Skällig hund
Hej där, vänder mig hit för rådgivning angående min hund. Han är helt underbar på alla sätt och vis i alla aspekter, bara det att han skäller på varenda hund han möter och detta slutar inte. Har fått råd om allt från att klickerträna, lägga honom på rygg tills han lugnar sig, vattenspruta, gå långa promenader, aktivering av olika slag men det har inte hjälpt. Det med vatten har jag dock uteslutit. Har varit en hel del på hundkurser med honom där dom inte ger mig någon vettig vägledning utan bara lägger all vikt på min sociala ångest. Tycker detta är helt irrelevant då de flesta i min omgivning mår psykiskt dåligt socialt sätt och det inte påverkar deras hundar. Mår bra generellt sätt, har bara svårt för en sak - människor. Så fort jag möter en människa känner jag automatiskt obehag. Men han skäller inte för det, utan enbart när det är hundar med i deras sällskap (han skäller alltså aldrig på människor). Och dom menar på hundkursen att han skäller för att jag inte är bekväm med människor. Detta låter bara som okunskap och rappakalja då jag haft tre andra hundar som aldrig skällt och majoriteten i min omgivning har samma sociala problem, men deras hundar skäller inte för det. Tror att det mer är så att dom inte vet det egentliga problemet bakom skällandet och ändå måste nämna nåt för att inte verka okunniga så istället för att säga "jag vet inte, jag är inte säker " väljer min obekvämlighet bland människor som ursäkt vilket jag vet att det inte är. Då hade han skällt på människor också för det är ju inte andra hundar jag är obekväm med utan enbart människor. Måste mer vara en fråga om dominans, osäkerhet eller att han behöver någon ny form av aktivering. Kanske även understimulerad? Jag går 30 minuter med honom 4 gånger om dan, och en promenad på 1 timme - 1.30 timme (8km-1mil). Detta är varje dag och ibland blir det två långa promenader då han har svårt för att bli trött. Två gånger i veckan hänger min vän med på långpromenaderna med sina två chihuahuor (?) där dom får gå löst, träna att gå i flock, lydnad, gå fint samt det sociala och leka av sig. Han skäller aldrig på hundar han redan känner utan enbart nya, lite som att han blir frustrerad för han inte får hälsa/identifiera. Hemma leker han mycket själv med sin favoritleksak (en tvättbjörn med pip) som jag brukar leka apport med. Någon som har tips eller råd? Har jag glömt någonting? Vad mer bör jag tänka på/göra? Han är förresten en chihuahuablandning.
Jag har väldigt svårt att se att du skulle vara en del av problemet.
Skumma tränare som resonerar så. :/
Har du provat att gå undan (långt) så snart ni ser ett hundmöte, men innan din hund har börjat skruva upp sig?
Har du läst om / provat skvallerträning?
// Harley
Hur gör du vid hundmöten? Hur agerar du, redan innan ni möts?
Osäker hund låter det som. Jag skulle rekommendera skvallerträning. Återkommer med lite länkar imorgon då jag har lättare o söka via datorn efter dom ;) sen lägg honom inte ner det gör det hela mer otryggt.
#1 Ja, oftast lugnar han sig men ibland när jag "bryter ögonkontakten" mellan han och andra hunden för sent blir det skäll ändå, men då är det ju givetvis mitt fel. Dock svårt där jag bor, finns många hundar här och många av dom går väldigt nära. sålänge man inte vill gå för nära någon annan hund hade man behövt gå sick sak över gatan här tyvärr… mycket korsningar så man märker det inte alltid utan någon bara dyker upp vid en buske framför en helt plötsligt och han börjar skälla. Svårt att hålla hans koncentration när något nytt dyker upp hela tiden och många gånger är det faktiskt andras hundar som börjar skälla först och inte han, vilket gör honom ännu mer "triggad".
#2 Jag går som vanligt. Visar inte min ångest direkt utan jag tittar rakt fram hela tiden och även om jag tycker det är obehagligt med ögonkontakt tittar jag åt sidan istället för ner, så har inget kroppspråk som kan trigga igång honom.
#3 #1 Fick detta rekommenderat av vännen jag går ut med två gånger i veckan på skogspromenader, övar på det för tillfället och hon rekommenderade även att underlätta den träningen med klicker. Har aldrig tränat skvallerträning innan då mina förra hundar aldrig haft problem med skällande, så är ganska ny inom den metoden . Framstegen går med andra ord i sin egna takt, säkert mycket pågrund av mig. Har ni några tips och erfarenhet om skvallerträning får ni gärna dela med er! :)
Har du provat att ta avstånd till mötande?
det är många här inne som kör med denna träningsmetod och bara hört positivt om den, jag sökte lite här inne på fokus för att kanske du kan fråga i andras trådar om detta :)
http://hundar.ifokus.se/discussions/537b8eb18e0e74542500259e-skvallertraning
http://hundar.ifokus.se/discussions/537b8eb18e0e74542500259e-skvallertraning
Jag tror även Maja kan vägleda dig i mycket annat med då jag själv fått hjälp av henne då vi hade problem med ensamträning på ena hunden. Som idag klarar av det galant och det är tack vare tips och råd jag fick av henne :) 🌺
Jag skulle som någon/några tipsade om att börja "skvallerträna" och öka avståndet, vänd om du känner att det blir för trångt.
Mycket ligger också i hur man tänker och reagerar, jag har en tik som kan skälla på andra hundar och tänker jag "katastroftankar" och omedvetet börjar spänna mig så är risken mycket större att hon uppför sig "illa" än om jag är på ett bättre humör och inte har så mycket ångest. Sen är det olika hur hunden hanterar ens känslor förstås, och hur "mottagliga" dom är. Min förra dobbe hane brydde sig inte ett smack om andra hundar eller människor trots min ångestproblematik.
Lycka till!
Hur stimulerar du hunden mentalt? Mina hundar blev aldrig trötta av att gå flera mil men att jobba mentalt blev dom trötta av.
Ett tips är att ha några dagar i veckan med passivitetsträning.
Massage, kortare promenader, mys, problemlösning inne eller ute (eller båda).
Jag skulle också rekommendera skvallerträning.