Valpen vill inte!
Hej, min papillonvalp som jag fått hem för några dagar sen är väldigt pipig när vi går ut och rastar/promenerar med honom! Han är väldigt duktig på att gå lös på gården och krånglar inte alls! Men när vi sätter på kopplet blir han direkt stillastående/sittande/liggande och bara piper och skakar. Även när vi går med honom piper han (han piper medans han springer och går i kopplet) Jag brukar bära upp honom efter en bit när han slutar pipa (i nödlägen oftast), och efter ett tag börjar han pipa och skaka i min famn också… Vi bor inne i stan så det går människor runt omkring (inte alls många, försöker gå där det är tomt) så när dom ser honom sitta och pipa tycker ju dom jättesynd om honom och det vill jag inte eftersom han inte ska få någon uppmärksamhet när han piper! (Vågar inte ha honom lös, bara på gården där det inte går att springa ut och det kommer sällan människor) Hur ska jag göra för att få honom att sluta pipa? Eller kommer det växa bort med tiden, han är bara 9 veckor (går ju såklart inte långpromenader med honom, ca 15 min) Min metod är att ha kopplet sträckt och inte kolla och inte kalla på honom, bara fortsätta som om jag inte märker honom, om det inte funkar är jag tvungen att sätta mig på huk o kalla på honom…. Vill verkligen ha bra svar då jag är orolig om detta kommer påverka honom när han blir större, att han inte vill gå i koppel osv.. Tack på förhand…
Min dobermann var likadan i den åldern, gör ingen stor grej av det.
Gå mer med koppel, och undvik inte människor.. Tvärt om.
Och glöm inte att han bara är en liten bebis.. Det blir bättre. 😉
Jag tycker 15min promenader är väldigt långt för en valp på 9 veckor jag har endast gått 10 min koppelpromenader med min valp som är snart 11 veckor, och då går vi där ingen annan hund har gått eftersom att han inte är vaccinerad ännu. Finns det ingen skog i närheten som han kan springa lös i?
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#2 är ute 15 minuter för att den mesta av tiden sitter han bara och gnäller, men ska kanske gå lite kortare så han inte tröttnar och blir alltför ledsen.. När jag sätter mig på huk eller stannar lite så klättrar han upp och vill att jag ska bära honom… Men jag bara går vidare då, gör jag rätt?
Promenaderna ska ju vara roliga. Prata med honom med en glad röst beröm honom så fort han går även fast det bara är några få steg. Träna att ha på kopplet där inne där han känner sig trygg. Vad använder ni för koppel sele/halsband?
Om du vill ha tips på en bra hundbok så skulle jag reckommendera kontaktkontraktet :)
#1 han springer fram till alla människor som går förbi nära, eller han försöker iallafall…och vissa stannar och hälsar vilket jag inte vill eftersom jag vill inte att det ska bli en vana för honom! Men kanske vore bra att träna honom bland mer folk så jag kan sätta regler så han förstår bättre? ;p
börja smått, all tid utanför tomten är bra hur lite det än må vara. Beröm massor och ta gärna med en leksak om/när han är mottaglig för lek. Förläng promenaderna successivt tills han känner sig trygg.😊
#8 han är helt trygg på gården, men när vi kommer utanför så börjar han skaka.. När jag kommer in i trapphuset brukar jag släppa ner honom i kopplet och då springer han mot dörren vid gården! Igentligen får man inte ha hundar på gården man jag tänker att han är ju valp och det finns inte så många alternativ för honom.. Tror du han blir trygg av att jag bär honom mest i början eller kommer han ta det som en vana att 'går jag inte så kommer matte lyfta upp mig'
Har ni haft honom kopplad på gården där han känner sig trygg? Sitter han bara och piper då också? Om det är själva kopplet som är läskigt så skulle jag öva mer på den delen. En så liten valp behöver inte motioneras, ni kan gå små små rundor på gården, ofta, för att han ska bli van. Men är det inte tillåtet med hundar på gården kanske det finns en gräsplätt i närheten som ni kan göra till "er zon", där det är tryggt och lugnt? Särskilt om det är noll-tolerans mot hundar, vissa grannar/hyresvärdar kan vara riktigt griniga. Det går till och med att ha kopplet på korta stunder inomhus för att han ska förstå att det inte är farligt. Och låt hunden styra promenaden i början, dra ingenting. Och locka, uppmuntra så fort kopplet är på. Massa kel, glada ord, godis och leksaker. Promenaden ska ju vara jätterolig!🙂
