om sina djur lönar det sig att försöka formulera sig så vänligt man kan eftersom det så lätt blir missförstånd och sårade känslor annars.
Tror tex responsen blivit en helt annan om #24 formulerats något åt det här hållet:
"Skönt att din hund mår bra igen, men om jag vore du skulle jag ändå låta en veterinär kolla upp henne för säkerhets skull. Jag har nämligen varit med om att --"
#50 om man ser till alla svar Hera fick är det föga förvånande om hon nu skulle blivit irriterad. Jag blev irriterad och svaren var inte ens riktade till mig! De två första svaren hon skrev tyckte jag bara var normala svar, men då verkar TS ha blivit sur. De där svaren tyckte jag var vanliga svar man får på forum. Varför skriva något man inte menar med rädsla om att någon annan ska bli arg? Det är svårt att tolka uttryck över internet och man måste därför vara öppen för sinnesstämningen hos författaren till inlägget Men om vi ska vara sånna gillar jag verkligen inte tonen hos #25 #27 #29 (speciellt inte #29, det var väldigt otrevligt faktiskt) #31 #39 #45 #47 och ska man verkligen vara petig så kan #50 också uppfattas som arg/negativ
Men vad är detta? Tråden handlar om min hund som var sjuk men som sedan tillfrisknade. Nu har den gått över i nån slags språkkritisk tråd riktad mot några enskilda personer. Nu får ni väl ändå skämmas och ge er! Och jo, hunden mår fortfarande finfint.
Jag började följa tråden för jag var intresserad av hur det gick för din hund. Sen var det vissa saker jag reagerade på… ber om ursäkt att jag bidrog till att göra tråden OT.
Är glad att höra att hon fortfarande mår bra, det är huvudsaken!
Nu tycker jag vi kan släppa detta med vem som är otrevlig eller inte. Huvudsaken är ju att trådskaparens hund blev pigg igen, och den verkar ju som sagt pigg nu och TS kommer säkerligen hålla koll på allmäntillståndet. Alla är vi olika som hundägaren men tror ändå i slutändan vi alla har samma mål med våra hundar; att dom ska må bra.
Så nu kan vi sluta gå utanför ämnet.