Rallyfråga
Jag har en fråga, i rallyreglerna står det
"Tempoförändring
Tempoförändring gäller tills nytt tempo anges eller till banans slut. Vid hindermoment är tempoförändring tillåten utan avdrag."
Är det endast hopphindret som klassas som hinder eller gäller det även "kon-moment" typ spiralen?

Det är endast hopphindret som räknas som hindermoment.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Okej tack, kanske du kan svara på en annan fråga också. Om jag inte missminner mig skall hunden vara max en halvmeter från föraren men finns det någon regel angående koppel (läste reglerna men såg inget) förutom flexi? Typ längd? kan man ha ett en meters koppel eller ett tre meters koppel om man så önskar?

Finns ingen regel för hur kort/långt kopplet ska vara, men det ska hänga i en lös båge mellan hund och förare - sträckt koppel = poängavdrag.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Fast du ska inte springa i spiral eller slalom så det räknas till hindermoment.
#3 Jo sträckt koppel har jag koll på men det var koppellängden som jag funderade på så tack ^^
#4 Inte?
I momenten där det står att man går, tex "går slalom mellan koner" så ska momentet genomföras i normalt gåtempo, oavsett vilket tempo som användes fram till momentet. Hade det istället stått något i stil med "rör sig i slalom mellan konerna" så hade det kunnat vara i vilket tempo som helst. Men ja, "gå" i momentbesrkivningarn betyder alltså att ni alltid ska gå ;)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Fråga alltid domaren på banvandringen när det är tempoförändring är mitt tips. Vissa domare vill att man gör moment som tex spiralen i normalt tempo men andra inte.
#7 Den SKA alltid göras i normalt tempo så där ska du inte ens behöva fråga.
#7, Jag har gått för domare som ville se spiralen i långsamt tempo. Jag är inte så insatt i reglerna så jag vet om det är rätt eller inte, men därav mitt tips att fråga.
I momentbeskrivningen står det såhär för högerspiralen:
"Ekipaget skall gåendes med höger sida mot konerna runda först 3, sedan 2 och slutligen 1 kon .
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag har hört att vissa säger att man får gå och vissa säger att man ska springa men får höra med en domare när det blir dags