Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 864 ggr
cookies1994
0

stinker ur underliv

min ena hund (valp) stinker ur sitt underliv, det kommer och går men när det väl stinker så luktar det Starkt.. vad kan det bero på? hade tänkt och besöka veterinär snart men skulle vilja höra lite teorier, hon kissar dricker och äter som hon ska allt annat verkar också vara i ordning.

Fridaaaa
0

Är du säker på att det är underlivet och inte analsäckarna?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
0

Låter som analsäckarna.

cookies1994
0

Finns det flera symptom på att det kan vara analsäckarna?

russin
0

Just att det kommer och går och lukten är stark räcker för mig - det finns inget som luktar så mycket hos en hund som innehållet i analsäckarna 🙂 Det räcker at det kommer ut en droppe, så känner vi det.

Ibland är analsäckarna överfulla och då syns en svullnad på sidorna av analöppningen (eller bara ena sidan). Torka hunden med t ex en våtservett runt analöppningen nästa gång det händer, så lär du märka om det kommer därifrån.

cookies1994
0

#4 jag ser ingen svullnad alls, men det räcker med att jag tar vårservett runt analöppningen när det händer finns det något mer jag kan göra?

russin
0

Ja då får du bort det lilla som läckt ut. Har en hund som det händer på ibland - mer sällan nu än när hon var yngre 🙂 Bara att analsäckarna inte tömts ordentligt när hunden har bajsat och då kan det sista läcka ut när hunden är avslappnad, blir rädd eller annat.

isblixt
0

Ibland räcker det inte att torka med en våtservett utan då måste du/veterinär tömma analsäckarna 🤮

cookies1994
0

#7 om det fortsätter lukta länge eller?

russin
0

#8 - nej, om hunden visar sig besvärad, om den åker kana mycket på rumpan eller om du märker att den är lite svullen runt analen (bra lära sig känna efter om hunden har lite mer päls då det sitter en analsäck på var sin sida av analöppningen en bit under huden) 🙂

isblixt
0

#8 nä som 9 säger så tömmer man om hunden verkar besvärad… Min ena hund hade problem som ung och släppte ut lite vätska då och då. Hon var dock inte särskilt besvärad av det och visade ingen smärta. Det var först när det väl läckte som hon vände sig om och luktade i rumpan. Inget åka kana eller annat. Jag lärde mig själv tömma säckarna så vi slapp åka till veterinär mer än de första två gångerna. Numera tömmer jag dom väldigt sällan. Lyft upp svansen på hunden och känn med tummen och pekfingret på varsin sida av analen, känner du två kulor så är analsäckarna fyllda och behöver tömmas.