Varför gör han så här?
Jag har en 6 år gammal prazsky krysarik hane. Kastrerad sen i juni i år. Min sambo har en schäfer tik på 5 år . Hundarna har känt varandra i ca ett år. I början var min hane lite rädd för hans tik men det gick över ganska fort. Nu har vi bott ihop några veckor och det har gått bra för det mesta. Igår hade jag alla hundar (2 praszky tikar, 1 prazsky valp och hanen och tiken jag pratar om nu) lösa i trädgården som en sista kvälls kissning. Det har hittills funkat jätte bra men igår sprang schäfern, hanen och en av tikarna runt knuten och jag hörde att det var bråk på g. Kallade in schäfer tiken omedelbart så inget hann hända. Igår trodde jag att det var tikarna som var på väg att bråka. Ni som vet vem jag är kanske har läst tråden jag startade om att min dotters tik och min tik inte riktigt funkade ihop. Candy, dotterns hund var tiken som följde med runt hörnet igår. (Har inget med saken att göra men små tjejerna har funkat jätte bra ihop sen jag startade förra tråden) Idag tror jag däremot att min hane var den som ville bråka igår. Ikväll hade vi alla hundar instängda i köket en liten stund då vi byggde ihop en säng och ville inte ha hundar runt fötterna. Fungerade jätte bra. När jag släppte ut alla hundar flyger min hane plötsligt på schäfer tiken och sitter fast i hennes bog tills jag får bort honom. Några minuter senare när vi kollat igenom schäfern efter skador är hundarna precis som vanligt igen. Varför flyger min hund oprovocerat på schäfern? Min teori är att hormonerna har gått bananas efter kastreringen, men varför flyger han inte då på nån av de andra.
minavitas.wix.com/kennel
Kan ju bero på olika saker, det kan ha att göra med hormonerna, men det kan ju även vara så att han känner sig osäker & inte riktigt vet hur han ska bete sig med schäfertiken. Skulle inte ha hundarna lösa tillsammans ute om de enbart bråkar då, taskigt läge om schäfern råkar bita till lillhunden :-(