Jag tror att han känner sig trygg när du bär honom, men risken finns definitivt att det blir en vana. Bättre att ta 5-minutersrundor där han uppmuntras vara på marken. Ha på koppel och kasta godisbitar framför er, särskilt när han vill klättra? Mycket mer intressant på marken då ju 😉
#10 tack för ett bra svar! Har gått lite med koppel på gården men jag märker att han inte gillar det, men det går bättre än när vi är ute påriktigt…. När jag tar av kopplet blir han glad direkt och vill leka och springa. Kan testa att ha på kopplet när han är pigg och leker inne så kanske det blir en positivt grej istället! Och en till fråga, är det för tidigt att träffa andra hundar nu vid 9v? Han är vaccinerad. Om det kommer en hund och han sitter och gnäller, ska jag lyfta upp honom då? Det var en dam som kom med sin lilla hund medan min hund satt och pep, jag lyfte då upp honom och då sa hon "du borde inte göra så då blir han bara mer rädd ;)" jag förstog inte riktigt vad hon menade men gav mig funderingar…
#11 han har inte fått alla vaccinationer förrän han fått 12 veckors vaccinationen, så han skall endast träffa hundar som är fullt vaccinerade för att vara på den säkra sidan :)
#12 Oj juste, jag tänkte på den sprutan han tog när han var 8v hehe ;)

Små valpar ska inte gå promenader. De ska kissa och bajsa på ungefär samma ställe där de gjort det förut (återvänd dit där det lyckats!) och de ska leka och skapa band till sina människor, samt med tiden lära sig komma på inkallning mm. Detta kommer dock helt naturligt under leken om man bara gör den positiv för hunden. Hos dig är det roligt helt enkelt och när du lockar händer det roliga saker!
För att hunden ska vänja sig vid liv och rörelse samt människor kan du sätta dig med valpen i knät någonstans där det passerar människor. Till att börja med får de inte hälsa på valpen, så småningom väljer du vem som får det. Här gäller det att vara tuff (mot människorna alltså!).
När hunden så småningom ska gå i koppel så ha godis med dig, locka och beröm! Kräv aldrig innan hunden kan gå i koppel att den ska lämna tryggheten hemma och gå bortåt. Bär den bortåt och låt den gå hem så ska du se att det går alldeles utmärkt och du får ett beteende att belöna 🙂.
Möter ni andra hundar så ska de inte försöka hälsa på din hund. Kräv av ägarna att de håller sig på avstånd! Men händer det ändå så lyft inte upp hunden utan gå ner på marken och var positiv tillsammans med hunden!
Aldrig dra i en valp - lätta på kopplet istället. En liten valp är sällan van vid koppel och nytt område är otäckt. Ställ dig istället och låt valpen få utforska själv i början. Koppelträning kan du göra inomhus.
#14 när jag ska ut en snabbis tidigt på morgonen går jag alltid ut på gården, och även på kvällen och nån gång där emellan, annars går jag till samma ställe som ligger jättenära mig och försöker göra honom trygg där, även om han har koppel. För man får inte rasta hundar på gården och grannarna tar inte alltid hänsyn till att det är en osäker liten valp, vilket är tråkigt… Men på hemvägen kan det gå snabbt ;) Tack för ett bra svar!
jag rekommenderar att kolla upp" vår bästa vän" en poddradio om hundar, finns ett jätte bra avsnitt om valpar med bra info i =)
#9 Att bära honom kan tyvärr förstärka hans osäkerhet då han kan tro att du bär upp honom för att undvika fara. Försök istället sitta vid huk vid hans sida om han gärna vill upp i famnen. Då ger du trygghet samtidigt som du signalerar att det inte är farligt på marken. Håller med #17 om att lyssna på "vår bästa vän", man lär sig massor! Även Eva Bodfälts bok "Kontakt kontraktet", kan vara den bästa hundboken enligt mig! :-)
Kanske börja långsamt. Göra någon övning i kopplet med godis. Lek ute med koppel Kan berätta med min dvärg fick jag locka varje meter bort från huset o nu går hon hur långa promenader som helst. Var inte rädd eller osäker det är bara en valp ;-) allt sådant löser var bara noga att inte dra i kopplet