Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1108 ggr
zhilliish
0

Hjälp med ras

Hejsan!

Trodde aldrig att jag skulle få skriva på det här forumet men nu är drömmen sann, min familj har bestämt sig för att skaffa en fyrbent familjemedlem!
Jag, precis som många andra barn har drömt och tjatat om en hund sedan barnsben och nu när jag är 16 år har mina föräldrar äntligen accepterat det! Hela min familj har gått med på att skaffa hund och alla kommer att hjälpas åt, så det är inte bara lilla jag som har ansvaret :)

Många av er är säkert kunniga på olika hundraser och det är nu jag skulle behöva er hjälp. Jag har läst på lite om olika raser men vet inte riktigt säkert vilken som passar just min familj. Vi är 4 personer som bor i en villa med stor gård. Mina föräldrar jobbar skift så det är alltid någon som kan vara hemma. En hund som är villig att gå i skogen och springa en löprunda med mig på sommaren hade varit toppen. En viktig punkt är att den kan komma överens med våra 2 undulater här hemma 🙂

VildaVittra
0

En av sällskapshundraserna som inte är trubbnosig eller för tjockpälsad skulle nog passa. De brukar inte vara för jakttokiga (även om det är en träningssak) så fåglarna inte riskerar att bli hundmat, och en trubbnos/kortnos orkar inte alltid springa utan kan få syrebrist samt att  en tjockpälsad/långpälsad riskerar att ta med hela skogen hem i pälsen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

zhilliish
0

Tack snälla för svaret!

fridarebecka
1

Jag tror att de flesta i rasgrupp 9 skulle passa. På SKK(länk) kan du läsa om alla raser 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[jojorut]
0

Åh vad kul! Minns för ungefär två år sedan när exakt samma sak hände mig, var 14 då (16 nu), känner igen din glädje! 

Håller med #3. Själv har jag en Jack Russell som jag springer med och hade passat er mycket bra tror jag dock har hon en väldigt stor jaktinstinkt och jagar gärna fåglar när vi är ute och går 😉. Lycka till med valet av ras, uppdatera oss gärna när ni bestämt er!

[Froggiii]
0

Åh gud va kul! Om ni vill ha en stor hund så skulle jag rekommendera Flatcoated Retriver! Det är en helt underbar ras, när våra var unga så älskade dom att söka och springa i skogen. Riktiga vattenhundar också, dom har dock blivit lite latare när dom blivit äldre, våran äldsta är 13 i februari :) Vi hade underlater när jag var liten och det funkade hur bra som helst med dom, men sen kan det ju bero lite på från hund till hund men tror att hunden måste lära sig leva med dom också så blir det nog bra :)

Skulle också bara vilja säga att man inte nödvändigtvis behöver köpa valpar från en uppfödare, man kan adoptera hundar som haft ett dåligt liv innan som behöver nytt hem. Det kanske inte passar alla att göra det men ville bara väcka en liten tanke om det :) Adoptera ska jag verkligen göra nästa gång jag skaffar hund :)

zhilliish
0

Tusen tack för all hjälp! :D