Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3609 ggr
Lizelda
0

Unghund som hoppar och nafsar

Ettårstiken här hemma hoppar och nafsar och beteendet försvinner inte, hur mycket man än säger till. Både hennes mamma och mormor har det här beteendet. Det är inte så att hon hugger i ilska eller av rädsla, hon bara gör så ändå, när man kommer hem eller när man kommer upp med hästarna. Att hon nafsar när man kommer gåendes är inte något stort problem, det är när hon gör det mot hästarna.. Vi har tre unghundar och en äldre tik som är unghund i huvudet och de triggar varandra så när vi kommer upp hästarna så kommer den yngsta och börjar skälla och hoppa och då kommer genast de andra unghundarna och skäller och då börjar ettåringen försöka nafsa.. Hästarna är gudasnälla och har inte gjort något mot dem men är hela tiden orolig att något ska hända, särskilt när det börjar bli halt! Har någon någon ide om vad man kan göra? Vi har sex stycken hundar och de fyra yngre är de som är problemet. De är ju jättesnälla och har inte haft några problem med hästarna tills några månader senare och det har egentligen inte hänt något, det bara började..

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

smellcaramell
1

Ignorera dem när de nafsar och låt de inte komma nära hästarna är väl mitt bästa tips, i stallet där jag red förut tyckte småhundarna det var jättekul att springa in i hästhagarna för då fick man uppmärksamhet av ägaren, tills den dagen en av hästarna sparkade till en av hundarna då blev de rädda istället.. Min erfarenhet är att hundar som hoppar och nafsar endera vill ha uppmärksamhet eller så behöver de mer aktivering.. Om de vill ha uppmärksamhet gör tillsägelse snarare problemet värre eftersom att hunden får uppmärksamhet, om än negativ.

Lizelda
0

Att inte låta dem komma nära hästarna är omöjligt då de går på lösdrift här hemma och har "lilla hagen" uppe på baksidan av trädgården..

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

russin
1

Först och främst se till att dom inte kan komma in i hästhagen - koppel på. En hund får lätt käken avslagen och tänderna utsparkade av en häst som råka bli skrämd.

Att ha flera unghundar lösa samtidigt gör lätt att dom triggar upp varandra, så ta dom en och en istället under tiden du tränar/uppfostrar osv. Risken är annars stor att du kan få fyra unghundar som börjar jaga hästarna och det är inte okej och ju fler gånger dom lyckas, desto mer självbelönande.

smellcaramell
0

#2 man får låta bli att ha hundarna som inte kan sköta sig lösa tills dom lärt sig helt enkelt, eller ha dem i spårlina/liknande tills de förstår att det inte lönar sig att hoppa och nafsa. Sedan kommer #3 med ett bra förslag som jag helt glömde, ta aldrig ut dem tillsammans och träna, det brukar gå dåligt i och med att de triggar upp varandra, så fram tills de slutar hoppa och nafsa så får du ta ut de yngre ensamma/med en äldre lugn hund, får de en chans att egga upp varandra brukar träningen man gjort ta flera steg bakåt.