Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3450 ggr
shelbyeleanore
0

Jag ger upp..

Jag har letat i evigheter, men jag KAN inte hitta den kennel som passar oss.. Vi letar efter en bruksschäfer, och de få kennlar som faktiskt föder upp brukshundar kräver antingen tjänst eller att man tävlar med hundarna. Vilket jag har 0 intresse av. Eller så finns dom i Skåne, vilken är på tok för långt för att åka. Det finns hur många schäfervalpar som helst ute nu, men majoriteten, om inte alla, är showschäfrar. Det är jag inte heller ett dugg intresserad av. Har ni något tips på en bra kennel med trygga, stabila och arbetande schäfrar som har/väntar valpar inom en viss framtid som inte kräver att man tävlar med dom?

oddahviing
2

Tycker det låter helt vidrigt att man säljer hundrar endast för tävling :S De kan gå miste om så fina hem.

'-Headlights on the highway-'

Majken!
0

Det finns många kullar som ser riktigt bra och spännande ut, så att hitta en kombination lär inte bli svårt. Att uppfödarna inte vill sälja till ett hem där hunden inte tävlas eller används  tjänst är ju klurigare, eftersom det är rena sport och tjänstehundar som tas fram.  Generellt tycker jag att det är ett minimikrav, men om du kan motivera vad ni istället kommer ägna er åt så bör det ju inte vara helt omöjligt. Kan dock inte tipsa om uppfödare som inte har dessa krav, du behöver nog dessvärre fortsätta prova dig fram. Är du med i grupper på facebook där bruksschäfrar representeras? Det finns många kullar där enstaka valpar nu blivit kvar har jag sett, det kan vara ett tips att kolla upp.

Majken!
8

#1 Fast det är ju ett fiffigt sätt att garantera att hundarna kommer leva ett aktivt liv, eftersom det är omöjligt att tävla utan att träna en hel del. Avlar man Ferrari är det ju slöseri att låta den stå i garaget, även om garaget är varmt och Ferrarin putsas ofta.

Herveaux
0

#0 Vart i landet bor du? Hur många mil hemifrån är smärtgränsen för hur långt ni kan åka för en valp?

// Harley

Lona
5

Vad vill du göra med hunden? Jag tycker definitivt inte att man behöver tävla men om du motiverar för uppfödaren varför du inte vill tävla men att du ändå vill TRÄNA med hunden så tror jag att de kan tänka sig att sälja ändå? Många uppfödare inom arbetande raser går ut med att de bara säljer till jakt/tjänst/tävling/whatever men om man väl pratar med dem så ordnar det sig ofta. Vet till och med uppfödare som drar sig för att sälja till väldigt tävlingsinriktade valpköpare då det finns en del som ser hunden just som en Ferrari och inte en familjemedlem. För övrigt finns det nog väääldigt många som säger att de ska tävla och meritera hunden och sedan får de ändå inte tummen ur… Och så står Ferrarin där i garaget i alla fall. /Lonaa som har en svart Ferrari i sängen och tränar men inte tävlar :-D

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Majken!
1

#5 Jag tror också som du, kan man motivera och prata för sig och berätta varför man vill ha en hund med den typen av egenskaper som bruksschäferns har så bör det inte vara några problem. Och huvudsaken att Ferrarin får ut och busköra så skiter den garanterat i tävlingsbanan 🙂

Changrila
5

Utan att veta var du bor, men varför är det för långt att åka till Skåne? Jag själv tänker som så att resan för att hämta valpen görs bara en gång. Hur lång den resan är spelar därför ingen roll för mig. Skulle den enda rätta hunden för mig finnas på andra sidan jordklotet, ja då åker jag väl dit då. (Nu har jag tur, jag har "bara" behövt åka 100 mil norrut för att få hem mina hundar)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

shelbyeleanore
0

Jag har hört av mig till många av dessa och förklarat vad jag skulle kunna erbjuda valpen. Jag har en bruksschäfer sen innan så jag vet mycket väl vilken motor det är i dessa hundar, jag har bara inget intresse av att tävla. Jag har fått som svar att det låter bra, men att dom väljer tävlingsinriktade personer först och främst. Sen får jag inte tävla med min tik, mycket kan ligga där också. Det kan mycket väl hända att jag skulle vilja tävla i framtiden men det är ingenting jag vill lova uppfödaren. Jag tränar spår, lydnad, uppletande m.m med min tik. IPO kommer vi troligtvis börja med lite senare, dock endast på hobbynivå. Som sagt så har jag hört av mig till många av uppfödarna men jag har hamnat "sist i kön" när de fått veta att jag inte är intresserad av tävlingar.

russin
3

Jag kan förstå att man hamnar sist i kön, då tävlingarna ger reklam för ens uppfödning. Nu har jag inte brukshundar, men förstår tänket ändå. Hade jag haft en trolig blivande stjärna i utställningsringen, så skulle jag leta efter en valpköpare som kan erbjuda både ett kanonhem och som vill visa den på utställning.

Får jag fråga varför du inte kan tänka dig att åka till skåne då om du hittar det du söker där ? Valpen hämtar man ju bra en gång. Hade en valpköpare nyligen som åkte flyg, tåg och spårvagn till mig fram och tillbaka samma dag för att hämta sin valp - hon har över 100 mil till mig 🙂

Majken!
2

#8 Vad bra, då är det ju helt enkelt bara så att uppfödaren gör en prioritering för att gynna sin egen uppfödning, inte så att din livsstil inte skulle räcka till. Jag hade kikat där valpar blivit "över" samt ha tålamod, vips föds det en kull med elva valpar när marknaden är mättad och du får en valp. Ibland behöver man lite tur också.

[thildaaaa]
0

Hur kan man ha det som krav som uppfödare? Går ju knappast att garantera något? Tänk om man är supersugen på tävlingar när man köper valpen men inte alls vill det sen? Man slriver ju knappast kontrakt på det menar jag ^^

[thildaaaa]
0

Förstår dock att chansen är större att man tävlar om man typ köper vovven för det (som en av anledningarna) men de är ju väldigt lätt att ljuga om en sån sak…

Majken!
0

#11 Om man säljer till någon som tidigare tävlat och som tidigare ägt liknande hundar så är det nog så nära en garanti man kan komma. Den här typen av valp köper man nog relativt sällan som första hund att börja tävla med, utan det är nog snarare en andra eller tredje hund som inköps för att tävla med.