Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1268 ggr
skanorskaniner
0

Vill inte äta!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min moster har en Flatcoated Retriever som är 2,5 år gammal. Och hon har nu slutad äta. Jag älskar Wilda(som nu hunden heter) och vill göra allt för att hjälpa henne. Men jag vet inte vad jag ska göra.

Jag har provat att blanda maten med godis och annat som hon gillar men hon puttar undan maten och äter det goda.

Snälla hjälp mig!

SaraC
0

Hur länge har hon matvägrat? Och har ni bytt foder eller kör på samma som vanligt? Har hundens liv förändrats på något sätt? Aktiveras hon lika mycket som tidigare?

Att blanda i godis är inte någon idé, då äter de som sagt bara de goda. Bättre då att prova hälla över lite vatten alldeles innan du ställer ner maten.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

skanorskaniner
0

Vi byta mat för kanske 2 månader sen. Men nu den sista veckan har hon inte velat äta. Hon aktiveras lika mycket som innan. Det är inget speciellt som har förändrats .

SaraC
0

Kan vara värmen eller löp? Eller så har hon helt enkelt "tröttnat" på nya fodret nu. Hur pass lite äter hon?

Faxlin
0

Sluta genast att blanda ut maten. ge henne mat på fasta tider. Ge henne sedan en timme på sig att äta upp. Äter hon inte upp tas maten bort. Det enda som sedan ska finnas framme är vatten.
Och ni får absolut inte ge henne något alls emellan hennes måltider. Stenhårt. Då ska ni se att hon börjar äta till slut. Så länge hon dricker så kan ni köra med det här testet i upp till två veckor innan det tar och skadar hunden. I de flesta fall har de börjat äta innan dess. En hund äter när den blir hungrig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnneN
0

Hur är allmäntillståndet på hunden? Är hon lika pigg och glad som vanligt? Har hon ont någonstans? Röd i halsen? Inflamation i öronen? Feber?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lill-jarven
0

En frisk hund svälter inte ihjäl sig. Gör som Åsa säger, men ta först hunden på en kontroll hos veterinären så det inte är något fel på den.

SaraC
0

Precis, hundar äter när de är hungriga. Om den inte är sjuk eller skadad då.

Men därför jag var lite nyfiken på hur mycket hunden i fråga äter jämfört med vad den "ska" äta.

Det kan gå en hel dag utan att Eros äter ibland. Sen när vi kommer in från långpromisen flyger han till matsskålen.

SaraC
0

Förresten, är det en flatcoated retriver? Den såg så strävhårig ut på bilden. Jättefin var hon iaf :)

Alexandra13
0

Min f.d hund gjorde likadant..typ. Han åt inte sin egen mat..han åt bara godis & matrester.. & ca en vecka senare fick han avlivas…men han var ju gammal också(9½) & hade tumörer…

skanorskaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Ska prova det.

#8: Hon är en Flatcoated Retriever.

Faxlin
0

#10: Håll mig gärna uppdaterad hur det går. Tänker på er.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vattnadal
0

Vi har en gammelhusky som kan låta bli att äta mellan varven. Fast hon får magkatarr, och då äter hon ingenting. Jag kan vakna på nätterna av hennes mage som knorrar, men hon tar inte ens en korvbit då. Resolut kör jag ner maten i halsen på henne, och bara något landat i magen, inser hon att hon ju ÄR hungrig, och börjar äta igen…

Vi har börjat med berikning i matskålarna, inte varje gång, men nästan. De äter mycket bättre av det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sina
0

Jag ställer en fråga här med , istället för att skapa en helt ny tråd om samma ämne .

Sina kör på detta med , vi har bytt foder flera gånger , hon äter det en vecka MAX två sen vill hon inte äta det längre.

Vi har blandat ut det med burkmat , men hon blev så dålig i magen så vi fick ta bort det , testat att blanda ner annat bara för att hon ska äta , för hon går ju ner i vikt . Så nu har det börjat igen , äter inte något , har maten framme hela dagen , vi har börjat ge henne hela dagsmålet på en gång så äter hon det inte . vet inte riktigt hur man ska göra nu , ska man köra på samma metod att man tar bort maten helt och bara ha den en fast punkt?

AnneN
0

Att byta foder ofta är inte så bra det heller för magen kan börja krångla, och hunden vänjer sig vid att om jag inte äter det som serveras så får jag något annat. Så testa med fasta mat tider utan gotta i maten och utan foderbyten. En hund kan gå några dagar utan mat utan att den mår dåligt av det bara hon dricker ordentligt. Hon äter då hon blir tillräckligt hungrig och inser att hon inte får nått annat.

_**/Mvh Anne

Sina
0

Nej vi har bytt då hon matvägrat mer än ett par dagar i o med att hon blir magrare och slöare . Men nu har vi detta och hållt fast vid detta men ska testa och ta bort det och ha det på fast tid !

AnneN
0

Se gärna till att hon är ordentligt hungrig vid matdags genom att tex ta en lång promenad innan

_**/Mvh Anne

lena1
0

gör som åsa säger, jag är stenhård med snodden om han får för sig att matvägra, han får inte ens godis på promenaderna då utan han ska vara kanonhungrig till nästa måltid…vilket i stort sett aldrig hönder ;-)

byta foder bara för det är inget bra alternativ, och jag skulle nog ta bort alla matrester och sådan och bara ge foder ett bra tag framåt,möjligen skulle jag koka upp en köttbuljong på en liter vatten och droppa lite över maten om det är riktigt illa…men som sagt kolla upp om hunden mår bra också….

Sina
0

Hon får aldrig matrester utan sitt foder , hänt kanske 2 gånger att hon fått lite matrester. Nej denna gången har vi kört hårt på att hon får äta det hon får och det byts inte foder , eftersom det är ett upprepande beteende och det fungerar inte att byta foder stup i kvarten.

Hon är inte så bortskämd med godis heller,  får det någon gång i bland om vi tränar henne , innan hade vi inte det för vi glömde men ibland så .

men ska köra på det Åsa sa ! :D Tack så mycket