Börjat skälla
Jag har en storpudel tik som snart blir 3 år. Hon har aldrig varit direkt skällig av sig men nu på senaste har det ökat en hel del. Bor ute i skogen och har några nära grannar med det är sällan man ser dom, annars är det lugnt och tyst här ute. Vissa dagar är hon lugn och snäll andra dagar kan hon vrålskälla när en av katterna går på gruset utanför, skäller på grannhundarna, grannarna, att något skrapar mot huset m.m. Hon är även Hopplös när min syster kommer hem från jobbet. Är Luna ute i trädgården när hon kommer gående(hon jobbar på grannens gård) vrålar hon springer morrande/skällande mot henne och blir sedan superglad när hon kommer nära(ser hon inte att den är hon?).
Även hemma hos mina föräldrar har hon blivit värre. De bor i en lägenhet i ett litet bostadsområde. När jag parkerat bilen och vi går mot lägenheten ska hon dra, hoppa, uffa, skälla. Inne i lägenheten morrar och skäller hon 9/10 ggr någon går ut från sitt rum/toa/ytterdörren m.m.
Jag förstår inte riktigt vart detta har kommit ifrån. Jag vet att det kan bero på understimulering men jag har inte ändrat något i våra aktiviteter/träning men hon kanske vill träna mer?
Har ni några tankar/funderingar på hur jag ska förebygga detta och hur ska jag göra när hon "sätter igång"? Just nu har jag kört med en blandning av ignorera/gå och lägg dig. Ibland ryter jag ifrån när hon håller på som värst.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag märker skillnad om vi tagit det soft några dagar eller om jag är sjuk, då är våra mer på vakt. Men det som som hjälper är för oss att sätta hundarna i jobb. Du har inte märkt att hon blivit skäligare nu när det är mörkare ute? Det kan göra sitt med. Mitt tips var lugn själv, härja inte utan säg namnet lugnt och säg det räcker tack tack få hennes uppmärksamhet och få henne tänka på annat. Sen vet jag inte vad du gör med henne? men kanske behöver du göra något mer, här räcker det med att träna mer på lydnad,trix, göra mer leta övningar ( leta vante/leksak/godis inne eller ute) eller öka promenaderna.
Tack! Jag gör inte speciellt mycket men så har vi haft det hela tiden. Lite trix nu och då och träna lite lydnad. Men jag ska testa öka aktiviteterna och se om det blir skillnad :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"